Revista care te menține sănătos

Stres

8 vitamine şi suplimente care spun „adio, stres!”

Mădălina Cristea; Sursă: www.healthline.com
22 martie 2021
Share
rhodiola, melatonina, glicina, ashwagandha, L-teanină, complexul de vitamine B, vitamin B, kava, suplimente stres,

Când se acumulează prea mult stres, vă puteţi ajuta de vitamine şi suplimente pentru o gestionare eficientă.

Stresul este reacţia naturală pe care o are corpul, la nivel fizic şi psihic, în faţa exprienţelor din viaţa de zi cu zi. Există o graniţă fină între stresul benefic şi cel nociv, însă, de cele mai multe ori, gestionarea acesteia poate fi dificilă. Exerciţiile fizice, alimentaţia sănătoasă şi somnul sunt cele mai bune modalităţi prin care puteţi deţine controlul asupra stării de bine. De asemenea, există vitamine şi suplimente care vă ajută să scapaţi de stres.

Potrivit datelor prezentate de Ipsos, 98% dintre românii din mediul urban sunt stresaţi. Dintr-un alt studiu, realizat de Dynamic HR, rezultă că 99,7% dintre angajaţii români se confruntă cu stresul. Cauzele acestor statistici îngrijorătoare sunt date de un cumul de factori: nemulţumirea de sine, traficul, viaţa personală, situaţia financiară, sarcinile de la locul de muncă etc.

Pe lângă clasicele simptome (dureri de cap, căderea părului, probleme cu stomacul, nervozitate şi oboseală), pe termen lung, stresul poate avea avaria sistemul nervos central, imunitar, digestiv, cardiac, respirator, endocrin, muscular şi cel reproducător.

Cum ne îmbolnăveşte stresul

Suplimente utile în stres

Pentru a combate efectele stresului, specialiştii recomandă administratea vitaminelor şi a suplimentelor alimentare. Iată de unde vine ajutorul:

Valeriana

Rădăcinile de valeriană sunt folosite în medicina tradiţională de mai bine de 2000 de ani. Însăşi denumirea plantei pare a fi predestinată. Mai exact, cuvântul valeriană este derivat din verbul latin valere, care înseamnă „a fi puternic” sau „a fi sănătos”.

Valeriana conţine hesperidin şi linarin, antioxidanți cu proprietăți sedative și de îmbunătățire a somnului. Pe lângă faptul că reduce stresul şi combate insomnia, această plantă poate trata indigestia şi regla tensiunea arterială.

Rădăcina de valeriană se poate administra ca supliment alimentar sub formă de capsulă sau extract lichid. De asemenea, poate fi consumată şi sub formă de ceai.

rhodiola, melatonina, glicina, ashwagandha, L-teanină, complexul de vitamine B, vitamin B, kava, suplimente stres,

Rhodiola

Rhodiola, cunoscută sub numele de rădăcina de aur, creşte în regiunile reci şi muntoase din Europa, Asia şi America de Nord. Este o plantă adaptogenă, cu rol în refacerea echilibrului organismului şi în diminuarea stresului. Aceasta stimulează secreţia de serotonină şi dopamină, îndepărtează oboseala şi creşte rezistenţa în faţa efortului fizic, psihic şi intelectual.

Concluzia unui studiu internaţional de opt săptămâni, în care au fost implicate 100 de persoane cu simptome de oboseală cronică (probleme cu somnul, memoria şi concentrarea) a fost că administrarea zilnică a 400 mg de extract de rhodiola a îmbunătățit simptomele după doar o săptămână, iar acestea au continuat să se amelioreze până la finalul cercetării.

Dintr-un alt studiu, realizat de către cercetătorii Siegfried Kasper şi Angelika Dienel, pe un eşantion de 118 de persoane epuizate din caza stresului, s-a ajuns la concluzia că administrarea zilnică a 400 mg de extract de rhodiola, timp de 12 săptămâni, îmbunătăţeşte simptomele asociate, inclusiv anxietatea, epuizarea şi iritabilitatea.

Melatonina

Stresul este strâns legat de insomnie. Pentru a gestiona mai bine problemele cu somnul şi pentru a putea beneficia de odihna de care aveţi nevoie, puteţi încerca melatonina, un hormon natural care induce natural starea de somn, echilibrează starea somn-veghe şi reduce stările anxioase.

