Oncologie

Decalogul prevenirii cancerului

miercuri, 20 septembrie 2006
Share

Se spune ca 80% dintre cazurile de cancer pot fi evitate, având in vedere ca factorii care duc la aparitia maladiei sunt legati de alimentatie (50%) si de stilul de viata (40%).

Cele mai frecvente forme de cancer sunt: pulmonar (32,7%), mamar (19,2%), gastric (16,7%), uterin (11,7%) si cutanat (8,6%).

1. REDUCETI GRASIMILE DIN ALIMENTATIE O dieta bogata in grasimi nu face decat sa creasca riscul aparitiei cancerului mamar, de colon si de prostata. Acestea pot fi evitate daca se renunta la carnea rosie, la unt si margarina (in special la produsele lactate grase).

2. CONTROLATI-VA GREUTATEA Obezitatea reprezinta, in cazul ambelor sexe, un factor important in declansarea cancerului mamar, de colon, uterin si de vezica biliara. In timp ce la femei riscul este de 33%, la barbati acesta este de 55%.

3. DIMINUATI APORTUL DE SARE 6 grame de sare! Aceasta este doza zilnica de sare recomandata de cardiologi. Din acest motiv se recomanda prudenta la consumarea conservelor, a alimentelor sarate (peste, mezeluri)sau prajite, care maresc riscul dezvoltarii cancerului esofagian sau gastric.

4. CONSUMATI CEL PUTIN 5 PORTII DE FRUCTE SI LEGUME, ZILNIC S-a constatat ca persoanele care consuma cel putin 3 portii de fructe si legume pe zi prezinta un risc cu 30% mai scazut de a suferi de cancer, deoarece acesteacontin substante anticancerigene. Se recomanda fructe si legume bogate in vitaminele A si C(spanac, urzici, morcovi, rosii, dovleac, caise, cirese, ardei, cartofi, patrunjel, lamii, portocale, macese).

5. RENUNTATI LA CONSUMUL DE ALCOOL 4% dintre decesele prin cancer, la barbati si 2% in randul femeilor au la baza cancerul esofagian provocat de consumul excesiv de alcool.In plus, alcoolul poate declansa cancerul hepatic si mamar.

6. OBISNUITI-VA SA CONSUMATI ALIMENTE BOGATE IN FIBRE Le puteti lua de oriunde: din legume, fructe, seminte integrale, paste fainoase etc. Important este sa consumati macar sase portii pe zi. Astfel veti preveni aparitia cancerului mamar, de prostata si de colon.

7. NU VA EXPUNETI LA SOARE Daca vreti sa stati departe de melanomul malign, in anotimpul cald evitati expunerea la soare, intre orele 10.00 – 17.00. Nu apelati la bronzarea artificiala si, in cazul in care aveti probleme cu alunitele de pe corp, cereti sfatul unui dermatolog.

8. SPUNETI ADIO FUMATULUI! 90% dintre cei are au cancer pulmonar sunt fumatori… Nu mai este nevoie de nici o alta explicatie pentru a intelege ca fumatuleste un factor important in producerea cancerului pulmonar, dar si a celui esofagian, laringian si al buzelor.

9. SPORT, SPORT SI IAR… SPORT Cel putin 30 de minute de miscare pe zi ne tin departe de cancer. De ce? Pentru ca miscarea ne fortifica sistemul imunitar, regleaza digestia si favorizeaza eliminarea substantelor cancerigene din organism. Femeile care fac cel putin 4 ore de gimnastica saptamanal au un risc cu 40% mai mic de a se imbolnavi de cancer la san.

10. NU UITATI SA VA FACETI ANALIZELE MEDICALE PERIODIC! A preveni este mai bine decat a trata! Nimic mai adevarat. Controalele medicale periodice, chiar daca suntem sanatosi, pot depista boli in stadiu incipent.

EXAMINARE SEX VARSTA FRECVENTA
Tuseu rectal M/F peste 40 ani anual
Examen ginecologic F 18 – 40 ani peste 40 de ani La 2 – 3 ani anual
Autoexaminarea sanilor F peste 20 de ani lunar
Controlul medical al sanilor F 20 – 40 de ani peste 40 de ani La 3 ani anual
Mamografie F 40 – 49 de ani peste 50 de ani La 2 ani anual
Examen la scaun M/F peste 50 de ani anual

Mirela Dadacus

Nota pentru articolul «Decalogul prevenirii cancerului»:5.00/ 5 (2 voturi)
tonica
2017-05-10T15:09:45+00:00
Mentine-te
sanatos
in fiecare luna
catena