Medicina de familie

Vitaminele C si D, surse de energie si sanatate

luni, 14 septembrie 2009
Share

Oamenii zilelor noastre sunt cu mult mai putin influentati de succesiunea anotimpurilor decat bunicii sau chiar parintii lor. Ei lucreaza vara in incinte racorite de aerul conditionat, iarna circula in masini incalzite. Industria textila le-a pus si ea la dispozitie materiale usoare si confortabile care pot sa ii apere in mod eficient atat de caldura, cat si de frig.

Mai mult, fructele si legumele care reprezentau apanajul consumului sezonier sunt azi disponibile pe parcursul intregului an. Putem manca de Anul Nou capsuni sau ne putem infrupta din portocale in mijlocul verii. In aceste conditii, mai este oare nevoie sa ne ingrijim vara de sanie si iarna de plug?! Cu alte cuvinte, in ce masura este util sa ne pregatim din timp organismul pentru sezonul rece? Desigur, raspunsul este ca o pregatire judicioasa este benefica.

Oricat ne-ar proteja noile tehnologii si mondializarea comertului, corpul uman, eminamente homeoterm (isi pastreaza constanta temperatura interna, indiferent de temperatura mediului ambiant), depune eforturi metabolice importante in conditii de temperaturi scazute. In absenta unor rezerve si a unor biocatalizatori poate sa nu faca fata in mod eficient.

Cum ne fortificam organismul?
Putem lua unele masuri pentru a trece cu usurinta si sanatosi peste lunile de toamna. Va prezentam in continuare cateva dintre ele:
Stimularea imunitatii nespecifice.

Este vorba de traditionala “calire”, adesea ignorata, in conditiile in care medicina moderna ofera rezolvari facile oricarei infectii intercurente. Bunicile noastre stiau mai multe despre calire si despre efectele excelente ale acesteia in ceea ce priveste profilaxia racelilor si gripei. Un organism calit este un organism mult mai rezistent la agresiunile microbiene si virale. Ne putem cali foarte bine in orice anotimp, dar mai ales in cele calduroase, prin “bai” de soare si de mare (vara, evident!), prin drumetii in aer liber, prin practicarea regulata a unui sport in exterior. As vrea sa ma opresc un moment asupra climatului marin si a efectelor sale favorabile. Multi merg la mare sa se bronzeze. Dar marea poate fi un adevarat medicament. Climatul bland, aerul ionizat, incarcat cu aerosoli, soarele, apa sarata, algele si namolul sunt componentele de baza ale adevaratelor cure de sanatate pe care le putem urma la malul marii. Plimbarile pe plaja, mai ales dupa-amiaza si seara, ori de cate ori vremea o permite, ne ofera posibilitatea sa inhalam aerosoli naturali cu efecte pozitive asupra aparatului respirator. Copiii care merg la mare racesc mai putin in sezonul rece, iar frecventa otitelor, bronsitelor si amigdalitelor este redusa. La fel de bine ne putem cali, desigur, si in climat de deal si munte, mai ales daca ariile alese pentru petrecerea concediilor sunt asezate departe de surse de poluare (orase mari, sosele, zone industriale). Odata ajunsi la destinatia dorita este de preferat sa nu fim sedentari, ci sa parcurgem zilnic macar 5 kilometri, indiferent de varsta sau ocupatiile zilnice. Imunitatea nespecifica poate fi stimulata si prin administrarea de suplimente mineralo-vitaminice sau de suplimente din plante, de tipul celor din catina sau echinacea.

Vitamina D are multiple roluri.

In mod clasic ea a fost asociata cu profilaxia rahitismului si a osteomalaciei, fiind un component de baza in ceea ce priveste formarea si mentinerea unui os sanatos. Cercetari moderne au fundamentat insa unele cunostinte mai vechi referitoare, de exemplu, la rolul vitaminei in apararea antiinfectioasa. Astfel au adus argumente serioase in sprijinul unor implicari noi ale vitaminei (in sanatatea cardiovasculara, in mentinerea unei greutati normale sau in profilaxia unor demente etc.). Vitamina D necesara organismului vine in cea mai mare parte (aproximativ 90%) din sinteza sa la nivelul tegumentelor, sub actiunea unor radiatii din spectrul ultraviolet (UVB). Fiind o vitamina liposolubila, ea se depoziteaza in organism daca sintezele si aportul sunt excedentare. In consecinta, in perioadele cu soare din abundenta, vara sau toamna, trebuie sa ne facem rezerve care sa ajunga eventual pana in primavara. Desigur, azi stim ca statul in exces la soare nu este sanatos, fiind un factor de risc pentru diferite cancere de piele. Dar de primavara pana toamna inclusiv este bine ca macar de 3 ori pe saptamana sa ne expunem fata, bratele si picioarele, aproximativ 20 de minute. In acest fel iarna nu ne va prinde pe “picior gresit”.

Muraturile.

Din numeroasele elemente ale pregatirii pentru sezonul rece am hotarat sa nu trec cu vederea acest capitol. Vitamina C, un agent important in controlul imunitatii, este sintetizata indeosebi din legume si fructe. Fiind o vitamina hidrosolubila, nu se depoziteaza. Deci trebuie sa o avem permanent la indemana, de preferat dintr-o sursa naturala unde se gaseste alaturi de cofactori cu actiune sinergica. Toamna si iarna, in mod special, avem nevoie de vitamina C. O sursa excelenta o reprezinta muraturile, mai ales daca sunt pregatite din legume bogate in respectivul nutrient (varza, ardei grasi, gogosari). De aceea, o camara care ofera aceste produse este un adevarat laborator al sanatatii. Cu doua mentiuni: nu adaugati multa sare (este doar un factor adjuvant in conservare) si nu aruncati zeama muraturilor, deoarece este foarte bogata in minerale si vitamine. Folositi-o la alte preparate (ciorbe, mancaruri). In concluzie, avand alaturi cativa aliati ai sanatatii, putem pasi cu dreptul in noul sezon.

Dr. Corina-Aurelia Zugravu,
Specialist igiena alimentatiei si nutritie

Nota pentru articolul «Vitaminele C si D, surse de energie si sanatate»:5.00/ 5 (3 voturi)
tonica
2017-05-10T15:10:30+00:00
Mentine-te
sanatos
in fiecare luna
catena