Revista care te menține sănătos

Medicină generală

Vara aceasta îmbolnăvirea nu-i pe val

Dr. Alin Popescu, medic primar medicină sportivă; [email protected]
20 august 2021
Share
vara, deshidratarea, apă, prevenţie, insolaţie, soare, arsuri solare, UV, piscină,

Vara poate fi o perioadă de odihnă, relaxare sau cu zile lungi de plimbări în aer liber, pentru mulţi dintre noi acest anotimp fiind sinonim cu concediul şi călătoriile. Însă este important să cunoaştem problemele care pot să apară în sezonul estival. Iată care sunt şi ce puteţi face pentru a le preveni.

Prima pe listă este deshidratarea. Corpul nostru este în proporţie de peste 60% apă, iar fără aceasta nu putem supravieţui. În timp ce apa se pierde în mod constant pe tot parcursul zilei prin respiraţie, transpiraţie şi urină, mecanismul setei ne spune când trebuie să creştem aportul de lichide.

Primele semne ale deshidratării cuprind setea, scăderea producţiei de urină şi închiderea la culoare a acesteia. Culoarea urinei este, de fapt, unul dintre cei mai buni indicatori ai nivelului de hidratare. Cu cât este mai limpede cu atât hidratarea este mai bună. În cazul în care deshidratarea este mai accentuată, pot să apară şi simptome precum oboseală, ameţeli, dureri de cap sau chiar scăderea tensiunii arteriale, confuzie şi leşin. Vara, din cauza temperaturilor ridicate şi, implicit, a creşterii cantităţii de transpiraţie, riscul de deshidratare este crescut, iar acest risc este şi mai mare la copii, la bătrâni şi la persoanele cu boli cronice (diabet zaharat, boli de rinichi sau boli de inimă).

Prevenţie: consumaţi cel puţin 8 pahare de apă pe zi, însă dacă faceţi efort fizic va trebui să suplimentaţi cantitatea de apă pe care o consumaţi. De asemenea, evitaţi sucurile, cafeaua şi băuturile alcoolice, deoarece acestea pot agrava deshidratarea.

vara, deshidratarea, apă, prevenţie, insolaţie, soare, arsuri solare, UV, piscină,

Insolaţia

Expunerea prelungită la soare, în special între orele 11:00-17:00, în combinaţie cu deshidratarea, consumul de băuturi alcoolice sau efortul fizic pot duce la apariţia arsurilor solare sau chiar a insolaţiei. În plus, copiii, bătrânii, persoanele cu boli cronice sau cu obezitate au riscul mai mare de a face insolaţie. Această afecţiune este una serioasă şi trebuie tratată de urgenţă. Ea este precedată de epuizarea cauzată de caldură şi se manifestă prin simptome precum: ameţeli, dureri de cap, greaţă, vărsături, dureri şi crampe musculare, temperatură peste 37°C. Simptomele se agravează odată cu instalarea insolaţiei, iar corpul se supraîncalzeste atingând temperatura de 40°C.

Prevenţie:evitaţi expunerea îndelungată la soare (în special la orele prânzului); consumaţi lichide suficiente pentru hidratare; purtaţi haine largi şi deschise la culoare; evitaţi băuturile alcoolice şi excesul de cafea. Astfel vara dumneavoastră va fi fără cusur.

Rezervă online şi ridică din cea mai apropiată farmacie Catena Rehidrafort, supliment alimentar sub formă de săruri de rehidratare care contribuie la restabilirea echilibrului electrolitic prin compensarea rapidă a pierderii de minerale şi lichide.

Arsurile solare

Arsurile solare reprezintă o reacţie inflamatorie la radiaţia ultravioletă (UV) a straturilor exterioare ale pielii (epiderma), care face ca celulele de la acest nivel să devină roşii, umflate şi dureroase. Melanina prezentă la acest nivel apară pielea, absorbind radiaţia UV înainte ca aceasta să poată deteriora ADN-ul celulelor pielii, iar cantitatea de melanină pe care o produce corpul nostru este determinată genetic, motiv pentru care unii oameni se bronzează, iar alţii fac arsuri solare. Persoanele cu pielea mai deschisă au un risc mai mare de a face arsuri solare. Atenţie! Nu neglijaţi protecţia solară în zilele înnorate! Până la 80% din razele UV pătrund prin nori şi trec prin apă. În plus, luaţi aminte şi la indicele UV. Un indice UV crescut înseamnă că pielea neprotejată se va arde mai repede şi mai grav. Şi nu uitaţi, vara puteţi căpăta arsuri solare indiferent de activitatea întrepinsă în aer liber, nu doar la plajă!

