Revista care te mentine sanatos

Nutritie

Fructe si legume de toamna: „arme” pentru intarirea imunitatii

Dr. Corina-Aurelia Zugravu, specialist igiena alimentatiei si nutritie; [email protected]
29 octombrie 2018
Share
Autumn fruits and vegetables

Toamna este un anotimp minunat, chiar si pentru melancolici, cu toate (sau tocmai pentru) ca zilele sunt din ce in ce mai scurte si temperatura scade in termometre. Un anotimp asa de luminos si de colorat nu are cum sa nu ne fie pe plac. Doar ca el vine insotit de o problema comuna: racelile.

Cine are copii la scoala sau gradinita ori cine lucreaza in colectivitati stie bine ca toamna aduce nu numai frunze aurii, ci si guturai, nas infundat, durere in gat etc. Mai mult, cei care locuiesc in orase mari sunt constransi sa traiasca in aglomeratii, alaturi de multi oameni, atat in mijloacele de transport in comun, in magazine, cat si in salile de spectacole. Asta face ca minore boli infectioase ale cailor aeriene sa se transmita in ritm alert, incurajate, desigur si de schimbarile meteorologice specifice anotimpului. Nu poate sa nu te cuprinda ingrijorarea, mai ales ca iarna nu e nici ea departe si atunci simplul guturai are toate sansele sa se metamorfozeze in epidemii de viroze respiratorii serioase.

5 alimente recomandate pentru intarirea rapida a imunitatii

Stimularea imunitatii, indicata la inceput de sezon

Ce-i de facut? Desigur, pentru persoanele aflate la risc, vaccinarea antigripala este o solutie. Si pentru ele, dar si pentru noi, ceilalti, o „terapie” de intarire a imunitatii este foarte de folos. Desigur, este cu atat mai eficienta cu cat e inceputa mai devreme. O componenta de baza este stimularea nespecifica a imunitatii. Ea se face incepand din vara, cand copiii si adultii trebuie sa se expuna la soare, la aer, la apa, chiar mai rece, din surse naturale. Este ceea ce se numea in medicina mai veche „calire” si avea o eficienta aparte. Dar cine mai are timp astazi de asa ceva? In scurtele noastre concedii incercam sa traim cat pentru un an si numai la calire nu ne sta capul.

Proteinele si vitaminele, baza unei imunitati puternice

Ca atare, putem contribui eficient printr-o nutritie sanatoasa, care sa ne aduca in principal acele alimente care contribuie la intarirea imunitatii. Dintre principiile nutritive cele mai eficiente in imunitate, proteinele se afla pe primul loc, urmate de o serie de vitamine, printre care vitaminele A si C sunt la loc de frunte.

Aportul de proteine este foarte important, pentru ca ele alcatuiesc elementele de baza ale aparatului imun. Este bine sa incercam sa luam proteine din surse sanatoase, din alimente care sa ne aduca si alti nutrienti utili, cum ar fi leguminoasele, fructele de mare sau pestele. Ultimele sunt si o sursa de zinc, considerat a fi folositor in accelerarea vindecarii racelilor.

Lupta cu raceala si gripa – metode eficiente

Autumn vegetables with autumn leaves on wooden background

Vitamina C, „vedeta” sezonului

Din fericire, in cazul vitaminelor, toamna ofera cele mai bune solutii, tocmai pentru ca acum apar cele mai bogate surse de caroteni (provitamina A) si, concomitent, de vitamina C. Nu e cazul sa ne uitam departe: este vorba despre gogosari si ardei capia, ce contin cantitati industriale de vitamina C si a caror culoare stralucitoare este dovada prezentei carotenilor. Ardeii au de cinci ori mai multa vitamina C decat portocalele si sunt legume autohtone.

Adaugam si ceva mai exotic, broccoli, sursa importanta de vitamina C, caroteni si alti antioxidanti. Toamna este si sezonul nucilor, sursa buna de zinc si Omega-3 care sprijina imunitatea, dar si al castanelor, strugurilor, prunelor, perelor, merelor, gutuilor.

Zincul si vitamina C va feresc de raceala

Alegeti fructe si legume cat mai colorate

Absolut toate legumele si fructele toamnei contribuie la stimularea imunitatii. Alegeti-le pe cele mai proaspete si mai intens colorate, pentru ca sunt si cele mai dense nutritional. Si nu uitati sa le puneti la pastrat, pentru iarna. Muraturile pastreaza actiunea benefica a legumelor din care au fost manufacturate. Dintre produsele mai exotice, ceaiul verde, ghimbirul si turmericul au actiune antiinflamatoare si contribuie la stimularea imunitatii. Nu ajunge sa mancati sanatos. Miscarea este si ea importanta si stimuleaza functiile imune ale organismului. Asadar, cat mai este vreme buna, nu ezitati sa iesiti la plimbare sau in drumetii.

Nota pentru articolul «Fructe si legume de toamna: „arme” pentru intarirea imunitatii»:5.00/ 5 (1 vot)

Lasa un comentariu

Adresa ta de e-mail nu va fi publicata. Campurile marcate sunt obligatorii *



Utilizam datele tale in scopul corespondentei si pentru comentarii online. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

Mentine-te
sanatos
in fiecare luna

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si pentru comunicari comerciale. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

Politica de confidentialitate