Nutritie

Seleniul si importanta lui in alimentatie

marti, 1 aprilie 2008
Share

Seleniul este un element esential al vietii, un mineral cu proprietati antioxidante, insa si cu alte roluri importante in organism. Acesta este indispensabil in sinteza a numeroase enzime, dar si in functionarea unora dintre ele (intre 20 si 40) care se gasesc in creier, piele, rinichi si intestin.

Rolul seleniului in organism

Principalul rol al seleniului este cel de antioxidant, mai este insa implicat si in fabricarea hormonilor tiroidieni. Din aceasta cauza, anumite hipotiroidii sunt agravate de carenta de seleniu. Acesta este un mineral care intra in compozitia atat a proteinelor specifice din spermatozoizi cat si din prostata.

Seleniul este indispensabil sistemului imunitar si s-a observat ca atunci cand se consuma seleniu in doza zilnica recomandata, acesta este capabil sa creasca capacitatea organismului nostru de a face fata virusurilor. Aceasta proprietate a seleniului il face sa fie prescris de catre medici mai ales in perioada toamna-iarna pentru o cat mai buna stare de sanatate.

In cazul infectiei HIV, pare sa existe o legatura intre proliferarea virusului si nivelul scazut de seleniu in sange. Numeroase studii in vitro au aratat ca acest element poate inhiba replicarea virusului. Gratie proprietatilor antioxidante, seleniul este bun si pentru ochi, putand proteja degenerescenta maculara (alterare a retinei asociata cu proliferarea unor vase de sange) legata de varsta. In mod egal joaca un rol important si in prevenirea cataractei.

Unele studii au aratat un rol important al seleniului in prevenirea anumitor tipuri de cancer. De asemenea, a fost pus in evidenta prin studii efectuate ca lipsa seleniului din organism se asociaza cu o crestere a episoadelor depresive si anxioase.

Nevoile de seleniu ale organismului

Nevoile de seleniu ale organismului variaza in functie de varsta si de anumite perioade din viata. Necesarul creste odata cu inaintarea in varsta si la femeile insarcinate.

Aportul recomandat de seleniu (in micrograme/zi) este:

– pentru copii intre 1 si 3 ani: 20 micrograme;

– pentru copii 4-6 ani: 30 micrograme

– copii 6-9 ani: 40 micrograme

– copii intre 10-12 ani: 45 micrograme

– adolescenti intre 13 si 16 ani 

– adolescenti intre 16-19 ani 50 micrograme.

– barbati adulti: 60

– femei adulte: 50

– femei insarcinate in al treilea trimestru de sarcina si cele care alapteaza: 60

– barbati peste 65 ani: 70

– femei peste 55 ani: 60

– persoane peste 75 ani: 80

 

Surse alimentare de seleniu

Continutul unor alimente in seleniu depinde de tipul de sol, dar si de zona geografica de unde provin alimentele respective. In anumite zone ale Asiei, spre exemplu, unde continutul in sol al seleniului este scazut s-au observat carente in acest mineral. In orice caz, se pot identifica anumite alimente bogate in seleniu (cele care contin proteine in general).

Anumite alimente si continutul (in micrograme) in seleniu pe 100 grame:

tTon natural, ficat de vitel, scoici, macrou in vin alb – contin intre 40 si 100 micrograme. Escalop de curcan, carne de porc la gratar, mustar – contin intre 20 si 40 micrograme. Peste pane fript, hamburger, pizza, oua fierte, jambon fiert, ardei rosu, fasole alba uscata – intre 10 si 20 micrograme. Branza topita, feta, camembert, struguri uscati, linte fiarta, paine de secara – intre 3 si 10 micrograme.

Alimentele cu cel bogat continut de seleniu sunt algele marine, fructele de mare, branzeturile si in general in toate alimentele care contin proteine. Pentru a urma insa o cura cu seleniu este mai bine sa il luati din suplimentele alimentare.

Rolul seleniului in regimurile de slabire

Numeroase studii arata ca antioxidantii au un rol important la nivelul celulelor adipoase, si anume faptul ca nu distrug celulele grase si nici nu scad numarul acestora. Singura actiune pe care o determina este ca taie productia in trigliceride a celulelor grase, trigliceride care sunt un risc pentru inima. Acest lucru se realizeaza prin inhibarea unei enzime de a carei prezenta este nevoie pentru sinteza de trigliceride. Un mic rol in scaderea in greutate, indirect totusi, il are prin faptul ca este implicat in sinteza de hormoni tiroidieni, hormoni cu rol in scaderea rezervelor adipoase, consecutiv activarii lipolizei.

 

Dr. Laura Bara

Nota pentru articolul «Seleniul si importanta lui in alimentatie»:2.50/ 5 (4 voturi)
tonica
2017-05-10T15:09:54+00:00
Mentine-te
sanatos
in fiecare luna
catena