Revista care te menține sănătos

Dermatologie

Protecţie solară eficientă în 6 paşi!

2 iulie 2020
Share
Exclusiv online
protectie solara, raze UV, vitamina D, UVB, UVA, arsuri solare, FPS, fotoprotectoare,

Cum obţinem o protecţie solară eficientă? Multe produse pe care le găsim pe piaţă sunt promovate şi ca oferind protecţie solară, însă la fel de multe s-au dovedit ineficiente. Acestea pot conţine ingrediente îndoielnice, care nu oferă o protecţie solară de care avem nevoie. Mai jos am menţionat paşii care trebuie făcuţi pentru alegerea unui produs potrivit.

Odată cu sosirea verii şi creşterea temperaturilor, vrem să mergem mai des la plajă, pentru a ne bronza sau pentru a face baie în mare/piscină. Însă nu trebuie să rămânem indiferenţi la sfaturile dermatologilor, mai ales în aceste momente. Chiar şi atunci când este înnorat afară trebuie să fim conştienţi că razele UV sunt puternice şi ne pot provoca arsuri. De aceea, întotdeauna, înainte de a ieşi din casă trebuie să aplicăm o cremă cu factor de protecţie solară (FPS).

Cercetări privind importanţa produselor cu FPS

Există o multitudine de produse dermato-cosmetice pe piaţă, special create pentru îngrijirea corpului, care oferă şi protecţie solară. De la uleiuri şi spray-uri până la creme, loţiuni şi fonduri de ten cu protecţie împotriva razelor solare, nu există produs care să nu se potrivească vreunui tip de piele, oricât de sensibil ar fi, dacă este ales corect.

Totuşi, odată cu apariţia multitudinii de produse, au apărut şi nemulţumiri din partea clienţilor, iar acest lucru a ajutat la realizarea unor noi cercetări în domeniu. De exemplu, un raport întocmit de un ONG din SUA (Environmental Working Group) arată că aproximativ două treimi dintre produsele cu factor de protecție solară disponibile în Statele Unite nu oferă o protecție adecvată sau conțin ingrediente pe care FDA (Food and Drug Administration – Administraţia pentru Alimente şi Medicamente) nu le-a clasificat ca fiind sigure și eficiente.

Spre deosebire de Europa, unde s-au reglementat produsele cu factor de protecție solară ca produse cosmetice și unde 27 de ingrediente active care ajută la oferirea protecției solare au fost aprobate, în Statele Unite, FDA permite în prezent doar utilizarea a 16 ingrediente active. Însă, pentru 12 dintre ele, inclusiv oxibenzona și octinoxatul, FDA a cerut teste suplimentare înainte de a fi considerate sigure.

Paşi simpli pentru o protecţie solară eficientă

Aşadar, cum spuneam şi mai sus, aceştia sunt paşii pentru alegerea protecţiei solare potrivite:

1. Citiţi eticheta înainte de a achiziţiona produsul

Deşi există diverse ingrediente, pe care s-ar putea să nu le înţelegem, există câteva cuvinte-cheie de care trebuie să ţinem cont. Dermatologii ne recomandă să alegem doar produse pe a căror etichetă scrie: „cu spectru larg sau care au cel puţin FPS 30”. Acest lucru denotă că produsul protejează atât împotriva razelor UVB cât şi UVA.

2. Informaţi-vă despre filtrele solare minerale şi cele chimice

Filtre minerale sau chimice? Dermatologii recomandă produsele pentru protecţie solară cu filtru mineral, cum este oxidul de zinc, sau în combinație cu dioxidul de titan. Acestea formează un strat protector pe suprafaţa pielii, protejând-o, prin reflectarea radiaţiilor UV. Aceste produse au o textură mai densă și lasă pielea cu o tentă albă.

Filtrele chimice se regăsesc în mai toate produsele cu FPS peste 30. Sunt substanţe precum avobenzona, homosalat etc., iar dermatologii susţin că nu ar fi aşa sigure pentru piele. Filtrele chimice absorb radiaţiile UV şi împiedică pătrunderea lor în piele. Se absorb complet, dar pot provoca iritații la persoanele cu piele sensibilă.

