Revista care te menține sănătos

Psihologie

9 motive pentru care ar trebui să vă treziţi cât mai devreme

Mădălina Cristea; Surse: jamanetwork.com, healthline.com
15 iulie 2021
Share

Cine se scoală de dimineaţă, departe ajunge. Cu siguranţă vă amintiţi de acest proverb pe care probabil că l-aţi descoperit în clasele primare. Nimic mai adevărat dacă privim la Elon Musk, Bill Gates, Mark Zukenberg şi Oprah Winfrey. Oare să fie trezitul devreme unul dintre ingredientele succesului? Nu garantăm că acest obicei vă va duce direct în topul miliardarilor de la nivel mondial, însă s-ar putea să vă ofere beneficii importante.

Mai mult timp pentru micul dejun

Dacă vă treziţi devreme, aveţi timp pentru a vă pregăti un mic dejun sănătos, săţios şi delicios. Astfel, în loc să mâncaţi un covrig pe fugă, puteţi să preparaţi un smoothie care să vă ofere energie pentru toată ziua sau să vă bucuraţi de delicateţea unui iaurt grecesc în care aţi adăugat câteva fructe de pădure. De asemenea, puteţi să mai serviţi avocado pe pâine prăjită, granola, budincă de chia, ouă fierte, un bol de fulgi de ovăz cu lapte de migdale în care să adăugaţi afine sau mure etc.

Rezervă online şi ridică din cea mai apropiată farmacie Catena suplimentul alimentar StresControl, recomandat pentru combaterea efectelor stresului, reducerea anxietăţii şi îmbunătăţirea calităţii somnului.

Mai mult timp pentru dumneavoastră

Dacă locuiţi împreună cu alţi oameni, fie ei copii sau adulţi, cu siguranţă simţiţi nevoia ca uneori să vă alocaţi câteva minute doar pentru propria persoană. Astfel, trezindu-vă mai devreme, veţi avea timp să sorbiţi cafeaua, să citiţi o carte sau o revistă, să sorbiţi cafeaua în linişte sau să vă puneţi gândurile în ordine. Totodată, vă veţi umple de energie pozitivă pentru a face faţă unei zile lungi şi agitate.

Timp pentru exerciţii fizice

Dacă activitatea fizică este importantă pentru dumneavoastră, însă nu prea mai găsiţi timp pentru aşa ceva, exerciţiile matinale ar putea fi soluţia. Aşa veţi scăpa de tentația de a sări peste antrenamente din cauza oboselii sau sarcinilor de la serviciu şi de acasă. Totodată, exerciţiile fizice produc o creştere a nivelului de endorfine. Starea dumneavoastră de spirit se va îmbunătăţi, stresul şi anxietatea vor fi diminuate şi va creşte nivelul de energie.

Mai puţin timp în trafic

Dacă vă treziţi devreme, veţi putea să plecaţi de acasă în aşa fel încât să evitaţi aglomeraţia din trafic. Un drum lejer vă va ajuta să economisiţi timp, bani şi, mai presus de orice, vă va proteja sănătatea şi bunăstarea.

Scăderea riscului de apariţie a depresiei

În ciuda faptului că, de multe ori, trezirile matinale sunt considerate o corvoadă, cercetătorii americani s-ar putea să vă schimbe părerea. O echipă internaţională de oameni de ştiinţă a publicat în revista JAMA Psychiatry un studiu relevant în acest sens. Cercetătorii sugerează că trezirea cu o oră mai devreme decât în mod obişnuit poate scădea cu 23% riscul apariţiei depresiei, iar trezirea cu două ore mai devreme poate reduce cu 40% riscul declanşării afecţiunii. Studiul a fost realizat pe un eşantion de 850.000 de voluntari. Important de menţionat este că acest beneficiu nu vine doar ca urmare a setării alarmei. De asemenea, e necesar să vă culcați cu o oră sau două mai devreme.

Apneea în somn: cum afectează inima

Un somn mai bun

Ideal ar fi ca persoanele care se trezesc devreme să şi meargă la culcare mai devreme. Astfel, s-ar putea bucura de un somn mai lung și de o calitate mai bună. Beneficiile nu vor întârzia să apară: stare de spirit îmbunătăţită, concentrare mai bună, energie pentru întreaga zi şi diminuarea riscului de obezitate sau boli cronice. Pe de altă parte, somnul insuficient slăbeşte sistemul imunitar, creşte şansele de hipertensiune arterială, boli de inimă şi diabet.

