Dosar medical

Va doriti o inima sanatoasa si oase puternice? Acizii grasi Omega-3 vin in ajutor

luni, 13 martie 2017
Share

Acizii grasi Omega-3 sunt considerati acizii grasi esentiali. Ei sunt necesari pentru mentinerea sanatatii noastre, insa organismul nu ii poate sintetiza, astfel incat trebuie obtinuti din alimentatie. Exista doua tipuri de acizi grasi polinesaturati considerati importanti pentru organism: Omega-3 si Omega-6. 

 Omega-3 se gasesc in peste (somon, ton, fructe de mare, inclusiv alge si krill), unele plante si nuci. Omega-6 se gasesc in cantitate mare in uleiul de floarea-soarelui si in produsele care contin acest tip de ulei. Cunoscuti si sub numele de acizi grasi polinesaturati, Omega-3 joaca un rol esential in functionarea creierului, precum si in cresterea si dezvoltarea normala a organismului. Au devenit, de asemenea, populari si pentru ca s-a dovedit ca reduc riscul bolilor cardiovasculare. Omega-3 se gasesc in concentratie crescuta la nivelul creierului si par sa fie importanti pentru functia cognitiva (memoria si performanta creierului) si cea comportamentala. 

Cum ne ajuta acizii grasi

Dovezile clinice sunt cele mai puternice in ceea ce priveste bolile cardiovasculare, insa acizii grasi Omega-3 mai sunt folositi si in urmatoarele afectiuni:

  • Hipercolesterolemia – persoanele care urmeaza o dieta mediteraneeana bogata in Omega-3 au niveluri mai mari in sange ale HDL-colesterolului (colesterolul „bun”). Unele studii au aratat ca suplimentele cu ulei de peste reduc nivelul trigliceridelor in sange.

  • Hipertensiunea arteriala – dietele bogate in acizi grasi Omega-3 scad valoarea tensiunii arteriale in cazul persoanelor hipertensive.

  • Bolile cardiovasculare – rolul acestora in bolile cardiovasculare este bine-cunoscut. Una dintre cele mai bune metode de a preveni bolile cardiovasculare este dieta saraca in grasimi saturate si bogata in grasimi mono- si polinesaturate (incluzand acizii grasi Omega-3). Datele clinice sustin ca acidul eicosapentanoic si acidul docosahexanoic (cei doi acizi grasi Omega-3 care se gasesc in uleiul de peste) scad factorii de risc pentru bolile cardiovasculare, inclusiv colesterolul si tensiunea arteriala. Uleiul de peste scade si nivelul trigliceridelor (grasimile din sange), riscul de infarct miocardic, de accident vascular cerebral, dar previne si ajuta la tratarea aterosclerozei (ingrosarea arterelor), prin incetinirea dezvoltarii placilor de aterom.

  • Diabetul zaharat – pacientii cu diabet au niveluri mai mari ale trigliceridelor si mai mici ale HDL-colesterolului in sange. Omega-3 din uleiul de peste sunt utili pentru scaderea trigliceridelor si cresterea colesterolului „bun” la aceste persoane.

  • Artrita reumatoida – este o boala autoimuna caracterizata prin inflamatia articulatiilor. De-a lungul timpului, multe studii au aratat ca uleiul de peste reduce simptomele artritei reumatoide (durerea articulara).

  • Osteoporoza – unele studii au sugerat ca acizii grasi Omega-3 pot creste nivelul calciului in organism si pot ameliora metabolismul osos, crescand densitatea oaselor.

  • Tulburarile cognitive – un aport scazut de Omega-3 se asociaza cu un risc crescut de declin cognitiv si dementa, inclusiv dementa Alzheimer.

  • Cancerul de colon – o alimentatie bogata in acizi grasi pare sa scada riscul de cancer colorectal. De exemplu, eschimosii, care au o dieta foarte bogata in Omega-3, au o prevalenta mai mica a cancerului colorectal. Studiile de laborator au aratat ca acizii grasi Omega-3 pot incetini evolutia cancerului colorectal. Acesti pacienti trebuie insa sa ceara sfatul medicului curant inainte de a lua suplimente cu Omega-3. 

