Wellness club

Sfaturi pentru un somn linistit in noptile caniculare

Dr. Roxana Mateescu, medic rezident geriatrie si gerontologie, [email protected], foto: HEPTA
joi, 10 august 2017
Share
principala_somn_canicula

Temperaturile foarte mari va pot perturba si somnul, nu doar activitatile din timpul zilei, iar lipsa acestuia poate duce la aparitia oboselii cronice. Caldura si transpiratia sunt doi factori ce creeaza disconfort, intrerupand somnul sau favorizand instalarea tulburarilor de somn.

Majoritatea oamenilor se simt confortabil la temperaturi ale aerului ambiant intre 20 si 27° C si la o umiditate relativa a aerului cuprinsa intre 35 si 60%. Daca temperatura sau umiditatea sunt mai mari, apare senzatia de disconfort. Cand capacitatea organismului de a se adapta la caldura este depasita, apar o serie de tulburari. Cei mai afectati de temperaturile ridicate sunt copiii, varstnicii si persoanele cu boli cronice si/sau mentale.

Oricat de cald ar fi, nu dormiti dezbracat

Faptul ca dormiti dezbracat va poate crea o falsa impresie ca va veti racori. Insa, este indicat sa renuntati la acest obicei daca vreti sa aveti un somn linistit vara. Cel mai bine este sa dormiti in pijamale confectionate din materiale din fibre naturale si sa renuntati la paturi sau la cearsafurile cu care va inveliti. Materialele din fibre naturale absorb transpiratia si va fac sa va simtiti mai comod.

Faceti un dus cu apa calduta

Pentru a dormi bine, este important ca temperatura corpului sa scada cu aproximativ jumatate de grad fata de temperatura cu care ne trezim. Puteti realiza acest lucru daca faceti, inainte de culcare, un dus cu apa calduta. Evitati apa rece, deoarece va face sa transpirati mai mult decat in mod normal.

Nu mancati prea tarziu

O masa copioasa inainte de culcare este unul dintre cele mai daunatoare obiceiuri pe care le puteti avea daca vreti sa aveti un somn linistit. Este indicat sa consumati o salata sau o supa de legume, daca nu mai puteti de foame seara.

Evitati alcoolul

Alcoolul intrerupe somnul, iar efectele negative ale acestuia se accentueaza atunci cand este cald. Creste tensiunea arteriala si provoaca senzatia de caldura. Din acest motiv, nu este indicat inainte de culcare, in special in noptile caniculare. Chiar si o cantitate mica de alcool poate cauza deshidratare. Orice factor care duce la intreruperea somnului este daunator.

secundara_inainte de FOLOSITI UN VENTILATOR

Folositi un ventilator

Un ventilator poate reduce temperatura corpului surprinzator de repede. Puteti directiona ventilatorul catre fata, deoarece obrajii au capacitatea de a elibera multa caldura din corp. Este indicat sa nu-l pozitionati, totusi, prea aproape, deoarece poate determina aparitia nevralgiei.

Achizitionati un aer conditionat

Aerul conditionat este una dintre cele mai usoare solutii pentru a combate caldura excesiva. Atentie, insa, nu-l lasati pornit toata noaptea. Il puteti seta sa se inchida singur. Chiar daca pretul acestuia este destul de mare, este o investitie buna si nu veti mai avea probleme cu caldura in urmatorii ani, nici ziua, nici noaptea. Aerul racoros, impreuna cu aroma relaxanta de lavanda, va poate induce un somn linistit, mai ales daca este foarte cald. Puteti achizitiona saculeti cu lavanda uscata sau ulei pentru lampa de aromoterapie.

Sfatul specialistului

Organismul are nevoie de somn in aceeasi masura in care are nevoie de hrana, apa si aer. S-au facut numeroase studii care au demonstrat importanta somnului si faptul ca cele sapte-opt ore de odihna mentin si imbunatatesc starea de sanatate si starea psihica. Asa se explica de ce dupa o noapte de somn linistit ne trezim plini de energie, cu un tonus bun si cu mintea odihnita. Asadar, pentru a avea un somn linistit in noptile de vara, incercati sa urmati aceste sfaturi, iar rezultatele nu vor intarzia sa apara.

tonica
2017-08-10T16:24:26+00:00
Mentine-te
sanatos
in fiecare luna
catena