Medicina de familie

Deficit de calciu, magneziu sau zinc? Fiti atenti la simptome

miercuri, 9 mai 2012
Share

In momentul in care o persoana este nelinistita fara motiv, are probleme cu dantura, ii cade parul sau descopera pietre la rinichi, nu trebuie sa schimbe doar regimul alimentar sau samponul, ci este necesar sa-si faca un set complet de analize. Este posibil ca organismul sa aiba nevoie de calciu, magneziu sau zinc.

Cele trei minerale sunt necesare pentru buna functionare a organismului. Manifestarile neplacute apar in momentul in care nivelul a cel putin unuia dintre acestea scade. Insa aveti grija si nu faceti excese! Este indicat ca vitaminele si mineralele sa fie administrate la recomandarea medicului! In caz contrar, pot aparea alte probleme de sanatate. De exemplu, excesul de calciu, mai ales luat in combinatie cu vitamina D, poate duce la formarea pietrelor la rinichi, intrucat acesta nu se dispune uniform in oase.

Lipsa calciului duce la contracturi musculare

Calciul este un element important in construirea si mentinerea rezistentei oaselor si dintilor. Ajuta la buna functionare a muschilor, avand rol in coagularea sangelui. Persoanele care au deficit de calciu prezinta urmatoarele simptome: senzatie de amorteala si furnicaturi in membre, contracturi musculare necontrolate (carcei) sau dereglari ale ciclului menstrual. Daca nivelul este mult scazut, pot aparea chiar insomnii, palpitatii, dureri de cap intense, osteoporoza, tulburari de menopauza si de dinamica sexuala, atat la femei, cat si la barbati. De asemenea, persoana respectiva poate prezenta stari de depresie, iar la copii, lipsa calciului se poate manifesta prin rahitism si tulburari de crestere.

Nivelul scazut de magneziu, vinovat de atacurile de panica

Magneziul este necesar reglarii unor importante functii nervoase. Alaturi de calciu, intervine in activitatea musculara. Contribuie la marirea rezistentei organismului la stres si la transformarea zaharului din sange in energie. Cum stiti ca aveti nevoie de mai mult magneziu? Atunci cand prezentati crampe musculare, vi se accentueaza ticurile, aveti insomnie, stari anxioase, atacuri de panica, sunteti irascibili sau deprimati. Magneziul poate fi luat din spanac, varza, broccoli, salata, cereale integrale, fasole, soia, banane, migdale sau carne alba, dar si din suplimentele alimentare.

Deficitul de zinc, responsabil de caderea parului

Valoarea reala a zincului pentru organism este cu mult mai mare decat parerea formata despre el in general, intrucat are actiune imunostimulatoare. Favorizeaza procesul de vindecare (rani, arsuri, chiar fracturi) si se spune ca previne adenomul de prostata. Persoanele care au lipsa de zinc pot fi usor recunoscute: au parul si unghiile fragile si subtiri, racesc repede, au anemie, nu vad bine pe timp de noapte, prezinta dermatite in zona nasului si a buzelor si li se reduce perceptia gustativa.

Potrivit unui studiu publicat in Jurnalul American de Nutritie Clinica (2007), nivelul scazut de zinc din sange creste riscul de pneumonie. Astfel, zincul poate fi luat din peste (sardele), fasole, nuci, alune, seminte de dovleac sau floarea-soarelui, dar si din suplimentele nutritive.

Text: Cristina Ionescu

Consultant: Laurentiu Luca

Directorul Centrului Medical PULS

Telefon salvare 021/9733

Nota pentru articolul «Deficit de calciu, magneziu sau zinc? Fiti atenti la simptome»:3.67/ 5 (12 voturi)
#tags   \  
tonica
2017-05-10T17:44:55+00:00
Mentine-te
sanatos
in fiecare luna
catena