Revista care te menține sănătos

Digestie

Meniu de Sărbători pentru persoanele cu bila leneşă

Dr. Oana Pop, medic specialist diabet zaharat, nutriţie şi boli metabolice, Oradea; Facebook: @Dr. Oana Pop; oanapop.wordpress.com
18 decembrie 2020
Share
meniu, meniu Sărbători, bilă leneşă, Sărbători,

Perioada Sărbătorilor poate fi pentru persoanele cu bila leneşă una grea, a încercărilor. Meniul tradiţional, bazat pe carne de porc sub formă de sarmale, cârnaţi sau caltaboşi, salată de boeuf şi cozonac la desert este unul care „pică greu” chiar şi persoanelor cu o digestie sănătoasă. Atenţie, deşi vegetariană, mâncarea de post poate crea şi ea complicaţii dacă abuzaţi de prăjeli şi rântaşuri.

Dischinezia biliară, cunoscută în termeni populari ca bilă leneşă, reprezintă o afecţiune foarte frecventă în zilele noastre, caracterizată prin mişcări anormale ale colecistului, care îngreunează eliminarea bilei, necesară în procesul digestiei. Simptomele pe care le poate descrie persoana cu „bilă leneşă” sunt durerea abdominală puternică, localizată în special în partea dreaptă a abdomenului, durere care poate iradia în spate şi care este agravată de o masă copioasă. Alte simptome care însoţesc boala sunt greaţa, vărsăturile, balonarea, migrenele, starea generală alterată, fatigabilitatea şi somonolenţa.

„Bila leneşă”, o disfuncţie ignorată

Reguli pentru Sărbători fericite

Chiar dacă suntem în perioada Sărbătorilor de iarnă, este important să avem grijă cum ne alimentăm şi să respectăm nişte reguli şi paşi simpli:

  • decât o masă bogată, mai bine mai multe şi mai mici (sărace); ar fi bine să aveţi 4-5 mese pe zi, mici din punct de vedere cantitativ;
  • evitaţi alimentele bogate în grăsimi saturate;
  • evitaţi consumul de alcool;
  • mestecaţi bine mâncarea, fără grabă;
  • evitaţi sosurile, rântaşurile, tocăniţele şi papricaşul.
meniu, meniu Sărbători, bilă leneşă, Sărbători,

Bila leneşă. Alimentele permise

Sărbători sau nu, aveţi „verde” la:

  • supe: supele de legume, fără grăsimi sau rântaş, cu puţină sare;
  • legume: fasole verde, morcovi, dovlecei, gulii, conopidă, spanac, salată verde, lăptuci, roşii sub formă de salate sau pregătite fără ceapă ori rântaş;
  • cartofi copţi în coajă sau fierţi;
  • carne slabă fără piele, care se poate găti la cuptor, la grătar sau fiartă;
  • peşte, în special peşte slab;
  • ouă, moi, 3-4 pe săptămână;
  • pâine veche de o zi, maximum 4 felii cât palma pe zi;
  • pastele făinoase sunt recomandate, dar nu foarte des;
  • lactate recomandate: lapte dulce smântânit, lapte bătut, kefir, brânză dulce de vacă şi urdă;
  • alte alimente permise: griş, orez, fulgi de ovăz.
meniu, meniu Sărbători, bilă leneşă, Sărbători,

Exemplu de meniu pentru persoanele cu bila leneşă

Iată un exemplu de meniu care respectă regulile amintite, pe care îl puteţi urma inclusiv în perioada dintre Crăciun şi Revelion, respectiv dintre cele două momente greu încercate din punct de vedere culinar. La mesele amintite, în funcţie de indicaţiile medicului specialist care vă monitorizează, vă puteţi abate de la o dietă strictă, atât cât vă permit toleranţele proprii.

Mic dejun

Ou fiert cu o felie de pâine şi salată cu salată verde, roşie şi brânză slabă de vacă. În cazul în care nu doriţi brânza, se poate adăuga ulei de măsline peste salată şi roşie.

SAU

Iaurt natur 150 g, 3% grăsime, cu 30 g fulgi de ovăz şi fructe de pădure: afine, zmeură.

Gustare

1 măr

Prânz

Cartof copt cu piept de pui la grătar sau pulpă de pui la cuptor fără piele, cu murături ori salată.

SAU

Carne slabă de porc sau pasăre cu fasole verde.

Gustare

1 portocală

Cină

Supă/ciorbă

SAU

Peşte slab la cuptor cu zeamă de lămâie.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si pentru comentarii online. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

Menține-te
sănătos
în fiecare lună

Utilizăm datele tale în scopul corespondenței și pentru comunicări comerciale. Pentru a citi mai multe informații apasă aici.

Sunt de acord cu politica de confidențialitate