Medicina alternativa

Relaxarea – tehnici de combatere a stresului

duminica, 1 iunie 2008
Share

Relaxarea este o modalitate psihofiziologica de depasire a stresului. O relaxare eficienta este esentiala pentru a putea controla impulsurile si emotiile.

Tehnicile de relaxare reprezinta orice metoda, procedura sau activitate care ajuta ca o persoana sa se destinda, pentru a atinge o stare de calm, pentru a reduce nivelul de anxietate, stres sau tensiune.

Potrivit cercetatorilor, exista o stransa corelatie intre stresul cronic si fizic si sanatatea emotionala. Meditatia a fost prima metoda de relaxare, avand un efect masurabil de reducere a stresului. Prima carte despre relaxare a aparut in anul 1970 si a avut un succes rasunator.

Planificati-va momentele de relaxare!

Priviti un copil cand doarme. Corpul lui este eliberat de tensiune, creierul s-a inchis si este acum intr-o zona de pace. Datorita vietii stresante, multi oameni si-au pierdut abilitatea de a se relaxa si trebuie sa reinvete sa faca acest lucru. A va planifica momente de relaxare ajuta corpul si mintea sa se redescopere dupa fiecare problema zilnica sau stres. Muzica, o baie mai lunga, o plimbare in parc sunt modalitati de relaxare pentru unii oameni, pentru altii insa nu. Daca simtiti ca nu va mai puteti relaxa singur, cereti ajutorul unui specialist.

Beneficiile relaxarii
relaxareCu ajutorul relaxarii se pot ameliora unele probleme somatice sau psihologice, cum ar fi:
hipertensiunea arteriala; cefaleea hipertensiva; durerile lombare; insomnia; tulburarile anxioase; fobiile; atacurile de panica. Relaxarea poate fi folosita cu succes si in cazul persoaneleor care au reactii emotionale exacerbate, in urma carora intampina greutati in rezolvarea anumitor sarcini.

Efectul relaxarii este acela de imbunatatire a calitatii vietii, scazand stresul si oboseala. Se pot controla astfel emotiile si reduce tensiunea psihica, cu efect maxim in cazul in care stresul a devenit cronic.

Ce se intampla in situatiile de incordare?

In situatiile stresante, persoana simte teama, iritare, frica si apare o situatie de alerta. In aceste momente tonusul muscular creste, pregatind organismul pentru lupta. Daca starea de frica si angoasa creste, creste si tonusul, asa incat actiunea sa fie rapida si energica. Insa, in cazul in care pericolul perceput nu este real (vezi atacul de panica), tonusul muscular devine disfunctional si duce la aparitia tensiunii si, implicit, la aparitia unor tulburari somatice.

Efectele metodelor de relaxare
Exercitiul fizic – va veti simti mai bine in propria piele, lasand la o parte ajutorul dat siluetei dumneavoastra; Masajul este de mai multe feluri – terapeutic, de intretinere, de relaxare, anticelulitic, antistres – fiecare dintre ele ajuta la indepartarea starilor de anxietate, depresie, insomnie; Meditatia – inlatura gandurile negre si le inlocuieste cu ganduri pozitive; Alte metode cu efecte benefice sunt: aromaterapia, meloterapia, anumite tipuri de psihoterapie de relaxare etc. Cum va puteti relaxa singur?
Alegeti un loc linistit unde sa nu fiti intrerupt; Inainte de incepe, faceti cateva exercitii de intindere pentru a reduce tensiune musculara; Gasiti-va o pozitie confortabila, fie ca stati intins, fie ca sunteti asezat; Incepeti sa respirati incet sau adanc intr-un mod linistit si fara mare efort; Incordati usor si apoi relaxati fiecare parte a corpului, incepand cu picioarele si urcand pana la fata si cap; Concentrati-va pe fiecare zona, gandindu-va ca se incalzeste si se relaxeaza; Ganditi-va la o vacanta de vis sau la un loc special in care v-ati dori sa fiti; Nu faceti niciun efort sa va relaxati. Pur si simplu lasati tensiunea sa dispara din muschi si dati-le voie sa se relaxeze usor; Stati in aceasta pozitie 20 de minute, apoi trageti adanc aer in piept si deschideti ochii, insa mai stati putin intins inainte de a va ridica. Dupa ce invatati unele tehnici de relaxare, veti putea deveni capabili sa controlati tensiunea si alte senzatii fizice sau stresul. Odata ce veti sti ce tip de raspuns aveti la stres, veti fi constient inca de la inceput ce tip de relaxare sa practicati pentru a va detensiona. Amintiti-va ca tehnicile de relaxare sunt doar niste cai. Cu aceste cai, abilitatea de a va relaxa va creste odata cu practica. Fiti intelegatori cu voi. Ramaneti motivati in a reduce impactul negativ al stresului asupra corpului si, odata cu experienta, calmul si linistea vor capata un nou sens in viata dumneavoastra. A acepta ca aveti nevoie de momente de odihna, de liniste, de pace, reprezinta momentul declansator al castigarii razboiului cu inamicul public nr. 1 al zilelor noastre – STRESUL.

Sorina Cristea
Psiholog

Nota pentru articolul «Relaxarea – tehnici de combatere a stresului»:4.67/ 5 (15 voturi)
tonica
2017-05-10T15:10:01+00:00
Mentine-te
sanatos
in fiecare luna
catena