3. Aflaţi diferenţele dintre oxibenzonă şi avobenzonă

Oxibenzona este unul dintre principalele ingrediente utilizate în cremele fotoprotectoare. Ea rămâne o preocupare pentru cercetători, pentru că, fiind folosită în majoritatea produselor non-minerale, ea s-a dovedit a fi cauza sensibilizării pielii şi a tulburărilor hormonale.

Conform ultimelor studii, aceasta a fost asociată cu dezvoltarea defectelor congenitale în timpul celui de-al treilea trimestru de sarcină.

Specialiştii mai spun că deși ajută la obținerea unui grad ridicat de protecţie solară, oxibenzona este cunoscută și ca fiind unul dintre cele mai iritante ingrediente, spre deosebire de alternativa sa, avobenzona, care este mult mai compatibilă cu pielea și mai puţin controversată. Se spune despre aceasta că este esențială pentru obținerea unui spectru larg de protecție solară chimică.

4. De ce contează spectrul larg în alegerea protecţiei solare

Potrivit FDA, protecţia solară cu spectru larg este eficientă atât împotriva razelor UVA, responsabile de apariţia ridurilor, cât și a razelor UVB, care provoacă arsuri solare și cancer de piele. Din nefericire, când vine vorba despre protecție solară, majoritatea oamenilor tind să se gândească doar la arsurile solare.

Razele UVA intră în piele mai adânc și pot determina apariţia cancerului de piele. De asemenea, pot provoca semne ale îmbătrânirii. Este important să reţinem că razele UVA sunt prezente pe tot parcursul anului, chiar și atunci când este înnorat.

5. Verificaţi dacă fotoprotectoarele sunt rezistente la apă

Conform specialiştilor, fotoprotectoarele rezistente la apă (waterproof) sunt bune, dar trebuie aplicate la fiecare două ore. Există persoane care nu ţin cont de faptul că transpiră sau în momentul în care ies din apă uită să reaplice cremele cu FPS. Acest tip de produse rezistente la apă sunt etichetate ca atare.

În 2011, FDA a interzis producătorilor să pretindă că orice protecție solară este „rezistentă la apă” sau „la transpiraţie”. Etichetele pot spune „rezistent la apă”, dar numai dacă protecția solară s-a dovedit eficientă timp de 40 sau 80 de minute. Conform regulilor FDA, etichetele unor astfel de produse trebuie să indice la ce interval trebuie să reaplicaţi fotoprotectorul dacă staţi la plajă şi transpiraţi sau după ce ieşiţi din apă.

6. Nu uitaţi de vitamina D

Probabil că ați auzit de importanța vitaminei D încă de mic. Nu este un secret că această vitamină este esențială pentru starea de sănătate generală, indiferent că vorbim despre sănătatea oaselor, funcția imunitară sau de depresie.

Deşi medicii ar spune că nivelul optim de vitamina D se poate lua doar de la soare, drept urmare v-ar trimite să vă expuneţi între 10 şi 15 minute la soare, dermatologii v-ar recomanda să nu faceţi asta fără protecţie solară. Tot dermatologii recomandă consumul de suplimente cu vitamina D, însă nu înainte de a vă face anual analize pentru aflarea nivelului de vitamina D din corp. De asemenea, puteți consuma alimente bogate în vitamina D, cum ar fi: gălbenuşul, peștele gras – macrou și somon -, unele brânzeturi și ficatul de vită.

În concluzie

Expunerea în exces la soare poate duce la apariţia cancerului de piele, inclusiv a melanomului, cea mai gravă formă de cancer de piele. Utilizarea corectă a protecţiei solare va preveni apariţia acestuia în viitor. Însă nu este singurul lucru de care ar trebui să ţinem cont. Evitarea soarelui la orele de vârf, la amiază, folosirea ochelarilor de soare şi a pălăriilor pot minimiza daunele pe care razele UV le pot avea asupra organismului.

Rezervă online şi ridică din cea mai apropiată farmacie Catena gama de produse cu protecţie solară Rilastil Sun System.

Nota pentru articolul «Protecţie solară eficientă în 6 paşi!»:5.00/ 5 (1 vot)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si pentru comentarii online. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

Menține-te
sănătos
în fiecare lună

Utilizăm datele tale în scopul corespondenței și pentru comunicări comerciale. Pentru a citi mai multe informații apasă aici.

Sunt de acord cu politica de confidențialitate

Politica de confidențialitate