Prevenţie: Cea mai bună metodă de a preveni arsurile solare este să reduceţi timpul petrecut în soare şi să folosiţi produse pentru protecţia pielii, cu SPF cel puţin 30.

6 bacterii ce pot fi luate de la piscină

vara, deshidratarea, apă, prevenţie, insolaţie, soare, arsuri solare, UV, piscină,

Bolile ce pot fi luate de la piscină

Pe lânga posibilele reacţii alergice sau dermatitele de contact cauzate de substanţele dezinfectante din apă sau agravarea acneei din cauza clorului din piscine, înotul practicat la bazin sau ştrand ne poate expune la o multitudine de boli cauzate de diferite microorganisme (bacterii, virusuri, paraziţi şi fungi). Iată care sunt cele mai frecvente boli asociate cu acest mediu:

  • Micozele:candidoza, tinea pedis sau pitiriazisul versicolor.
  • Diareea cauzată de un parazit numit Cryptosporidium, rezistent la clor, dar şi de alţi germeni precum Giardia, E. Coli sau Shigella.
  • Otita externă – o infecţie bacteriană cauzată de apa care a rămas în canalul urechii externe mult timp, oferind astfel un mediu propice pentru dezvoltarea bacteriilor.
  • Infecţii cu bacilul piocianic (Pseudomonas aeruginosa) sau Legionella, acestea manifestându-se prin leziuni ale pielii (foliculită), respectiv infecţii respiratorii.
  • Negii pe talpă (verucile) – cauzate de virusul HPV.
  • Conjunctivita de piscină – cauzată de clorul din piscină, dar şi de anumite virusuri sau bacterii.
  • Infecţii urinare

Prevenţie: Iată ce puteţi face pentru a evita îmbolnăvirea la piscină:

  • evitaţi piscinele cu apă tulbure sau murdară;
  • faceţi duş înainte şi după ce faceţi baie şi spălaţi-vă bine pe faţă;
  • nu înghiţiţi apă;
  • dacă sunteţi bolnav sau aveţi o rană evitaţi să mergeţi la piscină;
  • nu urinaţi în apă, deoarece acidul uric din urină interacţionează cu clorul din apă, diminuându-i proprietăţile de combatere a germenilor şi determină formarea unor substanţe iritante pentru aparatul respirator şi cardiovascular.
vara, deshidratarea, apă, prevenţie, insolaţie, soare, arsuri solare, UV, piscină,

Important!

Indiferent de planurile pe care le aveţi vara aceasta, nu uitaţi că pandemia de COVID-19 nu s-a terminat. Din fericire suntem într-o perioadă cu mai puţine îmbolnăviri (cel puţin la momentul scrierii acestui articol – n.r.), dar dacă nu avem grijă situaţia se poate înrăutăţi rapid. Aşadar, pentru a evita îmbolnăvirea:

– păstraţi distanţa faţă de alte persoane;

– purtaţi masca în locurile aglomerate;

– spălaţi-vă des pe mâini;

– când vă pregătiţi pentru vacanţă, nu uitaţi să puneţi în bagaj măşti, mănuşi şi dezinfectant;

– şi nu în ultimul rând, vaccinaţi-vă!

Nota pentru articolul «Vara aceasta îmbolnăvirea nu-i pe val»:5.00/ 5 (2 voturi)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si pentru comentarii online. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

Menține-te
sănătos
în fiecare lună

Utilizăm datele tale în scopul corespondenței și pentru comunicări comerciale. Pentru a citi mai multe informații apasă aici.

Sunt de acord cu politica de confidențialitate