Revista care te menține sănătos

Vitamine și minerale

Vitaminele, sursă de energie pentru primăvara

Dr. Daniela Burlacu, medic primar medicina interna, Centrul Medical Medsana, www.medsana.ro
30 martie 2022
Share
Vitaminele, sursa de energie pentru primavara

La sfârşitul iernii, dar mai ales în primele două luni de primavară, ne putem confrunta cu o stare de oboseală nejustificată, lipsă de energie, somnolenţă sau insomnie, scăderea capacităţii de concentrare şi a forţei fizice, diminuarea sau creşterea poftei de mâncare, dureri de cap, iritabilitate şi chiar o uşoară depresie.

Cauzele acestor simptome sunt: alimentaţia din timpul iernii, lipsa luminii naturale, sedentarismul şi schimbările de temperatură care suprasolicită organismul.

În general, lipsa de vitamine şi minerale generează toate aceste stări. Pentru a revigora organismul la începutul primăverii sunt recomandate legume şi fructe proaspete, precum şi suplimente de vitamine. Vitaminele sunt necesare organismului tot timpul anului, iar în acest sezon mai mult ca oricând. Fără nutrienţii necesari, organismul nu poate funcţiona corespunzător.

Pentru prevenirea asteniei de primăvara, este necesar un supliment de vitamine A, C, E, D, dar şi de vitamine din complexul B. Vitaminele A, C şi E sunt recunoscute, în special, pentru capacitatea lor de a neutraliza radicalii liberi, răspunzatori pentru îmbătrânirea precoce a organismului, totodată, de apariţia cancerului, diabetului, bolilor coronariene, artritei, cataractei etc.

Rezervă online şi ridică din cea mai apropiată farmacie Catena suplimentul alimentar Benesio MaxiTonic, un produs care contribuie la revigorarea organismului şi la îmbunătăţirea calităţii vieţii. Acesta conţine 12 vitamine, opt minerale, extract de ginseng, lăptişor de matcă, conezima Q10 şi ulei de şofrănel. De asemenea, BenesioMaxiTonic conţine 100% doza zilnică recomandată de iod.

Dieta echilibrată, foarte importantă

Dacă avem o dietă echilibrata, nu ar trebui să ne facem probleme, deoarece organismul poate extrage din alimente cantitatea de vitamine de care are nevoie. Vitaminele şi mineralele din surse naturale sunt cel mai bine asimilate de corpul nostru. De multe ori, însă, nu avem o dietă care să asigure necesarul de vitamine şi minerale, şi atunci există tendinţa de a apela la suplimentele alimentare.

Recomandarea este de a apela la suplimente alimentare numai dacă nu le putem procura din surse naturale. Acestea nu trebuie să reprezinte decât un adaos la dieta noastră zilnică, un stimulent pentru ca organismul să funcţioneze normal. Totodată, nu trebuie administrate decât atunci când este, într-adevar necesar, şi numai la recomandarea medicului.

Rezervă online şi ridică din cea mai apropiată farmacie Catena Multivitamine şi Minerale Naturalis, un mix de 17 vitamine şi minerale esenţiale pentru buna funcţionare a organismului.

Vitamina A protejează pielea şi mucoasele

Vitamina A este necesară pentru vedere, are un rol important în protecţia pielii şi mucoaselor, în cresterea şi formarea oaselor, în rezistenţa organismului la infecţii. În natură, ea există sub două forme: retinol (se găseşte în alimentele de origine animală) şi provitamina A sau beta-caroten (se găseşte atât în alimentele de origine animala, cât şi în cele de origine vegetală). Carenţa de vitamina A se manifestă prin lipsa poftei de mâncare, diminuarea gustului, diaree, erupţii acneice, ulceraţii la nivelul globului ocular, afecţiuni ale aparatului uro-genital etc.

Sursele de vitamina A sunt: untura de peşte, ficatul, gălbenuşul, lactatele, legumele cu frunze verzi (spanac, urzici, stevie, loboda şi varză), legumele şi fructele de culoare portocalie (morcovi, roşii, ardei, dovleac, porumb, sfecla, piersici, caise, mango şi curmale). Aceasta vitamina este rezistentă la temperaturi crescute. Doza zilnică recomandată de vitamina A este de 5000 UI.

