Ghid practic

Poftele alimentare – strategii pentru a le combate

vineri, 7 martie 2014
Share

Indiferent cat de mult ar dori cineva sa consume numai produse sanatoase, uneori pur si simplu nu reuseste. Poftele sunt inamicul numarul unu al curelor de slabit si al sanatatii in general, caci, de multe ori, oamenii tanjesc dupa produse cu multe E-uri (fast-food, semipreparate etc.).

Exista o singura situatie in care poftele alimentare sunt vazute intr-un mod „pozitiv”, si anume atunci cand tradeaza diverse carente nutritionale. Insa, prin identificarea si rezolvarea acestora, valorile analizelor vor reintra in parametri normali. Daca tanjiti dupa fructe, acest lucru poate semnala lipsa de vitamine si minerale. Copiii care rod cuie sau cei care vor sa manance pamant au lipsa de fier, iar deficitul de vitamina C duce la scorbut. Dorinta de a consuma carbohidrati (orez, cartofi, paste, pizza) inseamna ca aveti nevoie de acizi grasi esentiali, iar pofta de ciocolata sau de ceva dulce poate sugera un deficit de vitamina B sau de magneziu.

1.      Beti multe lichide

Principala strategie pentru a combate poftele culinare este de ordin psiho-comportamental. Senzatia de satietate este data prin distensia stomacului. Cand se umfla, acesta trimite un semnal la creier, ce poate fi „pacalit” in primul rand prin consumul mare de lichide. Asadar, consumati multe ceaiuri neindulcite si apa plata. Un alt sfat foarte important este sa aveti trei mese regulate pe zi, iar intre acestea, gustari. Aveti grija si la calitatea produselor.

2.      Optati pentru carbohidrati sanatosi

pofteMentinerea nivelului glucozei din sange in limitele normale pe tot parcursul zilei este primul pas pentru a invinge poftele alimentare. Daca nivelul scade prea mult, veti tanji imediat dupa ceva dulce. Deoarece carbohidratii previn pofta de zahar, ar fi ideal ca proportiile la fiecare masa sa arate astfel: 40% carbohidrati sanatosi (salate, legume, verdeturi), circa 30% proteine (pui, curcan, peste) si circa 30% grasimi sanatoase (ulei de masline, fructe oleaginoase).

3.      Nu incepeti ziua cu ceva dulce

E adevarat ca, de multe ori, senzatia de satietate este oferita de dulce, dar daca veti satisface aceasta pofta dimineata, pe stomacul gol, organismul va dori zahar pe tot parcursul zilei. De aceea, cel mai bine este sa incepeti ziua cu un inlocuitor sanatos: iaurt, ovaz, stafide, mere, nuci, migdale. In timpul zilei nu e rau sa consumati o tableta de ciocolata, pentru a va linisti, dar asta numai dupa ce mancati altceva inainte!

4.      Destresati-va!

Probabil ati facut deja o legatura intre momentele stresante si nevoia de a rontai ceva. Muzica relaxanta, serialul preferat, o carte buna sau o discutie cu cineva drag pot distrage creierul de la ideea ca are nevoie de zahar sau grasimi pentru a se echilibra. O alta varianta ar fi sa gasiti cauza stresului si sa o indepartati.

In cazul in care nu reusiti sa scapati de poftele alimentare, este indicat sa va adresati medicului, pentru efectuarea unui set de analize, caci e posibil ca organismul sa aiba anumite carente. Totodata, cautati modalitati placute pentru a va bucura de alimentele preferate. De exemplu, pentru a nu manca o prajitura intreaga, impartiti-o cu un coleg!

Text: Cristina Ionescu

Consultant: Laurentiu Luca

Directorul Centrului Medical PULS

Ambulanta: 021/97 33

Nota pentru articolul «Poftele alimentare – strategii pentru a le combate»:5.00/ 5 (9 voturi)
tonica
2017-05-10T17:42:51+00:00
Mentine-te
sanatos
in fiecare luna
catena