Nutritie

Sodiul si rolul sau in alimentatie

joi, 1 mai 2008
Share

Sodiul este un element mineral important, foarte prezent in organism, in special in plasma. Este adus din alimentatie sub forma clorurii de sodiu (sarea de bucatarie). Aportul prea mare de sodiu este considerat factor de risc pentru hipertensiunea arteriala.

Sodiul are rol in metabolismul apei (ionul de sodiu retine apa), in echilibrul osmotic si acido-bazic si de aceea se gaseste in toate umorile organismului: sange, limfa, lacrimi etc. O alta proprietate a acestui element este aceea ca mareste excitabilitatea neuro-musculara si creste tonusul muscular. Sodiul se elimina din organism prin transpiratie, fecale, urina. Daca aceasta pierdere nu este refacuta la timp, se produc o serie de tulburari care deregleaza functiile celulare.

In caz de efort fizic intens, mai ales pe timp cald si in practicarea unor sporturi de anduranta, pierderile de sare din organism pot sa conduca la o carenta de sodiu care se manifesta prin:

– pierderi de cunostinta;

– crampe musculare;

– insomnie;

– deshidratare

 

Alimente cu continut ridicat in sodiu (in miligrame / 100 de g):

sare de bucatarie – 38.850 sos de soia – 5.719 masline negre – 3.288 masline verzi – 2.100 salam – 1.800 caviar – 1.700 jambon afumat – 1.620 somon afumat – 1.200 branza sarata – 1.139 biscuiti sarati uscati – 1.100 ketchup – 1.100

 

Alimente sarace in sodiu (in miligrame / 100 g):

ulei – 0 ciuperci fierte – 0 infuzie de ceai – 0 paine fara sare – 1 ananas in sirop – 1 banana – 1 grapefruit – 1 suc de portocale – 1 orez fiert – 2 vinete – 2 mar – 2 faina alba – 3 Anumite maladii, in special cele renale, antreneaza un dezechilibru de sodiu in sange si grave probleme metabolice.

Necesarul zilnic de sare

Nevoile cotidiene de sare variaza in functie de varsta, greutate, nivelul de activitate fizica, starea de sanatate. Aporturile recomandate sunt intre 5 si 8 grame pe zi pana la 10 grame in caz de efort fizic prelungit. Se considera minim un aport de 2 g pe zi. Consumul excesiv de sare este strans legat de aparitia hipertensiunii arteriale dupa o anumita varsta. Din acest motiv, trebuie sa fiti atenti la consumul de sare, sa nu depasiti nevoile cotidiene.

Cum sa gatiti gustos si putin sarat?

Reduceti sarea progresiv, incercati sa compensati lipsa acesteia prin adaugarea in mancare a diverselor ierburi aromate (usturoi, ceapa, menta, dafin, oregano, maghiran etc.) sau a condimentelor (piper, paprika, curry). Alegeti sa gatiti in anumite moduri care sa pastreze savoarea alimentelor. Folositi anumite legume (varza, telina), peste (somon, macrou), carne (vita, oaie) care au o savoare suficient de pronuntata pentru a nu mai avea nevoie sa fie sarata. La salate si mancaruri adaugati ulei de masline, suc de lamaie, vin – pentru a nu mai simti nevoia de gust sarat. In cazul in care urmati un regim fara sare pentru ca v-a fost indicat de catre medic pentru anumite afectiuni pe care le aveti, este nevoie probabil sa utilizati “sarea de regim”, pe baza de potasiu care se gaseste in farmacii (potasiul este inversul sodiului – hipotensor).

Dr. Laura Bara

Nota pentru articolul «Sodiul si rolul sau in alimentatie»:5.00/ 5 (1 vot)
tonica
2008-05-01T03:08:20+00:00
Mentine-te
sanatos
in fiecare luna
catena