Vitamina D sau „vitamina soarelui”

Este esenţială în absorbţia calciului şi fosforului la nivelul intestinului, în transformarea fosforului organic în fosfor anorganic şi mobilizarea lui în ţesuturi, având un rol esenţial în formarea oaselor. Carenţa de vitamina D produce rahitism la copii şi osteomalacie la adulţi. În ultimii ani, cancerul, bolile autoimune, unele sindroame metabolice au fost asociate cu deficitul de vitamina D. Spre deosebire de celelalte vitamine, D se poate produce în organism, mai precis în piele, sub acţiunea razelor ultraviolete.

Sursele alimentare de vitamina D sunt: peştele gras (somon, ton, macrou, sardine etc.), gălbenuşul, untul, lactatele nedegresate şi ciupercile. Doza recomandată este de 400 UI/zi.

Vitaminele, sursa de energie pentru primavara

Vitamina C, antioxidant natural

Vitamina C este un puternic antioxidant care contribuie la încetinirea proceselor degenerative din organism, asigură funcţionarea normală a sistemului imunitar prin inhibarea dezvoltării tumorilor şi întărirea organismului în faţa infecţiilor. Participă la formarea hormonilor glandelor suprarenale, intervine în metabolismul calciului şi al altor minerale, stimulează producţia de interferon, participă la sinteza fibrelor de colagen, a cartilajelor şi oaselor, scade colesterolul şi ajută la absorbţia fierului în intestine. Semnele carenţei de vitamina C sunt: oboseală, astenie, depresie, lipsa poftei de mâncare, dureri osoase, ameţeli sau hemoragii.

Surse naturale de vitamina C sunt citricele, fructele de pădure, legumele cu frunze verzi, varza, ardeii, roşiile, pătrunjelul, cartofii, merele, broccoli etc. Doza recomandată este de 200 mg/zi. Procesul de fierbere a legumelor şi fructelor, precum şi uscarea lor duc la distrugerea vitaminei C. De aceea, se recomandă consumul de fructe şi legume crude sau cât mai puţin procesate termic.

Rezervă online şi ridică din cea mai apropiată farmacie Catena suplimentul alimentar ImunoSuport Express care contribuie la funţionarea optimă a sistemului imunitar. De asemenea, acesta ajută la menţinerea sănătăţii psihice, reducerea oboselii, regenerarea formei reduse a vitaminei E şi la absorbţia fierului. 

Vitamina E – „vitamina tinereţii”

Are rol în buna funcţionare a sistemului nervos, a sistemului muscular şi a glandelor sexuale, previne bolile degenerative, formarea cheagurilor de sânge şi infertilitatea. Carenţa de vitamina E este rar întâlnită pentru că majoritatea alimentelor conţin vitamina E, iar aceasta este stocată în organism şi nu este eliminată. Cu toate acestea, ea este distrusă de prelucrarea termică a alimentelor, congelare, depozitarea pe termen lung sau expunerea îndelungată la aer.

Surse alimentare de vitamina E sunt: uleiurile vegetale, nucile, alunele, germenii de grâu şi gălbenuşul de ou. Doza recomandata de vitamina E este de 15 mg/zi.

Complexul de vitamine B, aliatul creierului

Au un rol esenţial în creşterea şi dezvoltarea organismului, în buna funcţionare a sistemului nervos şi muscular, în producerea globulelor roşii. Carenţa de vitamine B produce anemie, oboseală, scăderea poftei de mâncare, depresie, dureri abdominale, parestezii, căderea părului, crampe musculare etc.

Sursele alimentare de vitamina B sunt cerealele integrale, drojdia de bere, nucile, legumele şi fructele, gălbenuşul, carnea şi peştele.

Persoanele cel mai predispuse la carenţa de vitamine sunt copiii şi vârstnicii, femeile care alăptează, indizizii care consumă alcool sau fumează, persoanele cu boli cronice, precum şi cele care în timpul iernii au avut o dietă monotonă, cu exces de grăsimi şi carbohidraţi şi puţine legume şi fructe proaspete.

Nota pentru articolul «Vitaminele, sursă de energie pentru primăvara»:4.73/ 5 (15 voturi)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si pentru comentarii online. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

Menține-te
sănătos
în fiecare lună

Utilizăm datele tale în scopul corespondenței și pentru comunicări comerciale. Pentru a citi mai multe informații apasă aici.

Sunt de acord cu politica de confidențialitate