Revista care te menține sănătos

Vitamine și minerale

Avitaminoza sau deficit de minerale? Care sunt simptomele? Când luăm suplimente?

Dr. Teodora Truşcă, medic specialist medicină de familie, manager calitate Medicover Clinici şi Spital
10 mai 2024
Share
Avitaminoza sau deficit de minerale? Care sunt simptomele? Când luăm suplimente?

Deficitul unei vitamine (avitaminoza) sau al unui mineral poate explica simptome variate, de la probleme cu vederea, la palpitaţii sau ameţeli. Iată când este cazul să mergeţi la specialist şi/sau să suplimentaţi anumite vitamine şi minerale şi, desigur, cum să recunoaşteţi o avitaminoză.

Vitaminele necesare organismului sunt A, B (B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9, B12), C, D, E şi K.

Mineralele sunt elemente anorganice prezente în sol și apă. Cele mai importante minerale sunt calciul, sodiul, potasiul, fierul, magneziul şi oligominerale (cupru, iod şi zinc) necesare în cantităţi foarte mici.

Iată ce se întâmplă când organismul se confruntă cu o avitaminoză sau deficit de minerale.

Vitaminele pot fi solubile în grăsimi (liposolubile): A, D, E, K, cu tendinţa de acumulare în organism şi solubile în apă: C şi B, care trebuie să se dizolve în apă înainte de a putea fi absorbite de organism şi nu pot fi stocate. Cele neutilizate de organism se pierd, în principal, prin urină.

Avitaminoza este lipsa pe termen lung a unei vitamine din organism. Cauzele pentru avitaminoză pot fi metabolice (defectele genetice) sau legate de stilul de viaţă: fumatul sau consumul de alcool.

Mineralele sunt elemente anorganice prezente în sol şi apă. Deficienţele de minerale (cu excepţia iodului, fierului şi zincului) nu apar spontan la adulţii cu dietă diversificată şi completă. Apar mai frecvent la sugari şi copiii mici. Alte cauze pot fi tulburările ereditare, dializa renală, nutriţia parenterală, dietele restrictive.

Avitaminoza(e) şi deficite frecvente. Simptome

  • Deficit de vitamina A: acest tip de avitaminoză afectează vederea nocturnă, cornea, până la orbire; piele uscată.
  • Deficit de vitamina D: rahitism la copil (deformări ale oaselor lungi, dureri osoase şi musculare, tetanie); osteomalacia la adult (scăderea densităţii osoase, slăbiciune musculară); osteoporoză.
  • Deficit de vitamina B12: anemie megaloblastică; glosita; neuropatia periferică senzitivă.
  • Deficit de vitamina C: astenie; dispnee; dureri articulare, musculare; purpura; echimoze; hemoragii gingivale.
  • Deficit de vitamina E: acest tip avitaminoză este întâlnit la vârstnici, pacienţi cu malnutriţie, boli cronice – lipsa de coordonare, scăderea sensibilităţii cutanate, ateroscleroză.

Deficite de vitamine (avitaminoze) mai rar întâlnite

  • Avitaminoza sau deficitul de vitamina K apare rar la adult, poate apărea în malabsorbţie, dezechilibrul florei intestinale după antibioticoterapie prelungită, cu tendinţa la hemoragie.
  • Avitaminoza sau deficitul de vitamine din grupul B– tulburări cutanate, senzaţii de arsură sau amorţeli, confuzie, anxietate, tulburări de memorie, tulburări cognitive, afectare cardiacă, anorexia, scădere ponderală.
  • Avitaminoza sau deficitul de acid folic – afectare neurologică, anemia megaloblastică, defecte de tub neural ale fătului.

Deficite de minerale frecvente

  • Deficit de fier: anemia feriprivă – astenie, lipsa de concentrare, reducerea capacităţii de efort, palpitaţii, insomnii, deformări ale unghiilor, glosită, dificultăţi la înghiţire, mai frecvent la sugari, copii, femei gravide.
  • Deficit de calciu – 99% în dinţi şi oase. Se poate manifesta prin crampe musculare, criză de tetanie – amorţeli ale limbii, degetelor, picioarelor, dureri musculare, spasm laringian, convulsii.
  • Deficit de magneziu: spasme musculare şi crampe, oboseală, tulburări ale somnului, anxietate şi depresie, palpitaţii, spasme ale pleoapelor, cefalee.
  • Deficit de iod: hipotiroidism sau guşă (mărirea glandei tiroide şi scăderea hormonilor tiroidieni), tulburări de creştere, dezvoltare şi metabolism, slăbiciune, senzaţie de frig, piele uscată, insomnii, tulburări menstruale.
avitaminoza, vitamina C, calciu, vitamina D, deficit de minerale, deficit de vitamina, vitamine, minerale, suplimente,

Avitaminoza. Când şi cum să luăm suplimentele

Fier, vitaminele B, C, E: dimineaţa.

Fier: înainte de masă, cu vitamina C şi acid folic.

Vitaminele B: la micul dejun.

Suplimente cu iod şi zinc: dimineaţa.

Vitamina D: în sezonul rece sau perioadele fără expunere prelungită la soare.

Vitamina K: după amiază, cu vitamina C, calciu, vitamina D.

Calciu şi magneziu: seara, dar NU împreună.

Atenţie! Vitaminele din grupul B şi vitamina D pot produce insomii sau agitaţie. De aceea, în caz de avitaminoză, nu se recomandă administrarea lor înainte de culcare.

Avitaminoza. Când trebuie să mergem la medic

Unele simptome persistente, oboseală marcată, slăbiciune, lipsa de concentrare, tulburări ale pielii, unghiilor şi părului, tulburări digestive inexplicabile, pot fi semne ale unei deficienţe de vitamine sau minerale. Dacă se asociază cu anumite tulburări de alimentaţie, regimuri sau diete excesive sau prelungite, apar în anumite perioade ale creşterii la copii sau în perioada de sarcină, necesită consult medical.

Bibliografie:

  1. https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/vitamins/;
  2. Dietary Reference Intakes (DRIs): Tolerable Upper Intake Levels, Vitamins (PDF). Food and Nutrition Board, Institute of Medicine, US National Academies of Sciences, Engineering, and Medicine. 2011;
  3. https://www.cdt-babes.ro/articole/deficitul-de-vitamine-avitaminoza.php;
  4. Prentice RL. Clinical trials and observational studies to assess the chronic disease benefits and risks of multivitamin-multimineral supplements. Am J Clin Nutr 2007;85:308S-313S;
Menține-te
sănătos
în fiecare lună

Utilizăm datele tale în scopul corespondenței și pentru comunicări comerciale. Pentru a citi mai multe informații apasă aici.