Nutritie

5 alimente care potenteaza imunitatea

miercuri, 8 octombrie 2014
Share

Imunitatea este functia prin care organismul se apara impotriva a tot ce ii este strain. Un ansamblu intreg, de la organe si tesuturi, ne asigura ca nu vom fi (prea usor) victimele bacteriilor, virusurilor sau parazitilor. Desigur, imunitatea nu este intotdeauna suficienta in demersurile ei.

Astfel, oamenii o ajuta frecvent cu medicamente, fiind modalitatea cea mai buna prin care putem face fata agresiunilor externe. Imunitatea se antreneaza cu timpul si contactul cu agentii patogeni externi poate fi un factor favorabil, atata timp cat nu duce la afectiuni grave. Am putea deduce ca nu conteaza masurile de igiena, doar avem imunitate, nu? Ei bine, evident ca nu, imunitatea nu este invincibila. Mai mult, desi cei mai multi dintre noi nu au afectiuni grave care sa deprime imunitatea (insuficienta hepatica sau renala, SIDA etc.), temporar aceasta poate fi deprimata, devenind episodic victime facile ale bolilor infecto-contagioase.

Alimentatia corecta ajuta la intarirea organismului

Ca de obicei, ne putem ajuta cu o alimentatie adecvata. Mesele regulate, suficiente nutritiv, sunt o conditie a unei imunitati functionale. Pe vremuri, inainte de era antibioticelor, bolnavii de TBC erau tinuti la aer curat si supra-alimentati. Desi exagerarile erau la ordinea zilei, se intuia inca de pe atunci ca un organism bine hranit este un organism cu imunitate activa. In plus, exista alimente care, in contextul unui mod de viata adecvat, pot potenta imunitatea. Sa nu le consideram adevarate medicamente, pentru ca nu sunt. Ele actioneaza, dar nu de azi pe maine. Deci trebuie sa fim prevazatori si sa le consumam din timp. Mai ales acum, inaintea sezonului rece, care trebuie sa ne prinda cu imunitatea la cote maxime.

  •    Fructele de padure

Cu accent deosebit pe afine, catina, coacaze, deoarece sunt extrem de bogate in vitamina C, despre care se stie ca joaca un rol central in mentinerea protectiei antiinfectioase. In leucocite, de exemplu, celulele albe sangvine care se ocupa de aparare, nivelul de vitamina C este de zeci de ori mai mare decat in sange. Consumand vitamina din surse naturale, ingeram si alti nutrienti utili, indeosebi antioxidanti care contribuie la mentinerea imunitatii. Studii diverse au demonstrat utilitatea fructelor de padure in apararea contra infectiilor cu diverse localizari (coacazele, de exemplu, al caror suc apara impotriva infectiilor vezicii urinare).

  •    Varza

Mai ieftina ca fructele de padure, este disponibila de-a lungul intregului an. Este un adevarat tezaur de vitamina C si fitonutrienti, valoarea sa fiind cunoscuta inca din Roma Antica, desi, evident, pe atunci evaluarea se facea empiric. Cruda, fiarta, murata, varza este utila in mentinerea imunitatii.

  •   Germenii de cereale

Sunt excelente surse de vitamina E, importanta in mentinerea troficitatii tesuturilor in general si celor imune in special. Ea este si un antioxidant lipofil remarcabil. In plus, germenii aduc si alte vitamine, minerale, fibre si grasimi esentiale, toate contribuind la bunastarea organismului.

  • Broccoli

alimente imunitateDesi reprezinta o leguma ce a intrat de curand pe mesele romanilor, este foarte folositoare si sanatoasa. Contine niveluri ridicate de caroteni, vitamina C si glutation, toate antioxidante si trofice.

  •  Pestele oceanic

Nu numai ca aduce grasimi esentiale sanogenetice (inclusiv EPA si DHA, acizi grasi Omega-3 cu lant lung, ce contribuie la buna functionare a sistemului nervos), dar are si o mare cantitate de vitamina D. Despre aceasta se stie de mult timp ca intervine nu doar in reglarea metabolismului calciului, ci si in pastrarea unei bune imunitati. Asadar, alimentatia ne poate ajuta si in domeniul imunitar. Atentie, insa: intregul stil de viata este important!

Este suficient sa fim obositi, stresati, nedormiti, sa nu mancam corespunzator, sa luam unele medicamente si… gata! Cateva ore, zile, chiar saptamani suntem sensibili, si asta se poate vedea prin bolile pe care le dezvoltam. Orice om poate, de exemplu, raci, dar una este sa faci 2-3 viroze pe an, si alta sa faci in fiecare luna febra si boala sa te tina foarte mult timp.

 

Dr. Corina-Aurelia Zugravu

Specialist igiena alimentatiei si nutritie

[email protected]

Nota pentru articolul «5 alimente care potenteaza imunitatea»:5.00/ 5 (13 voturi)
tonica
2017-05-10T17:43:55+00:00
catena