Articulatii si oase

Sa prevenim osteoporoza! Calciul, vitamina D, miscarea: bune pentru oase

joi, 6 decembrie 2012
Share

Osteoporoza este o boala a osului care, din pacate, poate ucide. Nu in mod direct, ci prin consecintele si complicatiile sale si, totodata, poate scadea dramatic calitatea vietii la varsta a treia. Este o afectiune ce intereseaza cu precadere femeile, dar nici barbatii nu sunt scutiti.

Oasele sunt tesuturi dure si stabile. Ele sufera modificari de mare amploare in timpul perioadelor de crestere si dezvoltare, care nu se intind doar pana la 18 ani, asa cum s-ar putea crede, ci pana in jurul varstei de 30 de ani. Structura lor intima, in care se depun saruri minerale, se desavarseste pana la 18 ani, insa oasele continua sa „traiasca” si, din jocul armonios al osteoclastelor si osteoblastelor, zonele uzate se distrug si se inlocuiesc cu os nou, solid. Uneori, sinteza acestuia este deficitara sau distrugerile sunt prea mari pentru a putea fi reparate in timp util. Oasele devin atunci fragile, au densitatea mica si tendinta de a se fractura cu usurinta.

 

Scaderea nivelului de estrogeni, cea mai comuna cauzaa osteoporozei

Cauzele pierderilor de masa osoasa sunt diferite. Uneori, nu poate fi detectata nicio cauza. Cel mai des, este vorba de scaderea nivelului de estrogeni determinata de menopauza, la care se adauga si repausul prelungit la pat (de exemplu, in conditiile unui accident urmat de imobilizare) sau administrarea unor medicamente (de exempu, derivati de cortizon). Este bine de stiut ca exista si o determinare genetica a bolii. Consumul de alcool, fumatul si subponderalitatea sunt cativa factori favorizanti.

Osteoporoza determina in intreaga lume peste 8,9 milioane de fracturi in fiecare an, ceea ce inseamna o fractura osteoporotica la fiecare 3 secunde. De asemenea, osteoporoza afecteaza 200 de milioane de femei din intreaga lume. La nivel mondial, una din trei femei si unu din cinci barbati peste 50 de ani sufera de o afectiune osteoporotica.

 

Metode eficiente pentru prevenirea osteoporozei

In aceste conditii, masurile indicate sunt foarte eficiente daca sunt aplicate timpuriu. Primul lucru ce trebuie pus in practica este cladirea unui os sanatos. Cum?

  • Printr-un aport suficient de vitamina D si calciu provenite fie din alimentatie, fie din suplimente. Vitamina D se castiga si prin expunerea regulata la razele soarelui, vara sau iarna (10-15 minute de 2-3 ori pe saptamana, expunand fata si antebratele). Necesitatile sunt cu atat mai mari, cu cat sunteti mai tinere. Produsele lactate si carnea grasa de peste sunt cele mai bune surse de vitamina D si calciu.
  • Structura intima a osului sanatos se construieste si daca faceti miscare. Osul unei persoane sedentare nu are „antrenament” si este din start mai fragil. Deci nu va multumiti cu mersul la sala de doua ori pe saptamana. Faceti miscare zilnic. Astfel, pentru a scadea riscurile de fractura, puteti face alergari usoare, puteti dansa, merge in ritm rapid, juca tenis sau badminton. Puteti ridica greutati si face exercitii usoare de yoga sau tai-chi, eventual sub supravegherea unui antrenor.
  • Evitati plimbarile pe zapada si gheata, indepartati covoarele alunecoase din casa si dotati cazile cu elemente antiderapante si manere de sustinere.
  • Adaptati corespunzator incaltamintea, care trebuie sa fie cat se poate de stabila.

 

Odata diagnosticata prin osteodensitometrie (investigatie paraclinica de masurare a densitatii osoase), osteoporoza poate fi tratata si medicamentos, dar numai la indicatia medicului. Pe langa suplimentele de calciu si vitamina D, medicul poate indica estrogeni, calcitonita, teriparatid, bifosfonati. Va trebui sa renuntati la alcool si la fumat si sa fiti atente sa nu luati o cazatura zdravana.

 

 

Dr. Corina-Aurelia Zugravu

Specialist igiena alimentatiei si nutritie

[email protected]

Nota pentru articolul «Sa prevenim osteoporoza! Calciul, vitamina D, miscarea: bune pentru oase»:5.00/ 5 (11 voturi)
tonica
2017-09-19T11:55:09+00:00
Mentine-te
sanatos
in fiecare luna
catena