Există, din păcate, oameni care se trezesc prea devreme, în ciuda faptului că s-au culcat târziu. Astfel, ei nu apucă să dormă şapte ore pe noapte. Manifestarea poate fi cauzată de griji, anxietate, depresie, insomnie, îmbătrânire sau fluctuaţii hormonale în timpul sarcinii sau ale menopauzei.

Dacă vă simţiţi epuizat atunci când vă treziţi devreme, încercaţi să găsiţi modalităţi de gestionare a stresului cu care să rezonaţi şi prin intermediul cărora să vă îmbunătăţiţi calitatea somnului. Spre exemplu: yoga, masaj de relaxare, o reconsiderare a sarcinilor de la serviciu sau acasă, o mică vacanţă sau o discuţie cu un specialist.

Mai puţine cearcăne

Cearcănele, acele cercuri întunecate de sub ploapele inferioare, nu indică întotdeauna o afecţiune medicală. De multe ori, de vină este doar oboseala. Acumularea de lichid din cauza lipsei de somn vă determină să aveţi cearcăne. Dacă vă odihniţi suficient, aceste umbre se vor diminua. Compresele reci şi produsele cosmetice vă pot fi de folos pe moment pentru a tempera aspectul inestetic, însă nu uitaţi să vă îngrijiţi de principala cauză care stă la baza problemei.

O piele mai sănătoasă

Un somn bun vă ajută să vă păstrați pielea sănătoasă. În timpul somnului, celulele pielii se regenerează, în timp ce fluxul sanguin crescut și colagenul ajută la repararea daunelor cauzate de razele UV şi alţi factori externi. Mai mult decât atât, dacă veţi merge la somn mai devreme, veţi avea dispoziţia necesară de a realiza un ritual corect de îngrijire, în special în cazul feţei.

Somnul dulce mult aduce: cum îl obţinem

Productivitate crescută

Potrivit studiilor, creierul tinde să fie cel mai alert dimineața. De ce să nu profitaţi cu înţelepciune de acest moment? Fie că lucraţi de acasă sau la birou, trezirea matinală vă va permite să vă concetraţi mult mai bine pe ceea ce aveţi de făcut şi să rezolvaţi cea mai mare parte a treburilor. Dimineaţa, spre deosebire de alte momente ale zilei, luaţi decizii mai bune şi gândiţi mai clar.

stres, anxietate, depresie, dimineata, somn, odihna, cearcane, insomnie,

Ce trebuie să faceţi pentru a vă trezi devreme

Niciodată schimbarea nu vine peste noapte, ci presupune paşi mici. Iată ce puteţi face pentru a vă culca şi implicit a vă trezi mai devreme decât o faceţi în prezent:

Evitaţi lumina albastră

Lumina albastră emisă de telefon, tabletă sau laptop este nelipsită în timpul zilei. Aveţi parte de ea la serviciu, pentru a vă rezolva sarcinile, sau acasă, pentru divertisment. Din păcate, această relaxare s-ar putea să vă coste. Prin urmare, ar trebui să opriţi devreme ecranele. Dacă vă doriţi un somn odihnitor, renunaţi la tehnologie cu două sau chiar trei ore înainte de culcare.

Evitați mesele grele și alimentele picante înainte de culcare

Consumul excesiv de sare, grăsimi şi prăjeli nu aduce niciun beneficiu organismului. Dacă vă culcaţi după ce aţi mâncat prea mult sau aţi servit preparate picante la cină, s-ar putea să vă confruntaţi cu arsuri la stomac sau indigestie. O astfel de situaţie nu o să vă ajute să dormiţi prea bine.

Mutați treptat ora de trezire

Setați alarma cu 15 minute mai devreme, în fiecare zi, timp de o săptămână. Mutaţi treptat timpul până ajungeţi la ora pe care v-aţi propus-o. Totodată, nu uitaţi să mergeţi la culcare mai devreme.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si pentru comentarii online. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

Menține-te
sănătos
în fiecare lună

Utilizăm datele tale în scopul corespondenței și pentru comunicări comerciale. Pentru a citi mai multe informații apasă aici.

Sunt de acord cu politica de confidențialitate