Revista care te menține sănătos

Nutriție

Sărbătorile: momente de răsfăţ, nu de excese!

Dr. Corina-Aurelia Zugravu, specialist igiena alimentației și nutriție; [email protected]
6 ianuarie 2020
Share
masă de crăciun, sărbători, calorii, probleme digestive, mâncare, kilograme, legume, fructe,

Sărbătorile de iarnă sunt un prilej pentru familie şi prieteni să se adune laolaltă şi nu doar să fie împreună, ci să fie împreună în jurul mesei. Nu e nimic rău în asta, ba din contră, ar trebui să fie momente de bucurie, pentru că în societatea modernă prea rar avem ocazia să mâncăm bucate alese împreună cu cei dragi. Dar să nu uităm de moderaţie.

În ultimele decenii, odată cu prosperitatea generalizată şi cu oferta crescândă de produse alimentare de pe piaţă, mesele de Crăciun şi Anul Nou au devenit un prilej de mâncat fără măsură. Şi, deşi medicii se întrec în a lansa avertismente în ajun de sărbători, nimeni nu pare să îi asculte. Sau poate că bunele intenţii se pierd pe drum, în faţa castronului cu piftie, al muntelui de sarmale sau al salatei boeuf. Am urmărit în timp evoluţia mesei de Crăciun, a ceea ce pune românul pe masă, şi putem spune că, deşi felurile tradiţionale nu erau nici pe departe uşor de digerat, ele erau cu mult mai puţin dăunătoare decât ce mâncăm astăzi. Asta şi din cauza cantităţii ingerate. Una este să mănânci o porţie modestă de „porcării”, pentru că ele trebuie să ajungă familiei extinse până la sfârşit de iarnă, şi cu totul altceva să mănânci farfurie după farfurie de produse „tradiţionale” de la supermarket. Şi din care, dacă vrei, poţi să mai cumperi şi mâine, şi poimâine etc.

Diabeticii trebuie să fie foarte atenţi la alimentaţia de sărbători

Desertul, picătura finală

Şi mai mult, la ce mânca românul într-o gospodariei rurală s-au adăugat feluri de mâncare şi mai agresive pentru organism. De exemplu, nu se mai concepe masă de Crăciun sau de Anul Nou fără un desert consistent, gras şi dulce, care poate fi ades picătura finală pentru un colecist sau un pancreas suprasolicitat. Pe vremuri, o felioară de cozonac era finalul aşteptat al festinului. Iar cozonacul tradiţional, cel din gospodăria românului obişnuit, nu era nici pe departe atât de „bogat” ca cel actual, în care găsim mai mult umplutură decât cocă. Asta, desigur, dacă nu optăm pentru variante gen panetone care sunt pentru unii mai atrăgătoare (şi mult mai concentrate caloric şi mai greu digerabile).

Mese cu greutate. Cine „plăteşte” nota?

Pe lângă problemele digestive imediate, este clar că astfel de mese lasă şi urme adipoase. Totul are foarte multe calorii, totul e plin de grăsime şi zahăr. Mai este şi iarnă, deci nici vorbă să ne ardă de mişcare. Consecinţele sunt simple: ne îngrăşăm. Şi trăim cu speranţa că vom da jos apoi. Când vom face o săptămână de detox. În care, cel mai probabil, nu vom scăpa de kilogramele în plus. După care o vom lua de la capăt, că vine Sfântul Valentin, Paştele şi vacanţa cu all inclusive. Sună rău şi este foarte rău. Ideea de „cheat day”, acea zi (sau perioadă de timp) în care mâncăm în cantitate mare chestii „interzise” este cea mai sigură cale către supraponderalitate şi eşec sigur al dietelor în care mulţi îşi pun speranţe mari.

3 retete neconventionale de Sarbatori

Sfatul specialistului

Ce e de făcut în aceste condiţii? Iată câteva sugestii care, odată respectate, vă ajută să ţineţi departe kilogramele nedorite şi vizitele la urgenţe.

  • Sărbătorile durează mai multe zile, mâncaţi moderat în fiecare zi, cu gândul că ce (sau cât) nu aţi mâncat azi, veţi putea mânca mâine.
  • Anulaţi gustările dintre mese, ele devin inutile când vorbim de zile cu festinuri.
  • De pe masă alegeţi de fiecare dată alimentele care vă plac cel mai mult. Dacă vă plac toate, alegeţi câteva şi restul a doua zi.
  • Dacă ceva nu vă place, nu vă simţiţi obligaţi să mâncaţi, doar ca să faceţi pe plac. Tradiţia şi munca gazdei nu sunt motive de supraalimentare!
  • Dacă gătiţi, alegeţi materie primă cu mai puţină grăsime(sarmalele ies bune şi din carne mai slabă) sau aplicaţi metode de îndepărtare a grăsimii (de pe piftie se poate scoate uşor stratul de untură).
  • De multe ori, modul în care pregătim mâncarea este cel care o face greu digerabilă. Preferaţi întotdeauna fierberea sau scurta „vizită” finală în cuptor a preparatului, în loc de prăjit în ulei sau, şi mai rău, în untură.
  • Faceţi loc şi pentru legume, chiar dacă tradiţia nu le aşază pe masa de Crăciun. Fie ca garnitură, fie ca salată, ele trebuie să fie prezente.
  • Dacă aveţi toate produsele tradiţionale de Crăciun pe masă, încercaţi să pregătiţi pentru desert fructe, ori sub forma unei salate, ori ca atare.
  • Nu exageraţi cu alcoolul! Alături de masa plină de grăsime, alcoolul este foarte nociv pentru ficat şi pancreas.
  • Tradiţia nu dă indicaţii precise pentru masa de Anul Nou. Profitaţi de ocazie şi pregătiţi o masă fusion, mai dietetică. De exemplu, înlocuiţi salata boeuf (care a devenit în ultimele decenii „tradiţională” pentru Revelion) cu o salată de rădăcinoase cu nuci şi foarte puţină maioneză (aceasta poate fi chiar absentă).
  • Dacă aveţi deja probleme de sănătate, Sărbătorile nu sunt un moment bun pentru a vă pune la încercare rezistenţa la mâncare. De fapt, niciodată nu este un moment bun, aşa că gătiţi-vă separat ceva dietetic şi răsfăţaţi-vă doar cu o felioară-două dintr-un aliment interzis.
  • Nu uitaţi de mişcare! Este una dintre soluţiile cele mai la îndemână atât pentru caloriile în plus ingerate, cât şi pentru metabolizarea principiilor alimentare.
Nota pentru articolul «Sărbătorile: momente de răsfăţ, nu de excese!»:5.00/ 5 (1 vot)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si pentru comentarii online. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

Menține-te
sănătos
în fiecare lună

Utilizăm datele tale în scopul corespondenței și pentru comunicări comerciale. Pentru a citi mai multe informații apasă aici.

Sunt de acord cu politica de confidențialitate

Politica de confidențialitate