Medicina de familie

Cocktail de vitamine pentru toamna

vineri, 4 octombrie 2013
Share

Intrucat toamna, la fel ca primavara, organismul face eforturi mari sa se adapteze la schimbarile de lumina si la fluctuatiile de temperatura si fiindca in aceasta perioada consuma mai multa energie decat de obicei, imunitatea poate scadea. Pentru a veni in intampinarea acestei probleme, trebuie luate masuri.

Imunizarea de toamna se face, in primul rand, prin consumul a cat mai multe legume si fructe proaspete, precum si a altor produse pe baza de nutrienti. Cele mai recomandate produse in aceasta perioada ar fi afinele si strugurii negri, dar vitamina C se gaseste si in macese, goji, in usturoi sau citrice. Apoi, cine vrea sa ia si suplimente, ideal este sa opteze pentru cele naturale, care contin vitamine si minerale organice. Exista multiple suplimente alimentare pe baza de vitamina C, propolis, macese, afine, seleniu sau magneziu. Iata ce va recomandam.

Toamna pune la mare incercare sistemul nostru imunitar. De aceea, trebuie sa ne protejam organismul, insa o atentie deosebita trebuie sa acorde mai ales copiii, persoanele in varsta si femeile gravide, deoarece sunt in mod special predispusi la raceala, ulcer gastro-duodenal reactivat, reumatism sau criza astmatica.

  

· Spirulina sau produse apicole

In acest sezon, organismul poate fi intarit si cu suplimente pe baza de spirulina sau printr-un consum regulat de ciuperci, puternic imunomodulatoare si imunostimulatoare. Un rol important il au si germenii, dar si produsele apicole, conditia este sa nu fie incalzite. In plus, in preventie sunt indicate si preparatele homeopate, dar, poate cel mai important, trebuie luate masuri in privinta sedentarismului: faceti miscare, chit ca doar va plimbati.

Un sistem imunitar puternic presupune si evitarea spatiilor poluate, renuntarea la fumat sau la consumul excesiv de alcool. Totusi, daca nu reusiti sa mancati foarte sanatos, va puteti asigura necesarul de vitamine si minerale cu ajutorul suplimentelor alimentare. Totodata, puteti apela si la plante: echinacea, arnica, ginseng, macese etc.

 

· Vitamina C si propolis

Dintre cocktailurile de vitamine pentru toamna, cel mai des intalnite si recomandate toamna sunt vitamina C si propolisul, uneori si vitamina B2. Asociate, acestea sunt indicate in profilaxia infectiilor acute si cronice. Pot fi un adjuvant excelent in tratamentul corizei (inflamatia mucoasei nazale), rinitelor, dar si in cazul polipilor nazali, rinofaringitelor, amigdalitelor, laringitelor sau chiar al astmului bronsic. Propolisul este un extraordinar complex de substante organice, cu actiune antibacteriana, antifungica si antivirala, proprietatile lui putand fi comparate cu cele ale unui antibiotic natural.

 

·  Vitamina C si zinc

Daca vitamina C este un nutrient esential vietii, implicat in metabolismul glucozei, colagenului, acidului folic si anumitor aminoacizi, zincul, la randul sau, controleaza si regleaza procesele metabolice si mentine integritatea celulelor. De asemenea, zincul stimuleaza activitatea cerebrala si ajuta la buna functionare a creierului. Vitamina C si zincul au efecte asemanatoare, reusind sa se potenteze reciproc in lupta contra numeroaselor boli. Atat zincul, cat si vitamina C sunt recunoscute ca fiind extrem de eficiente in prevenirea racelilor. In cazul in care acestea s-au instalat deja, suplimentele cu vitamina C si zinc ajuta la diminuarea simptomatologiei si la scurtarea perioadei de convalescenta.

 

· Vitaminele C si E

La fel ca vitamina C, si vitamina E are rol in neutralizarea radicalilor liberi si in reactiile imunologice si nu trbuie sa lipseasca din lista vitaminelor pentru toamna. Indeosebi la varstnici, la care se constata un declin al imunitatii, administarea de tocoferol (asa cum mai e numita vitamina E) poate avea efecte benefice, vitamina potentand formarea de anticorpi. Un studiu efectuat pe seniori a aratat ca administrarea unor doze mici, dar pe o perioada mai mare de timp, a dus la scaderea numarului de infectii ale tractului respirator superior. 

 

· Vitaminele A si D

Vitamina A are rol esential in asigurarea troficitatii mucoaselor si tegumentelor si in reglarea sistemului imunitar. In mod clasic, vitamina D a fost asociata cu profilaxia rahitismului si a osteomalaciei, fiind un component de baza in ceea ce priveste formarea si mentinerea unui os sanatos. Cercetarile moderne au fundamentat insa unele cunostinte mai vechi referitoare, de exemplu, la rolul vitaminei in apararea antiinfectioasa.

 

Text: Cristina Ionescu
Consultant: Prof. Dr. Gheorghe Mencinicopschi
Directorul Institutului de Cercetari Alimentare

Nota pentru articolul «Cocktail de vitamine pentru toamna»:5.00/ 5 (1 vot)
tonica
2017-05-10T18:02:35+00:00
catena