Surse de Omega-3

Pestele, algele si nucile reprezinta surse principale de acizi grasi Omega-3: somonul, macroul, sardinele, tonul, heringul, krill, semintele de in, uleiul de in, soia, semintele de dovleac, uleiul de nuci. Atat acidul eicosapentanoic (EPA), cat si acidul docosahexanoic (DHA) pot fi administrati sub forma de capsule cu ulei de peste. 

Uleiul din seminte de in si uleiul de krill trebuie pastrate la frigider. Semintele de in ar trebui macinate cu cel mult 24 de ore inainte de a fi consumate, astfel incat ingredientele sa ramana active. Este foarte important ca suplimentele cu acizi grasi Omega-3 sa fie verificate pentru a nu contine metale grele, cum sunt mercurul, cadmiul, plumbul. 

Puteti apela cu incredere si la suplimentele cu Omega-3

Dozarea suplimentelor cu ulei de peste trebuie sa se bazeze pe cantitatea de EPA si DHA, nu pe cantitatea totala de ulei de peste. Suplimentele pot contine cantitati variabile de EPA si DHA. De obicei, capsulele cu ulei de peste contin 180 mg EPA si 120 mg DHA. Diferitele tipuri de peste contin cantitati variabile de acizi grasi Omega-3. Uleiurile de peste contin aproximativ 9 calorii pe gram de ulei. Referitor la copii, nu exista o doza clar stabilita. Omega-3 sunt integrati in anumite formule de lapte pentru copii. Capsulele cu ulei de peste nu trebuie folosite la copii decat la recomandarea unui medic. Totodata, copiii trebuie sa evite consumul de peste bogat in mercur – rechin, peste-spada. 

Copiii care nu primesc suficienti acizi grasi Omega-3 de la mame in timpul sarcinii au un risc crescut de a avea probleme de vedere si afectiuni ale sistemului nervos. Simptomele deficitului de Omega-3 sunt: oboseala, memoria slaba, problemele cardiace, depresia, problemele circulatorii. 

Sfatul specialistului

Adultii nu ar trebui sa ia mai mult de 3 g de acizi grasi Omega-3 din capsule fara recomandarea unui medic, cauza fiind riscul crescut de hemoragii. Ca urmare a unei posibile interactiuni cu alte suplimente si medicamente, este de preferat ca acizii grasi Omega-3 sa fie administrati numai la recomandarea unui medic. Omega-3 trebuie utilizati cu prudenta de pacientii care sangereaza usor, care au tulburari de coagulare a sangelui sau care iau medicamente anticoagulante. Nu in ultimul rand, trebuie sa existe un raport optim acizi grasi Omega-6/acizi grasi Omega-3. Un deficit de Omega-3 este mult accentuat atunci cand aportul de Omega-6 este mare, din cauza competitiei pentru enzimele implicate in metabolismul lipidelor.  

Medicii recomanda consumul de peste (in special macrou, pastrav, hering, sardine, ton si somon) cel putin de doua ori pe saptamana, sursa importanta de Omega-3. Cercetarile au aratat ca reduc inflamatia si pot fi utili in reducerea riscului aparitiei bolilor cronice, cum sunt cele cardiovasculare, cancerul, bolile reumatismale. 

 

Dr. Camelia Diaconu

Sef lucrari UMF „Carol Davila”

Medic primar boli interne

Specialist cardiologie

Spitalul Clinic de Urgenta „Floreasca”

 

Nota pentru articolul «Va doriti o inima sanatoasa si oase puternice? Acizii grasi Omega-3 vin in ajutor»:4.82/ 5 (17 voturi)
tonica
2017-05-10T17:59:56+00:00
Mentine-te
sanatos
in fiecare luna
catena