Vitamine si minerale

Mineralele: un nou sezon, mai multa energie

Cristina Ionescu, consultant: Liviu Bulus, fitoterapeut
miercuri, 6 martie 2013
Share
Mineralele: un nou sezon, mai multa energie

La finalul sezonului rece, rezerva de energie a organismului se apropie de sfarsit. Din aceasta cauza, multe persoane acuza primavara oboseala cronica, stari de nervozitate sau ten palid. Insa un stil de viata sanatos si asigurarea vitaminelor si mineralelor esentiale pot ajuta corpul sa se revigoreze.

Pe langa hrana si suplimente alimentare, pentru a va recapata energia trebuie sa respectati cateva reguli generale: mergeti mai devreme la culcare si ridicati-va din pat imediat ce rasare soarele; faceti miscare si incercati sa nu va enervati din orice; repartizati activitatile epuizante pe mai multe zile; imbracati-va corespunzator vremii; aerisiti des incaperea in care stati si nu uitati sa consumati cat mai multe fructe si legume proaspete, bogate nu doar in minerale, ci si in vitamine. Iata sase minerale de folos in recapatarea energiei.

Esential in formarea si dezvoltarea dintilor si a sistemului osos, calciul ajuta si la mentinerea tensiunii arteriale, fiind un component important al procesului de coagulare a sangelui. Deficitul de calciu se manifesta prin: crampe musculare si insomnie. Asadar, cine se regaseste in acest tablou clinic, dar si cei care vor sa aiba un tonus de invidiat ar trebui sa consume: lactate, produse pe baza de soia, broccoli, ridichi, varza, usturoi, spanac si patrunjel.

Un alt mineral care joaca un rol important in formarea tesutului osos este magneziul. In plus, acesta participa la metabolizarea glucidelor si este implicat in schimbul de energie. Lipsa lui este „tradata” de o stare de slabiciune, contractii involuntare ale ochilor si muschilor fetei, de constipatie, oboseala. Principalele surse naturale de magneziu sunt: produsele din soia, cerealele integrale, stridiile, ficatul, nucile, bananele, cartofii, laptele si legumele verzi.

  • Fierul

Fierul sustine cresterea normala a organismului copiilor si participa la formarea hemoglobinei. Oboseala prelungita, mai mult de o luna, anemia ori intoleranta la frig pot fi cauze ale lipsei de fier. Carenta severa a acestui mineral poate duce la anemie feripriva, iar masurile terapeutice presupun administrarea de fier pe o perioada de 2-3 luni. De asemenea, trebuie sa se consume: ficat, mazare, fasole, oua, peste, spanac, stafide. Atentie! Ceaiul impiedica absorbtia fierului, asa ca nu faceti exces.

Mineralele: un nou sezon, mai multa energie

  • Potasiul

Alaturi de calciu si sodiu, potasiul este un mineral esential pentru buna functionare a sistemului nervos, a celui muscular, a inimii si rinichilor. Carenta poate duce la stari de confuzie, forta musculara scazuta, apatie, dar mai ales la o stare de slabiciune in tot corpul sau lipsa de energie. Pentru a asigura necesarul de potasiu, apelati la suplimente alimentare sau la: caise uscate, banane, mazare, cartofi copti, broccoli, lapte, struguri si nuci.

  • Zincul

Zincul are un rol-cheie in formarea si dezvoltarea glandelor sexuale, asigura o vindecare mai rapida a ranilor si arsurilor, mentine activitatea sistemului imunitar si participa la metabolizarea glucidelor si proteinelor. Va puteti da seama de lipsa acestuia din organism daca aveti pete albe la nivelul unghiilor, caz in care il puteti procura din: ficat, tarate, morcovi, nuci, spanac, mazare, oua sau pastura (bogata si in magneziu).

Organismul are nevoie doar de cantitati mici din acest mineral, cu functie de antioxidant. Se gaseste in carne, fructe de mare, oua si paine. Un studiu recent a aratat ca persoanele care au luat 200 micrograme de seleniu pe zi au redus riscul afectiunilor prostatei, cancerului pulmonar si celui colorectal.

Alte minerale esentiale bunei functionari a organismului sunt: fosforul, sodiul, cromul ori iodul. Multe dintre acestea au stransa legatura cu vitaminele. Spre exemplu, vitamina D are rol esential in absorbtia calciului si fosforului in organism. Impreuna, previn osteoporoza si cresc imunitatea.

Nota pentru articolul «Mineralele: un nou sezon, mai multa energie»:5.00/ 5 (2 voturi)
#tags   \   , , , , ,
tonica
2017-06-28T11:26:43+00:00
Mentine-te
sanatos
in fiecare luna
catena