Ghid practic

Suferiti de anemie? Nutrienti de care aveti nevoie

vineri, 5 aprilie 2013
Share

Vitaminele sunt nutrienti care se gasesc in alimente si de care organismul are nevoie pentru procesele de crestere, dezvoltare si pentru functionarea optima a organelor. Fiecare vitamina joaca un anumit rol in organism. De exemplu, acidul folic este necesar pentru sinteza ADN-ului si generarea celulelor albe si rosii din sange (leucocite si eritrocite).

De asemenea, vitamina B12 este necesara pentru producerea celulelor sangvine si mentinerea sanatatii nervilor. In afara de vitamina B12 si acidul folic, este necesar si fierul, pentru producerea celulelor rosii din sange. Vitamina B12 se gaseste in mod natural in produsele alimentare de origine animala, peste, carne, oua, lapte si derivate din lapte. Si cerealele fortificate sunt o sursa valoroasa de vitamina B12. Alimentele bogate in folati sunt citricele, sucurile din citrice si legumele cu frunze de culoare verde inchis. O dieta echilibrata poate oferi cantitatile adecvate ale acestor vitamine la majoritatea persoanelor.

Cele mai frecvente tipuri de anemie prin deficit de vitamine sunt cele prin carenta de vitamina B12 si prin deficit de acid folic. Un alt tip de anemie des intalnit este cea prin deficit de fier. De multe ori, anemia ramane nediagnosticata, iar simptomele pot fi vagi sau minore. Numai efectuarea unor teste de sange poate stabili corect diagnosticul.

 

Anemiile prin deficit de B12 si acid folic, comune la gravide si seniori

Anemia prin deficit de vitamina B12 si acid folic se intalneste mai ales la gravide si la varstnici. Simptomele acestui tip de anemie constau in oboseala, astenie, palpitatii, dificultati de concentrare, ameteli, stari depresive, caderea parului, tulburari de respiratie. Anumite forme de anemie prin deficit de vitamine pot fi prevenite printr-o dieta echilibrata si suplimentarea zilnica de multivitamine. Totusi, femeile gravide au nevoie de cantitati mai mari de acid folic decat poate oferi alimentatia pentru dezvoltarea adecvata a fatului.

Este foarte important ca femeile de varsta fertila sa aiba o cantitate suficienta de acid folic in momentul conceptiei. De aceea, unii medici recomanda ca acestea sa ia un supliment multivitaminic care sa contina acid folic (400 micrograme), deoarece majoritatea femeilor are un aport de numai 200 micrograme din dieta zilnica. Acidul folic scade riscul anumitor malformatii fetale (spina bifida, despicatura palatina sau buza de iepure).

 

Anemia prin carenta de fier, frecventa mai ales la femei

Anemia prin deficit de fier sau anemia feripriva este intalnita mai ales la femei, care pierd acest mineral in timpul menstruatiei sau au o dieta dezechilibrata. Deficitul de fier mai poate aparea si in urma pierderilor cronice de sange la persoanele cu ulcer gastric, boli inflamatorii intestinale, parazitoze intestinale.

Fierul joaca un rol-cheie in procesele de transport al oxigenului in organism, dar si in reglarea proceselor metabolice, sinteza unor substante importante in creier si a ADN-ului. Fierul din carne se absoarbe mai usor in organism decat cel din legume. Anumite substante din ceai si cafea inhiba absorbtia fierului, iar vitamina C din fructe si legume o creste. Tratamentul anemiei prin deficit de fier se face prin administrare de fier pe cale orala sau injectabila. Administrarea simultana de vitamina C creste absorbtia digestiva a fierului.

 

 

Dr. Camelia Diaconu

Medic primar medicina interna

Spitalul Clinic de Urgenta „Floreasca”

Nota pentru articolul «Suferiti de anemie? Nutrienti de care aveti nevoie»:4.64/ 5 (11 voturi)
#tags   \   ,
tonica
2017-05-10T17:54:38+00:00
Mentine-te
sanatos
in fiecare luna
catena