Nutritie

Ce mancam la birou? Idei de gustari sanatoase

vineri, 7 octombrie 2016
Share

S-au spus tot felul de lucruri despre mesele zilei. De exemplu, stim cu totii ca micul dejun este cea mai importanta masa. Apoi gasim informatii mai ceva decat orarul trenurilor referitoare la ora limita din cursul serii dupa care nu am mai avea voie sa mancam.

Unii zic dupa ora 18:00, altii, dupa 19:00, 20:00 sau 21:00, ca si cum metabolismul ar sta cu ochii pe ceas. Iarasi, consideram ca toata lumea e convinsa ca nu e sanatos sa mancam doar o data sau de doua ori pe zi si ca cele trei mese clasice trebuie cat de cat respectate. Desi asta intra, de multe ori, in conflict cu orarul nostru profesional. Ce facem insa intre aceste mese? Unele programe nutritionale recomanda si doua gustari. Ca sa nu mai spunem ca, frecvent, daca nu mereu, ne recomandam singuri mai multe gustari, nu intotdeauna sanatoase. Ba parca total nesanatoase.

Ce alimente sa evitati inainte de culcare

Gustari simple, rapide si sanatoase  

Uneori chiar reusim sa mancam nutritiv si corect la mesele de baza, dar calcam stramb la gustari. Mai mult, daca suntem intrebati ce am mancat in cursul unei zile, tinem minte exact ce a continut micul dejun, pranzul sau cina, dar uitam ce a fost intre ele. Nu e cazul sa ne simtim totusi vinovati. Se intampla si la case mai mari. Amnezia gustarilor este numita, in limba engleza, „chocolate gap” („golul” ciocolatei) sau „biscuit amnesia” (amnezia biscuitelui). Una peste alta, ce este bine sa mancam ca gustare la birou?

  • Creierul este relaxat de… rontait. Alimentele crocante ne fac bine, ne odihnesc. Un pumn de seminte prajite (intotdeauna in coaja, pentru ca perioada in care mancam sa fie mai lunga) sau fructele oleaginoase (unde se poate, cu tot cu coaja, asa cum gasim in magazine fisticul sau arahidele) sunt o gustare excelenta, pentru ca aduc grasimi sanatoase, fibre, vitamine. Puteti manca si nuci autohtone, dar luati-le pe cele in coaja. Sigur nu sunt rancede si veti consuma cateva calorii sa le spargeti. Nu depasiti insa cantitatea propusa, pentru ca semintele si alunele au foarte multe calorii.
  • Fructele: ni se spune mereu sa mancam cat mai multe vegetale proaspete. Gustarea este fix momentul in care sa mai bifam o portie din cele cinci. Sunt crocante, au vitamine, fibre si antioxidanti. Evitati-le pe cele foarte dulci (pere foarte coapte, banane, ananas, struguri), pentru ca au cam multe calorii. Sau consumati-le doar din cand in cand. Inca ceva: nu decojiti merele, gutuile, piersicile etc. decat daca sunt stricate sau nu le puteti mesteca. Coaja are o valoare nutritiva deosebita si ar fi pacat sa o pierdem.shutterstock 154953611 result
  • Legumele: daca aveti timp sa faceti o mica salata, e perfect. Daca nu, morcovii cruzi, „betele” de telina sau pastarnac, chiar o rosie zemoasa sunt gustarea ideala. Pentru sezonul rece, doi-trei castraveciori murati sunt excelenti.
  • Daca nu va puteti abtine de la „rontaieli”, de tipul chipsurilor sau snacksurilor, uitati-va bine la ce scrie pe punga: portia este socotita la 30 de grame. Daca v-ati luat o punga de 100 g, aveti mare grija sa nu o mancati pe toata.
  • Multe gustari asa-zis sanatoase sunt, de fapt, hipercalorice, incarcate cu zahar si grasimi. „Vinovatele” sunt deseori batoanele de cereale si muesli. Uitati-va pe eticheta si selectati in cunostinta de cauza.

Gustarile trebuie sa ramana gustari, nu sa le transformati in mese copioase, cu mancaruri gatite si consumate ca si cum ati face-o la pranz. Pastrati valoarea totala a caloriilor unei portii sub 200. Asadar, nu renuntati la gustari, dar aveti mare grija ce alegeti!

Dr. Corina-Aurelia Zugravu

Specialist igiena alimentatiei si nutritie

[email protected]

Nota pentru articolul «Ce mancam la birou? Idei de gustari sanatoase»:4.86/ 5 (7 voturi)
tonica
2017-05-10T17:45:15+00:00

Lasa un comentariu

Adresa ta de e-mail nu va fi publicata. Campurile marcate sunt obligatorii *



Mentine-te
sanatos
in fiecare luna
catena
Mentine-te sanatos cu NEWSLETTERUL
Nu, multumesc