Nutritie

De ce sa mancam fructe in coaja lemnoasa

luni, 14 octombrie 2013
Share

Fructele in coaja tare, consumate si apreciate din vremuri imemoriale, se bucura astazi de mare atentie atat din partea medicilor, cat si a publicului larg. Si asta pentru ca, alaturi de gustul excelent, contin un mare numar de nutrienti cu efecte benefice, sanogenetice.

Cand bunicii nostri mancau un pumn de nuci si un mar pe post de „snack”, ingerau ceva extrem de sanatos, care nici nu poate fi comparat cu gustarile noastre sarace in  nutrienti si bogate in calorii goale, de genul chipsurilor, snacksurilor sarate sau al napolitanelor si pseudo-ciocolatelor din grasimi hidrogenate si trans. Acesta este si motivul pentru care bunicii nostri nu aveau nevoie de medic pana la 70 de ani, iar generatiile tinere sufera de la 30 de ani de boli care in trecut erau considerate boli ale batranetii. In categoria fructelor in coaja lemnoasa intra un mare numar de produse, insa ne vom referi la nuci, fistic, castane si migdale.

Nucile sunt bogate in vitamina E, potasiu, magneziu si contin foarte putin sodiu. Studiile recente arata ca nucile, consumate in cantitate mare, pot mari stabilitatea oaselor, diminuand conditiile ce favorizeaza demineralizarea acestora. Nucile contin si melatonina, o substanta produsa si in organismul uman, care regleaza ciclurile circadiene ale corpului nostru.

 

De ce sunt atat de bune nucile?

In primul rand, pentru ca au in compozitie o intreaga suita de nutrienti utili: de la antioxidanti si fibre la grasimi sanatoase. Antioxidantii de tipul polifenolilor (acid fenolic, flavonoide si taninuri) se gasesc intr-o proportie de peste 90% in pielita exterioara miezului de nuci, pe care este bine sa nu o dam la o parte. Aceste substante indeparteaza radicalii liberi, feresc colesterolul „bun” (HDL) de oxidare, mentin stratul interior al vaselor de sange in buna functionare. Astfel, fac profilaxia aterosclerozei, care se afla la originea bolilor de inima si a accidentelor vasculare cerebrale.

Nucile au si actiune antiinflamatoare, iar studii numeroase au aratat ca micsoreaza riscul aparitiei diabetului zaharat tip 2 si anumitor tipuri de cancer (mai ales de san si prostata). Consumul nucilor pare a avea un efect pozitiv si asupra functiilor cognitive, in special asupra memoriei. O alta veste buna este ca le putem manca si usor prajite, tratamentul termic nedistrugandu-le nutrientii utili. Este bine insa sa evitam supraincalzirea si arderea nucilor.

 

Fisticul protejeaza inima si vasele de sange

Un alt fruct in coaja tare care s-a bucurat de multa atentie in ultimii ani este fisticul. Pe langa faptul ca o portie de fistic acopera un procent semnificativ din necesarul zilnic de vitamina B6, ca si din alte vitamine ale complexului B, este si o sursa buna de proteine si fibre, iar fitonutrientii (mai ales luteina si betacarotenul) si grasimile mono- si polinesaturate protejeaza inima si troficitatea vaselor.

 

Castanele, sursa bogata de fibre

Castanele se gasesc prin piete, magazine, dar se pare ca lumea a uitat cat sunt de bune si sanatoase. Sunt o sursa bogata de fibre solubile si insolubile, asigurand un tranzit normal, dar si stabilizarea glicemiei si reducerea nivelului colesterolului plasmatic. Castanele contin si cupru (antianemic, stimuleaza imunitatea si contribuie la sanatatea osoasa), mangan (antioxidant, protejeaza de cancer si de boli cardiovasculare, are o actiune importanta antiimbatranire), dar si vitamine din complexul B.

 

Migdalele, alimente-minune pentru inima

Nu putem sa incheiem fara a aduce in discutie migdalele. Studii de anvergura au aratat ca grasimile mononesaturate din migdale (similare celor din uleiul de masline) induc scaderea colesterolului „rau” (LDL) si reduc substantial riscul de boala de inima. De asemenea, ca si nucile, migdalele echilibreaza glicemia si micsoreaza probabilitatea aparitiei diabetului tip 2.

Toate aceste fructe actioneaza profilactic exact in acele boli de care ne temem cel mai mult, bolile cronice, degenerative, adevarate flageluri ale lumii contemporane. In concluzie, fructele in coaja lemnoasa sunt aliatii sanatatii. Sa nu uitam, totusi, ca au multe calorii si trebuie mancate in acord cu necesitatile noastre energetice.

 

Dr. Corina-Aurelia Zugravu

Specialist igiena alimentatiei si nutritie

[email protected]

Nota pentru articolul «De ce sa mancam fructe in coaja lemnoasa»:4.67/ 5 (6 voturi)
tonica
2017-05-10T18:02:59+00:00
Mentine-te
sanatos
in fiecare luna
catena