Medicina de familie

De ce sa iesiti la o plimbare chiar acum

marti, 29 septembrie 2015
Share

Una dintre cele mai simple activitati fizice, la indemana oricui, mersul pe jos nu presupune un echipament specific, poate fi practicat zi de zi, la orice ora, in orice conditii, si nici nu este incredibil de solicitant. In schimb, are multiple beneficii asupra sanatatii intregului organism.

Stiati ca fie si numai 150 de minute pe saptamana de mers in pas vioi maresc speranta de viata cu 3,4 ani? O demonstreaza un studiu publicat in revista de specialitate PloS Medicine, in conditiile in care aceeasi cercetare dezvaluie si faptul ca nu este niciodata prea tarziu sa incepem sa facem miscare, sub orice forma. Puteti profita inca de zilele mai lungi. Plimbati-va cel putin 30 de minute pe zi, mai ales seara. Iata care sunt beneficiile surprinzatoare ale mersului pe jos, o investitie pe termen lung in „contul” sanatatii dumneavoastra.

Regleaza tensiunea arteriala

Mersul pe jos in pas alert este la fel de eficient ca joggingul cand vine vorba de reducerea riscului de hipertensiune arteriala, arata un studiu derulat de specialistii de la Lawrence Berkeley National Laboratory din SUA. Iar beneficiile asupra sanatatii cardiovasculare nu se opresc aici: alte studii au dezvaluit ca mersul pe jos favorizeaza si reducerea nivelului de colesterol „rau”.

Protejeaza impotriva dementei

Mersul pe jos contribuie si la imbunatatirea circulatiei sangvine la nivel cerebral (scazand inclusiv riscul unui accident vascular cerebral), dar si la reducerea riscului dezvoltarii unor afectiuni vasculare. In plus, pare sa tina sub control si degradarea cognitiva specifica inaintarii in varsta. Potrivit World Alzheimer Report 2014, mersul pe jos – sau orice activitate fizica practicata cu regularitate – este una dintre cele mai bune metode de a preintampina dezvoltarea dementei. De asemenea, cercetatorii de la Universitatea din Pittsburgh au descoperit ca mersul pe jos, cel putin 10 km pe saptamana, este asociat cu o micsorare mai putin pronuntata a creierului.

Previne osteoartrita

Activitatea fizica moderata, care include si mersul pe jos, ajuta si la prevenirea unor boli precum osteoporoza si osteoartrita, conditie careia i se asociaza durere, umflaturi si rigiditate la nivel articular. Mersul pe jos, totalizand pana la 6.000 de pasi pe zi, echivalentul a 3,6 kilometri (considerand un pas normal avand o lungime de 60 de centimetri), ajuta la prevenirea artritei si pastreaza articulatiile mobile, potrivit unui studiu.

Cercetatorii care au elaborat studiul spun ca acest lucru e posibil din cauza ca mersul pe jos mentine articulatiile lubrifiate. Oamenii de stiinta de la Universitatea din Boston, SUA, au declarat ca persoanele cu artrita la genunchi ar trebui sa poarte un pedometru pentru a-si masura numarul de pasi pe care ii fac zilnic, in acelasi mod in care cei care tin o dieta se cantaresc in mod regulat.

decupat secundara - mers pe josReduce riscul anumitor tipuri de cancer

O serie de cercetari a stabilit o legatura intre mersul pe jos si riscul de a dezvolta anumite tipuri de cancer. Mai precis, un studiu publicat in Cancer Epidemiology, Biomarkers & Prevention a aratat ca femeile care merg pe jos in pas vioi timp de cel putin sapte ore pe saptamana sunt supuse unui risc cu 14% mai mic de a dezvolta cancer mamar.

Beneficiile mersului pe jos sunt valabile si in cazul barbatilor: activitatea fizica moderata (cel putin trei ore pe saptamana) scade riscul de recidiva in cazul pacientilor vindecati de cancer de prostata, conform unei cercetari efectuate de expertii de la Universitatea din California, San Francisco, si Universitatea Harvard.

Reduce stresul si relaxeaza

Pe langa efectele benefice asupra sanatatii fizice, miscarea, in general, este importanta si pentru sanatatea psihica. Poate ca acest aspect este mai putin cunoscut. In timpul efortului fizic se elibereaza endorfina, hormon responsabil pentru starea noastra de bine. Endorfinele creeaza o stare de confort, de euforie, de energie, inlaturand durerea si stresul. Mersul pe jos ajuta la inlaturarea oboselii, starilor de confuzie, imbunatateste dispozitia si ofera echilibrul de care avem nevoie pentru a avea o viata sanatoasa.

Mersul pe jos are efecte benefice si asupra persoanelor cu diabet: scade glicemia timp de 24 de ore. Si tot acest tip de activitate fizica ajuta la eliminarea surplusului ponderal, fiind cunoscut ca supraponderalitatea este un factor de risc in aparitia diabetului.

Text: Dana Saporan

Sursa: everydayhealth.com

Nota pentru articolul «De ce sa iesiti la o plimbare chiar acum»:5.00/ 5 (12 voturi)
tonica
2017-05-10T17:55:38+00:00
catena