Digestie

6 pasi simpli pentru evitarea indigestiei de sarbatori

miercuri, 19 decembrie 2012
Share

Mesele imbelsugate sfarsesc adesea cu o senzatie neplacuta de balonare, insotita de dureri in partea superioara a stomacului. Pentru a preveni indigestia, caci despre ea este vorba, nu trebuie sa faceti excese de niciun fel, mai ales daca ati tinut tot postul Craciunului.

In caz contrar, riscati sa ajungeti la spital, in loc sa petreceti alaturi de cei dragi. Manifestarile clinice sunt variate: greata, cefalee, varsatura acida, bilioasa sau alimentara, dureri abdominale difuze sau sistematizate, tulburari de echilibru si vedere, transpiratii. De asemenea, palpitatii, intoleranta unor pozitii, balonare, eructatii, arsuri retrosternale, diaree, flatulenta. Acestea sunt cel mai frecvent pasagere, tin ore, maximum zile, mai putin in situatiile speciale. Iata cateva sfaturi simple care vor tine indigestia la distanta.

 

1. Pentru a evita indigestia de sarbatori, nu fortati organismul

Primul si cel mai important sfat este sa evitati mesele copioase. Indiferent ca ati tinut sau nu post, nu fortati organismul cu mai multa hrana decat intr-o zi obisnuita. Puteti gusta cate putin din fiecare preparat, conditia fiind sa nu depasiti cantitatea pe care o consumati de obicei.

 

2. Portii mici si dese… – secretul unei digestii normale in perioada sarbatorilor

O alta regula de aur in timpul sarbatorilor de iarna, cand mesele sunt pline cu bucate ce va fac cu ochiul, ar fi sa mancati putin si des. Nimeni nu se poate abtine de la preparatele traditionale, mai ales daca se petrece mult timp in jurul mesei, dar in acest caz este recomandat sa nu manance de fiecare data portii intregi.

 

3sau mese regulate, dar echilibrate

Nici cine este ocupat si intra in casa doar pentru a manca nu trebuie sa abuzeze. In acest caz, este bine sa acorde mesei cel putin jumatate de ora, timp in care va mesteca fiecare aliment cu atentie. Daca va face acest lucru in tacere, este cu atat mai bine pentru organism.

 

4. Pentru a preveni indigestia de sarbatori, evitati mancarurile grase si sarate

Regula „fara grasimi, prajeli sau produse sarate in exces” trebuie respectata acum mai mult ca niciodata. De aceea, hipertensivii (dar nu numai) trebuie sa dea dovada de moderatie cand vine vorba de specialitatile de porc (sorici, carnati, sunca etc.) deoarece, pe langa grasime, acestea sunt si pline de sare. In plus, ideal este ca prajiturile cu nuci, cozonacul sau laptele batut sa fie consumate dimineata sau cel tarziu pana la pranz.

 

5. Fara alcool, bauturi carbogazoase si tutun in exces

Tot la capitolul exces trebuie trecute si bauturile carbogazoase, alcoolul si tutunul. Lichidele nu trebuie consumate in timpul mesei si nici la mai putin de jumatate de ora dupa aceasta. De asemenea, in niciun caz bauturile nu trebuie sa fie reci, ci la temperatura camerei, altfel se va dilua sucul gastric si digestia va fi tulburata.

 

6. Legatura dintre indigestia de sarbatori si guma de mestecat

Incercati sa renuntati si la guma de mestecat in aceasta perioada, intrucat poate favoriza indigestia prin acumularea de aer in stomac. O atentie deosebita trebuie acordata si copiilor, care vor fi tentati sa consume intre mese doar prajituri, cozonac si sucuri. Cei mici trebuie supravegheati cu atentie si ar fi bine sa va asigurati ca, cel putin o data pe zi, vor manca si fructe.

Daca totusi se intampla sa aveti probleme cu digestia, este bine sa consultati medicul. Pana ajungeti la acesta, v-ar putea fi de folos: carbunele activ, enzimele digestive (care se administreaza inainte de masa), capsulele cu ulei esential de menta sau ceaiul din seminte de marar.

 

Text: Cristina Ionescu

Consultant: Dr. Gabriela Katona

Medic primar medicina generalaa

Centrul Medical PULS

Nota pentru articolul «6 pasi simpli pentru evitarea indigestiei de sarbatori»:5.00/ 5 (7 voturi)
tonica
2017-09-04T19:49:00+00:00
Mentine-te
sanatos
in fiecare luna
catena