Revista care te menține sănătos

Știri

Dieta vegană la copii poate provoca întârzieri ale procesului de creştere

Mădălina Cristea; sursă: www.verywellfit.com
17 februarie 2021
Share
dieta vegană la copii

Copiii mici care consumă exclusiv alimente de origine vegetală se pot confrunta cu deficienţe de vitamine şi acizi graşi esenţiali. Mai mult decât atât, absenţa produselor de origine animală le poate cauza întârzieri ale procesului de creştere şi dezvoltare. Concluzia aparţine unui studiu efectuat de către cercetătorii de la Universitatea din Helsinki.

Dieta vegană câştigă, pe zi ce trece, tot mai multă popularitate în rândul oamenilor din întreaga lume. La baza acestui stil de viaţă stau motivaţii personale, raţiuni etice, dorinţa de a mânca sănătos şi, uneori, influenţa Social Media.

Deficienţe cauzate de dieta vegană la copii

Cercetătorii de la Universitatea din Helsinki au expus recent, într-un studiu publicat în EMBO Molecular Medicine, care sunt urmările unei diete vegane în cazul copiilor mici. Ei au urmărit profilurile nutriţionale abordate în alimentaţia a 40 de micuţi din centrele de zi. Astfel, au descoperit că, în cazul copiilor care aveau o dietă complet vegană, au apărut modificări semnificative ale metabolismului, în comparaţie cu cei în cazul cărora nu au existat restricţii alimentare. De asemenea, copiii vegani au prezentat niveluri scăzute ale vitaminelor A şi D. Mai mult decât atât, în ciuda conţinutului normal de proteine din alimentele consumate, aceştia prezentau niveluri scăzute ale aminoacizilor esenţiali. S-a remarcat chiar absenţa acidului docosahexaenoic (DHA), un acid gras omega-3 care ajută la funcţionarea normală a creierului.

Cercetătorii au urmărit şi valorile vitaminei B12, însă au constatat că aceasta se încadrează în intervalul normal, fapt care demonstrează că părinţii au grijă să completeze dieta copiilor cu suplimente alimentare.

dieta vegană la copii

Importanţa vitaminelor A şi D

„Deficitul vitaminelor A şi D a fost surprinzător, deoarece alimentaţia micuţilor a fost planificată astfel încât să fie sănătoasă şi echilibrată“, a precizat profesorul Anu Suomalainen-Wartiovaara, unul dintre autorii studiului. Datorită suplimentelor alimentare, grupul copiilor vegani a avut acelaşi aport al vitaminelor A şi D ca în cazul grupului copiilor omnivori, numai că nivelurile din sânge ale acestor vitamine au fost mai mici în cazul lor.

Vitamina A este o esențială pentru ochi, sistemul imunitar, creșterea și dezvoltarea sistemului reproductiv. Ea este absorbită în corp sub formă de retinol. Chiar dacă este prezentă atât în produsele de origine vegetală, cât şi în cele de origine animală, pentru a evita deficienţa vitaminei A este necesară o alimentaţie echilibrată care să includă lactate, ficat, ouă, peşte, fructe şi legume.

Vitamina A – vitamina vederii bune şi a unei imunităţi puternice

Din studiu a făcut parte şi un grup vegetarian, care spre deosebire de cel vegan, a consumat o dată pe săptămână ouă sau peşte. Copiii din acest grup au înregistrat valori în limitele normale pentru substanţele măsurate.

Vitamina D este un nutrient găsit mai ales în alimentele de origine animală, cum ar fi gălbenușul și peștele gras. Rolul ei este esențial pentru sănătatea oaselor și a sistemului imunitar. „Deficienţele de vitamina D prezintă un risc crescut de rahitism, o afecțiune care provoacă malformații osoase. Suplimentarea cu această vitamină este foarte importantă pentru copiii care au o alimentaţie exclusiv vegană, explică nutriţionistul Tamar Samuels. De asemenea, nivelurile scăzute ale aminoacizilor esențiali pot cauza întârzieri în creştere şi dezvoltare“, avertizează Samuels.

5 lucruri pe care trebuie să le ştii despre deficitul de vitamina D

Dieta vegană la copii, concluzii

Specialiştii nu recomandă o dietă vegană în cazul copiilor decât atunci când sunt necesare restricţii alimentare din cauza unor probleme medicale. Dacă decideţi totuşi că doriţi o alimentaţie exclusiv vegetală pentru copilul dumneavoastră, este necesar să vă documentaţi temeinic şi să consultaţi cu un medic nutriţionist care să vă înveţe cum să îmbinaţi alimentele şi în ce măsură să administraţi suplimentele. De asemenea, să nu subestimaţi importanţa analizelor de sânge necesare pentru evaluarea periodică a stării de sănătate.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si pentru comentarii online. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

Menține-te
sănătos
în fiecare lună

Utilizăm datele tale în scopul corespondenței și pentru comunicări comerciale. Pentru a citi mai multe informații apasă aici.

Sunt de acord cu politica de confidențialitate