Psihologie

Atac de panica? Iata ce trebuie sa faceti!

luni, 26 septembrie 2016
Share

Atacul de panica este un episod de teama intensa, de anxietate si este atat de puternic, incat persoana in cauza se teme sa nu-si piarda controlul. Un astfel de atac poate dura in jur de 10 minute, insa simptomele pot persista mult dupa aceea. Apare fara niciun fel de avertisment si nu are nicio legatura cu vreun pericol real sau cauza obiectiva. Poate surveni chiar si in somn. Majoritatea persoanelor experimenteaza episoade repetate.

Medicii au identificat primul atac de panica undeva la mijlocul secolului al 19-lea. Cuvantul panica se trage, se pare, din mitologia greaca de la legenda semizeului Pan care semana frica si teroare printre cei care se incumetau sa traverseze padurea.

Simptomele atacului de panica

Printre simptomele atacului de panica se numara bataile rapide ale inimii, transpiratia, scurtarea respiratiei, senzatia de sufocare, disconfortul la nivelul pieptului, greata, ameteala, senzatia de lesin, furnicaturile, frisoanele, teama de a „innebuni”, teama de a muri. Pentru persoana care se confrunta cu un atac de panica, acesta este un eveniment terifiant. Nu exista un anumit model al atacului de panica; unii oameni se pot confrunta cu mai multe atacuri de panica intr-o zi, cu pauze de luni de zile, in timp ce altii pot suferi un atac de panica saptamanal.

Cum se produce atacul de panica

Atacul de panica apare in momentul in care organismul este invadat de un val brusc de adrenalina, adrenalina fiind hormonul implicat in raspunsul fight-or-flight (lupta sau fugi) care creste frecventa cardiaca si pe cea respiratorie. Nivelul crescut de adrenalina poate provoca sentimente tulburatoare si senzatii disproportionate in raport cu orice pericol real sau amenintare. Nu sunt cunoscute cu exactitate cauzele atacului de panica, insa cercetarile indica faptul ca o combinatie de factori genetici, biologici, psihici si de mediu poate face ca un individ sa fie mai predispus la aparitia panicii. O parte a creierului, numita amigdala, este puternic implicata in etiologia atacurilor de panica si a problemelor de anxietate.

Cum sa controlati atacurile de panica

Este foarte important sa intelegeti ca simptomele atacului de panica nu sunt asociate cu nicio alta boala. Trebuie sa invatati sa le controlati corect.

Invatati sa respirati

Atunci cand ne panicam, instinctul este de a respira mai repede. Invatati sa va dozati respiratia pentru a controla atacul de panica. Trebuie sa preveniti hiperventilatia. De ajutor ar fi sa practicati respiratia constienta atunci cand va simtiti bine, pentru a sti ce este de facut in caz de atac de panica. Inspirati pe nas, numarati pana la cinci, apoi expirati pe gura in timp ce numarati pana la patru, faceti pauza doua secunde si reluati. Repetati exercitiul de mai multe ori, pana simtiti o stare de calm.

Relaxati-va muschii

O alta strategie este aceea de relaxare a muschilor. Aceasta tehnica implica incordarea anumitor grupe de muschi si apoi relaxarea lor, pentru a scapa de tensiunea generala si de nivelul ridicat de stres ce contribuie la aparitia atacurilor de panica. Incepeti cu zona de jos a corpului. Incordati-va muschii in timp ce inspirati, apoi eliberati tensiunea in timp ce expirati.

Atacurile de panica: terapia cognitiv-comportamentala

Invatati sa nu va lasati condusi de gandurile negative, tocmai pentru ca atacurile de panica isi au ca origine aceste ganduri pe care avem tendinta sa le catastrofam. Practic, nu trebuie sa credeti tot ce ganditi. Terapia cognitiv-comportamentala este eficienta si va poate ajuta sa controlati atacurile de panica, fiind indicata mai ales persoanelor care s-au confruntat cu mai mult de un atac de panica. Aceasta terapie presupune modificarea stilului de gandire, dar si a modului in care oamenii actioneaza in fata situatiilor stresante.

Faceti miscare2 result

Miscarea este recomandata pentru a mentine o stare generala buna de sanatate, ajutandu-va sa manageriati stresul si incurajand organismul sa produca endorfine, vitale pentru pentru ameliorarea durerilor si dobandirea sentimentelor de bine. De asemenea, este indicat sa mancati sanatos si mai ales regulat, pentru a mentine nivelul normal al zaharului din sange. Nu petreceti mai mult de patru ore fara sa mancati, corectati-va deficitul din dieta si evitati consumul de cofeina si alcool, deoarece poate inrautati simptomele atacului de panica.

Medicatia si atacurile de panica

Medicatia in cazul atacurilor de panica este indicata doar in cazul in care tehnicile prezentate mai sus nu dau rezultate. Printre medicamentele care ar putea trata cu succes simptomele atacurilor de panica se numara cele impotriva anxietatii, antidepresivele si betablocantele. Desi atacurile de panica sunt foarte intense, nu pun viata in pericol si pot fi controlate cu succes.

Ruxandra Dumitrescu

Sursa: Medicalnewstoday.com

Nota pentru articolul «Atac de panica? Iata ce trebuie sa faceti!»:5.00/ 5 (5 voturi)
tonica
2017-11-22T17:33:43+00:00

Lasa un comentariu

Adresa ta de e-mail nu va fi publicata. Campurile marcate sunt obligatorii *



Mentine-te
sanatos
in fiecare luna
catena
Mentine-te sanatos cu NEWSLETTERUL
Nu, multumesc