Psihologia familiei

Foamea emotionala – cum scapam de ea

luni, 14 iulie 2014
Share

Foamea emotionala exista atunci cand ne refugiem in mancare pentru confort – si nu pentru ca ne este foame. Punga aceea cu chipsuri si ciocolata pot oferi companie cand ne simtim singuri, anxiosi, plictisiti, frustrati, nervosi sau tristi. Insa mancatul pe fond emotional poate duce la o cantitate prea mare de calorii si, prin urmare, la obezitate. Cercetatorii sugereaza ca aproximativ 75% din mancatul excesiv este un raspuns al emotiilor.

Daca ati mancat totusi un desert, desi va simteati satui sau daca ati devorat o cutie de inghetata atunci cand ati avut o dispozitie mai proasta, atunci ati experimentat deja foamea emotionala. Aceasta reprezinta mancatul pentru a umple emotiile, si nu stomacul.

 

Cum se manifesta?

Folosirea alimentelor, din cand in cand, ca pe o recompensa sau pentru a sarbatori un eveniment, nu este neaparat un lucru rau. Insa atunci cand mancatul este prima actiune in starile de suparare, stres, oboseala, plictiseala, intrati intr-un cerc vicios nesanatos in care problema sau sentimentele nu-si vor gasi niciodata solutia.

De obicei, apare un confort pe moment, iar apoi emotiile se inrautatesc, aparand sentimente de vinovatie pentru excesul de calorii ingerate. Apare, de asemenea, sentimentul de neputinta in a va controla greutatea si impulsurile, ceea ce creste sentimentul de vinovatie. Astfel, se formeaza un cerc vicios de nefericire. Vestea buna este ca puteti invata si autodisciplina pentru a coopera cu sentimentele, astfel incat sa nu mai cautati alimente nesanatoase de fiecare data cand aveti sentimente negative.

 

Factori care duc la foamea emotionala

Atunci cand constientizati ce situatii si emotii va indeamna sa mancati, puteti gasi metode cu ajutorul carora sa nu cadeti in capcana. Acesti factori sunt impartiti in 5 categorii principale:

  • Sociali – sunteti incurajati de alte persoane sa mancati, in special atunci cand va intalniti sa luati masa in oras.
  • Emotionali – mancati ca raspuns la sentimente negative, precum oboseala sau anxietate.
  • Ganduri – mancati din cauza ca aveti o imagine negativa fata de sine.
  • Situationali – mancati pentru ca aveti oportunitatea s-o faceti, ca atunci cand vedeti o reclama sau cand treceti pe langa o patiserie. De asemenea, mancati atunci cand aveti anumite activitati, precum vizionarea unui film sau in fata televizorului.
  • Psihologici – mancati ca raspuns la oboseala fizica, precum in cazul unei dureri de cap sau al unui apetit crescut (pentru ca ati sarit o masa principala).

Pentru a identifica factorii personali, tineti un jurnal al alimentelor in care sa notati ce si cand mancati, precum si factorii de stres, gandurile sau emotiile pe care le aveti in timp ce mancati.

 

Cum oprim foamea emotionala?

Atunci cand ati identificat cauza, mancatul pe fond emotional a devenit un obicei. Acum trebuie sa luati masuri pentru a identifica acesti factori. Iata 6 sfaturi cu ajutorul carora puteti trece peste acest obstacol:

  1. Foamea emotionala – cum scapam de eaFaceti din exercitiile fizice zilnice o prioritate. Activitatea fizica are efecte benefice asupra bunei dispozitii si a nivelului de energie si reduce, de asemenea, nivelul stresului.
  2. Faceti-va timp pentru relaxare. Permiteti-va in fiecare zi 30 de minute de relaxare si deconectare. Acesta este timpul pentru a uita de responsabilitati si pentru a va incarca bateriile.
  3. Socializati cu alte persoane. Nu subestimati importanta relatiilor apropiate si a activitatilor sociale. Petreceti timp cu oameni pozitivi si protejati-va de efectele negative ale stresului.
  4. Cititi o carte buna sau o revista ori ascultati muzica preferata.
  5. Faceti o baie in cada cu multa spuma si arome minunate. Nu uitati de lumanarele si o muzica linistitoare in surdina.
  6. Faceti orice alta activitate care va face placere, pana ce foamea emotionala a trecut.
  7. Cereti ajutor. Uneori, vointa proprie nu este suficienta. Incercati sa consultati un psiholog sau un medic pentru a va sfatui cum puteti scapa de foamea emotionala.

Pe masura ce experimentati strategiile de reusita, nu uitati sa va recompensati, pentru a sarbatori sentimentul de mandrie ca ati inceput sa aveti un stil de viata sanatos.

 

Dr. Roxana Mateescu
Medic rezident geriatrie si gerontologie

Nota pentru articolul «Foamea emotionala – cum scapam de ea»:5.00/ 5 (9 voturi)
tonica
2017-05-10T17:55:45+00:00
Mentine-te
sanatos
in fiecare luna
catena