Nutritie

Modificari in regimul alimentar la 40+

Dr. Corina-Aurelia Zugravu, specialist igiena alimentatiei si nutritie, [email protected]
marti, 5 decembrie 2017
Share
principala_40_de_ani

Odata cu trecerea timpului si corpul evolueaza. Necesitatile lui sunt, in mare, similare de-a lungul intregii vieti. Totusi, nu trebuie sa ne asteptam sa fie aceleasi si in adolescenta si la senectute.

Indiferent de varsta, trebuie sa mancam zilnic alimente cat mai diverse, pentru ca numai asa putem fi siguri ca ne satisfacem necesarul de macro- si micronutrienti. In plus, cantaritul periodic (nu cel obsesiv, zilnic) este cea mai buna metoda de a sti daca mesele noastre sunt sau nu adecvate caloric. Daca va intrebati care sunt reperele temporale pe care trebuie sa le luati in seama atunci cand va reevaluati dieta, aflati ca si aici oamenii sunt foarte diferiti. Nu e tocmai simplu sa stabiliti momentul pentru schimbari.

Iata cum sa faceti fata menopauzei

Pentru cele mai multe femei, varsta de 40 de ani poate fi un reper de maturitate. In anii urmatori, intervine menopauza, ce marcheaza o schimbare esentiala, dar fiziologica, ce are rasunet la nivelul intregului organism. Pentru a-si pastra sanatatea, dar si pentru a face fata in cele mai bune conditii premenopauzei, femeia trebuie sa se uite mai atent in farfurie.

In acelasi timp, trebuie sa isi regandeasca programul zilnic in asa fel incat sa dedice o perioada consistenta miscarii, factor exceptional in profilaxia unor probleme care se fac simtite in jurul celei de-a patra decade: tendinta de a lua in greutate, depresia, tulburarile circulatorii, cele de somn, sarcopenia – scadere a masei musculare etc.

Planul alimentar trebuie atent gandit

Metabolismul nostru bazal scade la fiecare decada cu aproximativ 10%. Poate de aceea toate formulele de calcul ale parametrilor corporali au inclusa si varsta. Asta inseamna ca aportul caloric trebuie adaptat. La prima vedere, nu avem de-a face cu o problema (mancam ceva mai putin, nu e o catastrofa) dar, de fapt, poate deveni, si inca una foarte serioasa.

Desi femeia are nevoie de ceva mai putine calorii, necesitatile de micronutrienti raman aceleasi sau sporesc. Dintre macronutrientii esentiali care trebuie abordati cu maxima atentie dupa 40 de ani, amintim calciul si vitaminele D si K2. Necesarul trebuie asigurat fara gres, pentru a nu permite aparitia timpurie a modificarilor osoase asociate cu osteoporoza.

Alimente care pot declansa durerea articulatiilor

Ajutor de la antioxidanti

Acelasi lucru este valabil si in cazul vitaminei C, „stapana” colagenului de calitate. Tinand seama de eventualele probleme osteoarticulare asociate cu inaintarea in varsta, dar si de scaderea calitatii si sintezei colagenului cutanat, atat de important in mentinerea unui tegument sanatos, este logica nevoia de a primi zilnic necesarul de vitamina C. Sa nu uitam ca vitamina C este un puternic antioxidant. Cu varsta, procesele pro-oxidative se pot intensifica, asa ca toti nutrientii cu actiune antioxidanta trebuie sa fie prezenti in dieta zilnica, de la vitamina E si seleniu pana la diferiti fitonutrienti benefici.

Schimbari care se produc in organism cand imbatranim

secundara_40_de_ani_inainte de Proteinele si masa musculara

Proteinele si masa musculara

O atentie maxima trebuie acordata proteinelor. Necesarul de proteine nu scade, asa cum se credea anterior, pe masura ce avansam in varsta. El ramane acelasi sau chiar creste putin. Studiile au asociat un aport proteic corespunzator cu pastrarea maselor musculare si cu evitarea problemelor asociate osteoporozei. Asadar, aveti grija sa mancati suficiente proteine de calitate (aproximativ 1 g/kilogram corp/zi), distribuite cat de cat egal intre mesele zilei. De asemenea, evitati curele drastice de slabire, deseori vinovate de scaderea accentuata a capitalului muscular pe care il aveti.

Omega-3, efect antiinflamator

Des intalnite sunt si fenomenele inflamatorii, din nou la nivelul articulatiilor care, in timp, pot favoriza instalarea artrozelor. Nutrientii cu puternica actiune antioxidanta sunt acizii grasi Omega-3 din plante sau peste. In plus, ajuta si la reglarea trigliceridelor plasmatice si la evitarea dislipidemiilor care stau, ulterior, la originea fenomenelor de ateromatoza.

Nota pentru articolul «Modificari in regimul alimentar la 40+»:5.00/ 5 (1 vot)
tonica
2017-12-05T18:31:03+00:00

Lasa un comentariu

Adresa ta de e-mail nu va fi publicata. Campurile marcate sunt obligatorii *



Mentine-te
sanatos
in fiecare luna
catena
Mentine-te sanatos cu NEWSLETTERUL
Nu, multumesc