Revista care te menține sănătos

Nutriție

(P) Dragostea trece prin stomac! Cum îl păstrăm sănătos?

9 martie 2020
Share
Exclusiv online
peste, omega 3, acizi grasi, pestele de alaska, microbiom,

Se spune că dragostea trece prin stomac. Complet adevărat, dar ușor incomplet. Pentru că studiile ne arată că nu doar mare parte din sănătatea noastră emoțională are legătură cu microflora intestinală. Ci tot de aici se dă tonul sănătății noastre la nivelul întregului organism. Cum ne ajută consumul de pește sălbatic de Alaska să ne păstrăm sănătatea intestinală și, implicit, starea generală de bine?

Atunci când ne gândim că dieta joacă un rol important pentru sănătate avem în vedere, cel mai probabil, importanța vitaminelor și mineralelor pentru sistemul imunitar, rolul proteinelor în formarea musculaturii sau necesitatea consumului de fibre pentru a avea o digestie ușoară, lipsită de orice disconfort. Ei bine, lucrurile sunt mult mai profunde de atât. Ceea ce mâncăm influențează microbiomul uman, iar microbiomul are un rol-cheie în tot acest sistem pe care îl numim „om”.

Ce este microbiomul și care este rolul lui?

Deși informațiile despre importanța florei intestinale au ajuns în atenția publicului larg, există mult mai multe direcții și nuanțe de explorat decât ni se prezintă. De exemplu, se vorbește despre bacteriile bune și bacteriile rele de la nivelul intestinului, în contextul în care ele nu sunt bune sau rele în sine. Devin bune sau rele în măsura în care apare un dezechilibru (disbioza), iar anumite bacterii se dezvoltă exagerat în detrimentul altora. La fel, se recomandă o dietă bogată în probiotice și prebiotice cu precădere în perioada în care urmăm tratamente cu antibiotice, fără a se sublinia că în alcătuirea oricărei diete sănătoase trebuie să urmărim menținerea echilibrului florei intestinale. Microbiomul este cantitatea impresionantă de bacterii de la nivelul întregului nostru organism, iar tonul îl dă calitatea hranei pe care o consumăm.

Acestea fiind spuse, ce rol are introducerea peștelui sălbatic de Alaska în dietă? De ce este important să mergem pe varianta sălbatică a somonului și codului de Alaska și care sunt beneficiile pe care le putem obține evitând disbioza?

Mediu pur – Organism sănătos

Atunci când vorbim despre calitatea peștelui pe care îl consumăm, este important să avem mereu în vedere care este proveniența lui. Mediul în care peştii cresc și se dezvoltă își pune amprenta asupra calității cărnii și beneficiilor pe care le aduc. Somonul sau codul sălbatic trăieşte liber în apele pure din Alaska (codul negru de Alaska trăiește la adâncimi de 200 m, chiar și mai mult), se hrăneşte cu organisme ce viețuiesc la rândul lor în aceleași medii îndepărtate de zonele poluate. Calitatea mediului de viață dă tonul, atât gustului, cât și nivelului de nutrienți ce ajung astfel în dieta noastră. În ceea ce privește calitățile nutriționale, peștii sălbatici de Alaska sunt extrem de bogați în proteine, Omega-3, calciu, fier, potasiu, seleniu și vitaminele A, D și B12.

Peștele sălbatic de Alaska, aliment-supliment de Omega-3

  • Există 3 tipuri principale de acizi grași Omega-3. ALA sau acidul alfa linoleic poate fi găsit și în diverse surse de natură vegetală. Celelalte două sunt EPA (acid eicosapentainoic) și DHA (acid docosahexainoic), aflate în cele mai mari cantități în pește și fructe de mare. Spre deosebire de ALA – EPA și DHA sunt mai ușor utilizate de către organismul uman. Acizii graşi Omega-3 de tip DHA sunt concentraţi la nivelul creierului și ajută în comunicarea intercelulară și în protecția împotriva unor boli degenerative de tipul Alzheimer. De asemenea, susține funcția vizuală fiind concentraţi la nivelul retinei. EPA este acidul responsabil prioritar pentru sănătatea inimii și a vaselor de sânge. Tot lui se datorează efectele antiinflamatorii menționate mai sus și rolul împotriva depunerilor la nivelul vaselor.
  • Somonul de Alaska de tipul King oferă cea mai mare cantitate de Omega-3 (1476 mg pe porția de 85 g) dintre tipurile de pește sălbatic, însă este mai puțin cunoscut că icrele acestui pește conțin o cantitate chiar mai mare de acizi grași nesaturați – 680 mg pentru o porție de aproximativ 28 g. Codul negru și Alaska Pollock asigură o variantă slab calorică pentru necesarul de Omega-3, cu doar 70 de calorii pentru porția de 85 g.

Peștele sălbatic de Alaska și sănătatea intestinală

Așa cum spuneam, ceea ce aduce peștele sălbatic și se dovedește a fi esențial în menținerea sănătății intestinale este conținutul foarte mare de acizi grași Omega-3. Care sunt principalele beneficii?

  • Omega-3 ajută la creșterea diversității și abundenței bacteriilor de la nivelul intestinului și participă la remedierea disbiozei intestinale, în mod special în cazul persoanelor care suferă de boli inflamatorii ale stomacului.
  • Tot consumul de Omega-3 reduce inflamația sistemică, răspunsul sistemului imunitar în fața factorilor agresori din mediu. La acest aspect contribuie și conținutul natural de vitamina D, peștele sălbatic de Alaska fiind una dintre puținele surse naturale ale acestei vitamine.
  • Printr-un consum regulat de pește sălbatic de Alaska, obținem scăderea permeabilității peretelui intestinal în Sindromul Intestinului Permeabil, participând astfel suplimentar la scăderea inflamației sistemice.
  • Tot datorită conținutului de Omega-3 este îmbunătățit metabolismul glucozei, reducându-se astfel riscurile dezvoltării rezistenței la insulină sau a diabetului.

Important:

  • Peștele sălbatic de Alaska, de la somonul Keta, Sockeye, cel roz și somonul rege, până la codul negru de Alaska sau Alaska Pollock, se găsește din ce în ce mai des și pe piața autohtonă. Îl puteți recunoaște la raft, în lanțurile mari de magazine, fie după menționarea provenienței Alaska înscrisă pe ambalaj, fie după precizarea pe etichetă a zonei de captură FAO 67. Și cum nu există motive pentru care ați fi mai puțini atenți la calitatea meselor la restaurant, întrebați personalul despre proveniența peștelui pe care doriți să îl comandați sau urmăriți mențiunile din meniu.

Sursă: www.alaskaseafood.org

Sursă foto: ©Alaska Seafood Marketing Institute

Nota pentru articolul «(P) Dragostea trece prin stomac! Cum îl păstrăm sănătos?»:5.00/ 5 (1 vot)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si pentru comentarii online. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

Menține-te
sănătos
în fiecare lună

Utilizăm datele tale în scopul corespondenței și pentru comunicări comerciale. Pentru a citi mai multe informații apasă aici.

Sunt de acord cu politica de confidențialitate

Politica de confidențialitate