Ghid practic

Mituri explicate despre multivitamine

vineri, 7 decembrie 2012
Share

Suplimentele mineralo-vitaminice reprezinta la ora actuala produse fara de care multi dintre noi nu mai pot concepe existenta. Ele sunt reglementate de o legislatie europeana foarte stricta. Astfel, putem avea certitudinea ca ceea ce cumparam este exact ce am avut in obiectiv.

Conditia este sa fie achizitionate din farmacie.

Utilizarea suplimentelor a fost studiata in multe cercetari care au dorit sa evidentieze eficienta si efectele lor. Practic, toate aspectele legate de suplimente au fost si sunt investigate. Un lucru este cert: exista situatii in care este necesar sa recurgem la ele: ori de cate ori alimentatia nu ne aprovizioneaza suficient cu vitamine si minerale  sau cand o boala sau un traumatism ne solicita metabolic in mod exagerat. Si sa nu uitam ca unele sunt chiar obligatorii, exemplul clasic fiind cel al vitaminei D administrata copiilor pana la varsta de sase ani pentru profilaxia rahitismului. Fiind atat de apreciate, multivitaminele au dat nastere la tot felul de mituri. In continuare, le vom diseca pe cele mai frecvente.

 

Mitul nr. 1: Suplimentele ingrasa

Aceasta afirmatie este foarte des intalnita si la fel de falsa. Pentru a ingrasa, un produs trebuie sa contina energie pe care sa o elibereze odata ajuns in organism. Energie au doar nutrientii energogeni, carbohidratii, lipidele si proteinele. Mineralele si vitaminele pot fi biocatalizatori esentiali pentru om, dar nu contin energie, deci este imposibil sa ingrase. Probabil acest mit s-a nascut din cauza faptului ca suplimentele se administreaza frecvent convalescentilor care, refacandu-se dupa o boala grea, evident ca iau in greutate.

 

Mitul nr. 2: Singure, suplimentele ofera o cantitate mare de energie

Fiind, asa cum am aratat, biocatalizatori, suplimentele ne pot normaliza functiile metabolice, ceea ce nu inseamna ca efectul lor este similar cu al cafelei, de exemplu. In cazul in care o persoana nu are un stil de viata echilibrat (alimentatie corecta, odihna suficienta, activitate fizica), acestea singure nu pot compensa eventualele probleme de sanatate.

 

Mitul nr. 3: Suplimentele se administreaza doar in tratamentul antibiotic

Cand eram copii si luam antibiotice, ni se dadeau si vitamine, ca sa compenseze ceea ce pierdeam prin distrugerea florei intestinale de catre tratamentul antibiotic. Intre timp, a devenit clar ca flora intestinala nu are un rol foarte mare in aprovizionarea omului cu vitamine. Numai un tratament indelungat cu antibiotice ajunge sa o inactiveze.

 

Mitul nr. 4: Suplimentele se iau numai cu apa, inainte sau dupa masa

Partial adevarat: organismul nostru are un ritm circadian, dovedit si prin secretia variabila de hormoni in functie de momentul zilei. Acest ritm nu influenteaza insa momentul in care este bine sa luam vitaminele. Anumite elemente din alimentatie sau din lichidele pe care le ingeram cand luam suplimentele pot interfera cu ce este continut in supliment. Uneori potenteaza, alteori inhiba absorbtia vitaminelor si mineralelor. De exemplu, un supliment cu vitamine liposolubile va fi absorbit mai bine daca este luat dupa o masa bogata in grasimi, iar un supliment cu minerale va fi mai slab absorbit dupa o masa bogata in vegetale si cereale integrale ce contin fibre. Pentru ca astfel de interferente (pozitive sau negative) sa nu apara, este bine sa luam suplimentele pe stomacul gol, cu apa.

 

Dr. Corina-Aurelia Zugravu

Specialist igiena alimentatiei si nutritie

[email protected]

tonica
2017-05-10T18:02:30+00:00
Mentine-te
sanatos
in fiecare luna
catena