Nutritie

Ciocolata si sanatatea. Ce produs alegem?

duminica, 18 decembrie 2011
Share

In ultima vreme s-au scris foarte multe lucruri pozitive despre valoarea nutritionala a ciocolatei. Desi intr-o forma sau alta (dar pornind de la aceeasi materie prima) ciocolata a fost si este consumata de milenii, numai cercetarile din ultimii ani au scos in evidenta ca ne aflam in fata unui produs nu numai agreabil, dar si sanatos. O problema o reprezinta sortimentele din ce in ce mai variate existente pe piata care, de multe ori, au foarte putin in comun cu adevarata ciocolata.

Ciocolata varitabila se obtine din unt de cacao si masa solida de cacao

Trebuie stiut ca ciocolata veritabila se fabrica din elemente extrase din fructul de cacao. Cu cat contine intr-un procent mai mare componente din acest fruct, cu atat este mai sanatoasa. Practic, cele doua materii de baza rezultate din cacao si folosite in proportii variabile in fabricarea ciocolatei sunt untul de cacao si masa solida de cacao.

Untul de cacao detine un nivel ridicat de grasimi saturate in care predomina acidul stearic. Exista si grasimi mononesaturate, intr-o proportie, de asemenea, semnificativa si putini acizi grasi polinesaturati Omega-6. Nu este prezent colesterolul, deoarece acesta este intotdeauna absent in produsele vegetale.

Substantele sanogenetice din cacao se gasesc in masa solida de cacao. Aici s-au pus in evidenta antioxidanti din familia flavonolilor (catechine), responsabile de actiunile mult pretuite ale ciocolatei, dintre care:

  • Scaderea riscului de accident vascular cerebral. Femeile care au consumat aproximativ 70 g de ciocolata pe saptamana au avut un risc cu 65% mai mic decat cele care nu au consumat;
  • Scaderea riscului de a dezvolta alte boli cardiometabolice (cu aproximativ 37%);
  • Diminuarea riscului de hipertensiune arteriala, actiunea antitrombotica similara aspirinei, ameliorarea sensibilitatii, respectiv a rezistentei la insulina etc.
  • Dar sa nu uitam si de efectele agreabile, de imbunatatire a starii de spirit si de ameliorare a stresului. Unele studii i-au descoperit calitati antidepresive!

Ciocolata ajuta la combaterea celulitei

Mai mult, studii cosmetologice arata ca si pentru troficitatea pielii si combaterea celulitei aplicarea ciocolatei pe piele poate fi benefica. Explicatia pentru toate efectele ciocolatei este oferita, asa cum am aratat si anterior, de prezenta catechinelor, ce scad stresul oxidativ si cresc biodisponibilitatea acidului nitric care, consecutiv, amelioreaza functionalitatea endoteliului vascular, reduce agregarea si aderarea plachetelor, diminueaza tensiunea prin vasodilatatie, scade rezistenta la insulina si normalizeaza lipidemia (crescand colesterolul „bun” si diminuandu-l pe cel „rau”).

Ce fel de ciocolata alegem?

Este de subliniat ca aceste efecte pozitive nu ne indreptatesc sa facem excese. Ciocolata este, totusi, un aliment calorigen, cu multi carbohidrati. De aceea, consumul trebuie limitat. Totusi, daca este sa optam pentru un desert sau o gustare sanatoasa, ciocolata este cu certitudine unul dintre ele. Ce sa alegem, insa? Doar privind rafturile unui magazin alimentar, la raionul de dulciuri, vom constata ca exista zeci sau chiar sute de alternative. Pretul nu reprezinta cel mai ades un indicator al calitatii. Va sfatuiesc sa evitati produse „de tip ciocolata” sau „tabletele”, dupa cum se numesc mai nou. Este vorba de dulciuri care nu sunt de fapt ciocolata, ci doar o imita, avand la baza o margarina industriala (nimic comun cu margarinele tartinabile de noua generatie) si nu masa solida de cacao. De aceea, nu au dreptul sa se numeasca „ciocolata” si nici nu o fac, dar etichetele citite rapid si superficial pot induce cumparatorul in eroare.

Uitati-va cu atentie la ingredientele ce figureaza pe ambalaj si evitati produsele care nu au masa de cacao, dar au grasimi vegetale hidrogenate. Mai exista si tot felul de dulciuri care au si ciocolata, dar si diverse adaosuri: creme de lapte, ou, fructe, creme de capsuni, cocos, caramel, alune, stafide, fructe uscate, cate si mai cate. Aceste dulciuri, chiar daca au si masa de cacao in compozitie, sunt mult mai calorigene decat ciocolata obisnuita, adesea saracite complet in antioxidantii originari si sunt pline de aditivi. Desigur, ele vor fi preferate de copii, dar daca vrem sa mancam ceva sanatos, nu pe ele trebuie sa le alegem.

Ciocolata neagra, cea mai sanatoasa

Cele mai bune sunt ciocolatele negre, cu procente variabile de masa de cacao: cu 50%, 70% si chiar cu 80%. Gustul amarui ne arata ca au putin zahar adaugat, ceea ce din punct de vedere al sanatatii noastre este perfect. Pentru ameliorare, unele au adaos de menta, coaja de porocala sau migdale, ceea ce le face cu mult mai gustoase, fara a le saraci in antioxidanti.

Studiati cu atentie etichetele produselor, cititi si ce scrie la capitolul ingrediente, si alegeti in cunostinta de cauza. De retinut ca ciocolata amaruie este un produs integral vegetal, deci poate fi consumat si in post, si de catre vegetarieni.

In concluzie, iata un aliment natural care ne ofera momente placute de satisfactie gustativa, dar si elemente care ne ajuta sanatatea. Evident, mancat cu moderatie!

Dr. Corina-Aurelia Zugravu,

Specialist igiena alimentatiei si nutritie,

[email protected]

Nota pentru articolul «Ciocolata si sanatatea. Ce produs alegem?»:5.00/ 5 (1 vot)
tonica
2017-05-10T17:47:12+00:00
Mentine-te
sanatos
in fiecare luna
catena