Mama si copilul

Schimbarile hormonale in sarcina – la ce sa va asteptati

Dr. Elena-Iuliana Pascu, medic specialist endocrinologie , Sanamed Hospital, Bucuresti, [email protected]
vineri, 30 martie 2018
Share
principala

Sarcina aduce o varietate de schimbari organismului. Acestea pot varia de la modificari comune si de asteptat, cum ar fi umflarea si retentia fluidelor, la cele mai putin cunoscute, cum ar fi schimbarile de vedere.

Modificarile hormonale si fiziologice care apar in sarcina sunt unice. Femeile gravide manifesta cresteri bruste si dramatice ale valorilor estrogenilor si progesteronului. De asemenea, experimenteaza schimbari hormonale in ceea ce priveste secretia si modificarea structurii unor glande endocrine. Aceste schimbari nu afecteaza doar starea de dispozitie. De asemenea, pot crea „aura” sarcinii, pot contribui semnificativ la dezvoltarea fatului, pot modifica impactul fizic al exercitiului si al activitatii fizice asupra corpului.

De ce creste estrogenul in sarcina

Estrogenii si progesteronul sunt principalii hormoni de sarcina. Cresterea estrogenilor in timpul sarcinii permite uterului si placentei sa imbunatateasca vascularizatia (formarea vaselor de sange), sa transfere substantele nutritive si sa sustina fatul in curs de dezvoltare. Nivelurile de estrogeni cresc in mod constant in timpul sarcinii si ajung la varful lor in al treilea trimestru. Cresterea rapida a nivelurilor de estrogeni in timpul primului trimestru de sarcina poate provoca o parte din starea de greata asociata cu sarcina.

Efectele maririi nivelului de progesteron

Nivelurile de progesteron sunt, de asemenea, extraordinar de mari in timpul sarcinii. Modificarile in secretia progesteronului determina o laxitate sau slabire a ligamentelor si articulatiilor. Progesteronul sustine transformarea uterului de la marimea unei pere mici – la femeia care nu este gravida – la un uter care poate gazdui un copil pe termen lung.

Sarcina gemelara? Aflati ce riscuri exista!

Rata metabolica

Rata metabolica bazala sau de odihna (RMR), cantitatea de energie pe care corpul o consuma in stare de repaus, creste semnificativ in timpul sarcinii. Aceasta este masurata prin cantitatea de oxigen utilizata in perioadele de odihna totala. Modificarile ratelor metabolice explica necesitatea cresterii consumului de calorii in timpul sarcinii. Ratele metabolice cresc substantial in doar 15 saptamani de gestatie si ating un varf in al treilea trimestru in timpul celei mai mari faze de crestere. Aceasta crestere a ratei metabolice poate supune femeile gravide la un risc mai mare de hipoglicemie (scaderea nivelului glicemiei).

Aflati care sunt cele mai comune probleme in sarcina!

inainte-de-Kilogramele-in-plus-si-retentia-fluidelor

Kilogramele in plus si retentia fluidelor

Cresterea in greutate la gravide mareste volumul de munca a organismului in timpul oricarei activitati fizice. Aceasta greutate suplimentara si gravitatia incetinesc circulatia sangelui si a fluidelor corporale, in special la nivelul membrelor inferioare. Ca urmare, femeile gravide retin fluidele si, deseori, se produce umflarea fetei si a membrelor. Pentru a scadea retentia de lichide, se recomanda odihna, evitarea perioadelor indelungate de repaus, a cofeinei si sodiului (sarii) si cresterea consumului de potasiu alimentar.

Modificarea temperaturii corpului

O crestere a temperaturii bazale este unul dintre primele indicii ale sarcinii. O temperatura usor mai mare va fi mentinuta pe toata durata sarcinii. Astfel, femeile au o nevoie mai mare de apa in timpul sarcinii. Acestea pot prezenta un risc mai mare de hipertermie si deshidratare, in lipsa precautiei pentru a-si desfasura activitatea fizica in siguranta si a ramane hidratate.

Marirea temperaturii mamei (hipertermie) poate fi daunatoare dezvoltarii copilului. Iar pierderea apei de catre mama (deshidratarea) poate reduce cantitatea de sange disponibila fatului. Acest lucru poate creste riscul de contractii premature.

Nota pentru articolul «Schimbarile hormonale in sarcina – la ce sa va asteptati»:5.00/ 5 (1 vot)
tonica
2018-03-30T17:00:51+00:00

Lasa un comentariu

Adresa ta de e-mail nu va fi publicata. Campurile marcate sunt obligatorii *



Mentine-te
sanatos
in fiecare luna
catena
Mentine-te sanatos cu NEWSLETTERUL
Nu, multumesc