Nutritie

Poftele alimentare: ce ascund si cum le inlocuim cu alimente sanatoase

marti, 15 ianuarie 2013
Share

Cu totii am trecut printr-un astfel de moment: acum vrem ceva dulce, peste 30 de minute ne este pofta de ceva sarat. Intelegand mecanismul prin care se produc aceste pofte oscilante, putem intelege de ce are nevoie cu adevarat organismul, ce elemente nutritionale lipsesc si cum putem alege un regim alimentar sanatos, fara a ne priva de micile placeri culinare.

Exista numeroase cauze pentru aparitia poftelor, in functie de natura acestora si obiceiurile noastre alimentare. Retineti un lucru esential: inainte sa dati curs unei pofte, beti un pahar mare cu apa plata! Deseori, creierul trimite impulsuri gresit interpretate de catre organism, cum ar fi senzatia de sete ori de foame. Band un pahar cu apa, corpul va sti exact de ce are nevoie, iar pofta respectiva poate disparea de la sine. Unii experti considera ca 80% din populatie sufera de deshidratare cronica, asadar tineti cont de sfatul mai sus mentionat.

Pofta de ciocolata, lipsa de magneziu

Daca va e pofta teribila de ciocolata, nu inseamna neaparat ca organismul are o deficienta nutritionala, desi multi dintre noi ar vrea sa creada acest lucru. Totusi, ciocolata este bogata in magneziu, datorita boabelor de cacao continute. Daca nu vreti sa va ingrasati si nu vreti in ruptul capului sa renuntati la ciocolata, alegeti varietati de ciocolata neagra sau preparati un smoothie din lapte si cacao organica, optiuni nutritive spre deosebire de sortimentele din hipermarketuri. Alte alimente bogate in magneziu sunt: nucile, semintele, pestele si legumele cu frunze verzi.

De asemenea, pofta de dulce se poate traduce in fluctuatii ale nivelului de zahar din sange. Atunci cand glicemia scade, corpul poate simti nevoia de dulce penrtu a echilibra situatia. Insa, trebuie sa stiti ca astfel de pofte pot indica o afectiune numita hipoglicemie care, in timp, poate duce la aparitia diabetului zaharat. In loc sa mancati fel si fel de prajiturele, biscuiti ori bomboane, alegeti fructe dulci, cum sunt bananele, perele, strugurii etc. Daca poftele se manifesta pe o perioada lunga, cel mai bine ar fi sa mergeti la medic pentru a va prescrie suplimente cu crom, care regleaza zaharul din sange si tin la distanta pofta de dulce.

Pofta de ceva sarat, semn al unei dereglari hormonale

Chipsurile, popcornul, covrigeii sarati… acestea sunt tintele atunci cand ne este pofta de ceva sarat. Specialistii considera ca aceasta pofta este un semnal de alarma al corpului ca ceva este in neregula. Mai exact, are loc un dezechilibru al nivelului hormonal. Pentru a scapa de aceasta problema trebuie, in primul rand, sa eliminati sau sa reduceti stresul, principalul factor al dezechilibrului hormonal. De asemenea, puteti incerca tehnici de meditatie, exercitii de respiratie si alte metode de eliminare a stresului.

In al doilea rand, trebuie sa stiti ca exista alimente sanatoase, bogate in vitaminele B si C, care pot inlatura pofta de sarat (linte, fasole, cereale, legume verzi etc.).

Pofta de branza, deficit de acizi grasi Omega-3

Pofta de pizza si branza apare destul de frecvent in randul oamenilor si poate indica un deficit de acizi grasi esentiali. Optati in schimb pentru nuci, somon si seminte de in, care va asigura necesarul de Omega-3.

Lipsa de fier, tradata de pofta de carne

Nu de putine ori ne este pofta de un burger sau de o friptura apetisanta, lucru care nu este interzis, in conditiile in care astfel de pofte nu persista. Specialistii ne spun ca pofta de carne, in special de carne rosie (porc, vita), poate ascunde o deficienta de fier in organism (mai ales in cazul femeilor aflate la menstruatie). Mancati carne, insa aveti grija ca doar 15% din alimentatie sa fie ocupata de aceste alimente. Pentru a compensa lipsa de fier, alegeti legume, precum fasolea, sau fructe, cum sunt prunele, smochinele si alte sortimente de fructe uscate. In plus, retineti ca fierul trebuie „ajutat” de vitamina C pentru a ajunge cu bine in organism. Deci, completati dieta cu alimente bogate in vitamina C, precum portocalele, ardeii iuti, rosiile sau murele.

Optarea pentru junk-food si alimente grele, nesanatoase, va pot satisfice – atentie! – pe termen scurt orice pofta. Insa, daca reusiti sa faceti aceste mici modificari in dieta veti reusi sa scapati odata pentru totdeauna si de pofte, si de problemele de sanatate ce pot aparea ca urmare a unei alimentatii dezechilibrate.

Paula Rotaru

Sursa: www.womenshealthmag.com; www.care2.com

Nota pentru articolul «Poftele alimentare: ce ascund si cum le inlocuim cu alimente sanatoase»:5.00/ 5 (2 voturi)
tonica
2017-05-10T17:50:25+00:00
Mentine-te
sanatos
in fiecare luna
catena