Concluzia unei meta-analize ce a cuprins 19 studii şi 1683 de persoane cu tulburări de somn primare, este că melatonina a scăzut timpul necesar adormirii, a crescut timpul total de somn și a îmbunătățit calitatea generală a somnului.

Ashwagandha

Oricât de ciudată ar părea denumirea acestui supliment alimentar, să ştiţi că nu este o greşeală de redactare. Ashwagandha este o plantă adaptogenă mai puţin cunoscută, originară din India, care îmbunătăţeşte rezistenţa corpului la stresul fizic şi mental.

Cercetătorii Adrian L. Lopresti, Stephen J. Smith, Hakeemudin Malvi şi Rahul Kodgule au efectuat un studiu pe 60 de persoane cu forme uşoare de stres, cu scopul de a descoperi eficienţa plantei asupra organismului. Astfel, într-un studiu de 60 de zile, participanţii au fost împărţiţi, la întâmplare, în două grupuri, şi li s-au oferit 240 mg dintr-un extract standard de ashwagandha, respectiv medicamente placebo.

Persoanele care au primit suplimentele alimentare au remarcat reduceri semnificate ale stresului, anxietăţii şi depresiei. De asemenea, ashwagandha a fost asociată şi cu o reducere de 23% a nivelului de cortizol (hormonul stresului) prezent în corp dimineaţa.

Glicina

Glicina este un aminoacid care îmbunătăţeşte calitatea somnului. Cercetătorii japonezi sugerează că glicina poate crește rezistența corpului la stres, şi favorizează odihna prin efectul său calmant asupra creierului și capacitatea de a crește fluxul de sânge la extremități prin reducerea temperaturii de bază a organismului, ceea ce este un pas important în inițierea somnului.

L-teanina

Este un compus natural provenit din ceaiul verde, cel negru şi din anumite tipuri de ciuperci. L-teanina are capacitata de a acţiona asupra serotoninei, dopaminei şi cortizolului, cu scopul de a ajuta organismul să facă faţă stresului. L-teanina ajută la o mai bună relaxare înainte de culcare, îmbunătăţeşte atenţia şi timpul de reacţie al unei persoane, reduce tensiunea arterială şi stimulează sistemul imunitar.

rhodiola, melatonina, glicina, ashwagandha, L-teanină, complexul de vitamine B, vitamin B, kava, suplimente stres,

Complexul de vitamine B

Vitamina B reprezintă, de fapt, un complex de opt vitamine (B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9 și B12) care îndeplinesc roluri esenţiale în buna funcţionarea a creierului, în metabolismul celulelor, în sănătatea inimii şi în menţinerea nivelului optim de energie. Aceste vitamine joacă un rol important în metabolism prin transformarea hranei pe care o consumaţi în energie utilizabilă. Ele sunt solubile în apă (prin urmare, eliminate uşor prin urină), motiv pentru care trebuie consumate zilnic, sub formă de alimente sau de suplimente. Oboseala accentuată poate semnala carenţe ale vitaminei B.

Alimente bogate în vitaminele B

Kava

La capitolul „suplimente pentru stres” puteţi trece pe lista şi kava.

Kava este un arbust tropical originar din insulele Pacificului de Sud. De sute de ani, locuitorii din această zonă îi folosesc rădăcinile pentru a prepara o băutură ceremonială numită kava kava. Procesul presupune măcinarea plantei până ce aceasta devine pastă. Ulterior este amestecată cu apă, apoi conţinutul se strecoară şi se consumă. Substanţa care face ca arbustul să fie deosebit este kavalactona, un compus activ cu rol în reducerea anxietăţii şi a stresului şi în protecţia sistemului nervos.

Nota pentru articolul «8 vitamine şi suplimente care spun „adio, stres!”»:5.00/ 5 (2 voturi)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si pentru comentarii online. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

Menține-te
sănătos
în fiecare lună

Utilizăm datele tale în scopul corespondenței și pentru comunicări comerciale. Pentru a citi mai multe informații apasă aici.

Sunt de acord cu politica de confidențialitate