Nutritie

Fructe „banale” cu beneficii surprinzatoare

joi, 23 martie 2017
Share

Pentru a avea sanatate in farfurie, nu este musai sa fii bogat, sa iti permiti alimente complicate si aduse de peste mari si tari. Cand vine vorba despre fructe, multi oameni de stiinta sunt revoltati de amploarea pe care au luat-o reclamele pentru anumite superfructe.

Ignorand veleitatile sanogenetice ale produselor autohtone, astazi sunt ridicate in slavi doar produsele exotice. Doar ele par sa contina antioxidanti in cantitate mare sau substante adaptogene, vitamine si minerale, pretul fiind si el piperat. De aici a si pornit revolta unor cercetatori: ei nu neaga valoarea fructelor exotice, dar afirma, pe buna dreptate, ca avem si produse locale care sunt cel putin tot atat de bune. Dar pentru ele s-ar putea sa nu ne mai ramana bani dupa ce cumparam anumite superfructe.  

Surse de sanatate

Pentru nenumarate beneficii aduse organismului, putem consuma cu foarte mare incredere trei fructe care, la o prima vedere, nu inspira bogatia proprietatilor nutritionale:

  • Prunele uscate

Puteti usca acasa prunele sau le puteti cumpara din piata sau magazin. Au numai 220-240 de kilocalorii pe 100 de grame si, pe deasupra, sunt un desert delicios. Pe langa faptul ca sunt surse de fibre, au un efect laxativ moderat, scad colesterolul si stimuleaza formarea unei populatii microbiene sanatoase in colon. Prunele uscate sunt exceptional de bogate in antioxidanti. Contin substante fenolice unice care protejeaza organismul si lipidele in mod special de actiunea ionului superoxid, un radical liber care apare in timpul proceselor metabolice oxidative. Indicele ORAC (capacitatea de absorbtie a radicalilor liberi ai oxigenului), ce arata puterea antioxidanta a unui aliment, este, in cazul prunelor uscate, egal cu 8059, cel mai mare intr-o ierarhie a indicilor alocati fructelor si legumelor consumate in mod curent.  

Ce mancam la birou? Idei de gustari sanatoase

  • Merele

Putine fructe sunt atat de versatile ca merele. Rezista in orice anotimp fara probleme si sunt atat de variate, incat mai ca iti vine sa crezi ca apartin unor familii diferite. Exista pana si mere cu un continut scazut de carbohidrati, indicate pentru diabetici. Zicala englezeasca „un mar pe zi tine medicul departe” este confirmata de cercetarile actuale, care au evidentiat ca fibrele solubile din mere au un efect hipocolesterolemiant marcat si ca protejeaza consistent fata de bolile cardiovasculare. Si merele au efecte antioxidante substantiale. Mai mult, pot fi uscate (poate va mai amintiti de „poame”, o gustare traditionala delicioasa, astazi data uitarii) si rontaite la nevoie. Poamele au un indice ORAC de 6800 si o incarcatura mare de fibre. Flavonoizii si polifenolii din mere au aratat, mai nou, un potential mare de control al eliberarii glucozei din alimente, cu incetinirea absorbtiei si evitarea hiperglicemiei postprandiale (dupa masa). Ce defecte au, totusi, merele? Doar doua: sunt fructe banale si ieftine, cel putin asa le considera unii.

  • Strugurii negri

Recoltati la momentul potrivit si pastrati la racoare si umiditate scazute, strugurii se pot pastra pana tarziu, chiar si pana in martie. Insa, in ziua de azi, pot fi gasiti cu usurinta in comert. Cat despre valoarea lor nutritiva, dincolo de aportul caloric oarecum substantial, datorat glucozei, sunt o importanta sursa de resveratrol, un antioxidant „pentru longevitate”. Dar lista de antioxidanti din struguri este lunga: flavonoli, stilbene (chiar resveratrolul este o stilbena), carotenoizi, acid cafeic etc. shutterstock 115915837 resultStrugurii au efecte antiinflamatoare, antimicrobiene, de protectie cardiovasculara, dar contribuie si la pastrarea functiilor cognitive. Cea mai mare parte a calitatilor este pastrata si de stafide (care au un ORAC de 3000-4000, in functie de tipul de strugure de la care s-a pornit).

In concluzie, nu e nevoie sa consumam doar superfructe ca sa fim sanatosi. Fructele autohtone, uneori „conservate” batraneste, sunt deseori raspunsul la nevoile organismului. Un raspuns simplu si la indemana.

Dr. Corina-Aurelia Zugravu

Specialist igiena alimentatiei si nutritie

[email protected]

 

Nota pentru articolul «Fructe „banale” cu beneficii surprinzatoare»:5.00/ 5 (1 vot)
tonica
2017-05-10T17:51:04+00:00
Mentine-te
sanatos
in fiecare luna
catena