Endocrinologie

Cum preveniti diabetul zaharat: 5 reguli de respectat

vineri, 5 octombrie 2012
Share

Frecventa diabetului zaharat a crescut ingrijorator in ultimii ani, ca o consecinta directa a consumului caloric ridicat, a sedentarismului si, nu in ultimul rand, a stresului. De obicei, apare la persoanele obeze peste 40 de ani, dar castiga teren la tineri si chiar la copii, fapt neobisnuit in trecut.

Este diabetul zaharat o boala pe care trebuie sa o acceptam ca un tribut platit confortului sau avem mijloace sa o tinem la distanta?

Raspunsul este categoric da, diabetul zaharat poate fi prevenit prin implicarea activa a fiecarei persoane aflate la risc, printr-un stil de viata responsabil si vigilenta crescuta in fata tentatiilor. Diabetul zaharat este o afectiune care poate trece neobservata o lunga perioada de timp. Acest lucru face ca diabetul sa fie, de cele mai multe ori, diagnosticat in stadii avansate cand deja s-au instalat una sau mai multe complicatii.

Va prezentam cateva reguli simple prin care preveniti aparitia diabetului.

Adoptati o dieta sanatoasa si…

  • Nu consumati produse tip fast-food si semipreparate. Contin multe grasimi saturate, sodiu, colesterol si aditivi alimentari (conservanti, potentatori de aroma). Totodata, nu consumati zahar si produse de cofetarie si patiserie in exces.
  • Nu beti sucuri din comert. De asemenea, este preferabil sa consumati fructele intregi, nu doar sucul lor, care creste rapid glicemia si este destul de sarac in vitaminele si antioxidantii care se gasesc in pulpa fructului. Ca indulcitori, se poate folosi siropul de agave (are continut caloric similar zaharului, dar index glicemic mic) sau extractul din stevia rebaudiana, indulcitor natural fara efecte nedorite.
  • Incercati sa introduceti in dieta cereale integrale: paine integrala, paste din grau integral, orez nedecorticat, fulgi de ovaz, de hrisca, tarate de grau.
  • Mancati multe legume si fructe proaspete.
  • Consumati intre mese cantitati mici de nuci, alune, migdale sau fistic, care contin grasimi esentiale benefice.
  • Introduceti in dieta si pestele, in special pe cel oceanic: somon, ton, macrou, hering, sardine, datorita bogatiei in acizi grasi Omega-3.

 

Un stil de viata activeste esential pentru prevenirea diabetului zaharat

Se realizeaza simplu: de 4-5 ori pe saptamana faceti plimbari lungi de minimum 45 de minute, in pas vioi, urcati si coborati scarile pe care le intalniti fara ajutorul liftului sau scarilor rulante, iar pentru cei mai tineri si mai activi, participarea la un program de exercitii aerobice este de un real folos.

Renuntati la fumat! In cazul fumatorilor, frecventa diabetului creste semnificativ.

Evitati, pe cat posibil, stresul! Incercati sa controlati eficient factorii de stres. Studiile arata o legatura directa intre stres si cresterea glicemiei. 

Controlati-va greutatea! Mentinerea unui index de masa corporala normal, sub 25, este usor de obtinut in conditiile in care se adopta o alimentatie sanatoasa, se intrerupe fumatul si consumul excesiv de alcool, pe fondul unui stil de viata activ si al unei abordari intelepte a evenimentelor stresante.

 

Dr. Isabela Gaita

Medic specialist diabet zaharat

nutritie si boli metabolice

Clinica Gral Medical

www.gralmedical.ro

Nota pentru articolul «Cum preveniti diabetul zaharat: 5 reguli de respectat»:5.00/ 5 (1 vot)
tonica
2017-05-10T17:46:08+00:00

2 comentarii pentru articolul “Cum preveniti diabetul zaharat: 5 reguli de respectat”

  1. Liviu Bucur spune:

    Diabetul zaharat o boala pe care trebuie sa o acceptam ca un tribut platit confortului sau avem mijloace sa o tinem la distanta?


    1. farmaciata spune:

      Buna ziua,
      Interesanta perspectiva si aproape de adevar. Din fericire exista mijloace de a tine sub control aceasta boala. Dieta, antidiabeticele orale si insulina sunt variante terapeutice care pot regla valorile glicemice.
      Dr. Alin Popescu


Lasa un comentariu

Adresa ta de e-mail nu va fi publicata. Campurile marcate sunt obligatorii *



Mentine-te
sanatos
in fiecare luna
catena
Mentine-te sanatos cu NEWSLETTERUL
Nu, multumesc