Nutritie

Feriti-va de alimentele care provoaca deshidratare

joi, 11 iulie 2013
Share

Odata cu venirea verii, se pune tot mai acut problema deshidratarii. Este cald, organismul uman este homeoterm, adica isi pastreaza temperatura constanta, deci are nevoie de termoliza atunci cand este expus temperaturilor ridicate. De aceea, foloseste mai multe mecanisme adaptative, printre care si transpiratia.

In decursul acestui proces, se pierd cantitati importante de apa si saruri minerale. Organismul nu poate functiona in conditii bune daca echilibrul hidric nu este rapid restabilit printr-o aprovizionare hidrica adecvata. De regula, adultii nu au probleme in a-si pastra echilibrul hidric, indeosebi daca se hidrateaza corespunzator. Nu este nevoie sa repetam in mod obsesiv ca trebuie sa bem doi litri de apa pe zi. Este suficient sa bem atunci cand ne este sete. Din pacate insa, unii dintre noi aleg sa se hidrateze cu acele bauturi care, in loc sa refaca rezerva hidrica, au o actiune mai degraba deshidratanta. Afirmatia este valabila si in cazul alimentelor. Suna paradoxal, dar nu este.

In zilele caniculare, hidratarea corecta este obligatorie. Se recomanda consumul unor cantitati mai mari de lichide decat in mod obisnuit. Pentru adulti, cantitatea este de 2,5-3 l la 24 de ore. Este preferabil a se consuma apa plata. In niciun caz nu sunt indicate bauturile alcoolice si cafeaua in exces in zilele toride de vara.

 

Evitati produsele bogate in carbohidrati si pe cele diuretice

Orice produs hiperosmolar, adica ce contine cantitati mari de zahar, glucoza, fructoza, miere etc. este deshidratant. La fel, orice produs diuretic, asa cum sunt bauturile alcoolice sau cafeaua. Iar cand vine vorba de sucuri (naturale sau nu, nu are nicio importanta), avem de-a face cu produse atat bogate in carbohidrati, cat si diuretice. Nu este cazul sa exageram si sa consideram ca a manca o inghetata sau a o oferi copilului este o greseala, pentru ca ea va produce deshidratare. Lucrurile trebuie judecate nuantat, ca intotdeauna in cazul nutritiei.

Prajitura, inghetata, paharul cu suc sau nectar de fructe, ciorchinele de strugure, toate sunt bogate in carbohidrati, dar, atata timp cat sunt consumate cu moderatie, nu este nicio problema. Micutul poate bea vara un pahar cu suc, dar atat! Cand ii este sete, este bine sa ii oferiti singura bautura adecvata hidratarii: apa! Sticla pe care o luam cu noi in timpul plimbarilor trebuie sa fie plina cu apa, nu cu suc sau ceaiuri indulcite. De altfel, multi oameni observa ca a bea o bautura dulce nu duce la ameliorarea senzatiei de sete. Doar apa face acest lucru!

Atunci cand consumam un aliment sau o bautura dulce, organismul le percepe ca fiind „concentrate” si are nevoie sa le dilueze. In acest scop, antreneaza o parte din apa pe care o detine, „furand-o”, practic, de la procesele fiziologice foarte importante. Desigur, putem compensa band mai multa apa, insa este destul de dificil, mai ales in perioadele foarte calduroase sau in cazul varstelor extreme (copil mic, batran).

 

Nu consumati bauturi alcoolice si cafea in exces!

Din cauza efectelor diuretice ale alcoolului si alcaloizilor din cafea, cele doua bauturi pot determina, de asemenea, deshidratarea organismului. Sigur, nu va muri nimeni de deshidratare dupa ce a baut un espresso sau un pahar de bere. Dar nu este deloc sanatos sa bem bere in loc de apa, ca sa nu mai facem referiri la bauturi alcoolice tari, contraindicate din multiple motive, nu numai din acela ca „fura” apa din organism. In concluzie, sa ne bucuram de vara si sa avem grija sa ne hidratam suficient si corect. In acelasi timp, sa incercam sa nu facem excese, mai ales in ceea ce priveste alimentele si produsele care pot provoca deshidratare.

 

Dr. Corina-Aurelia Zugravu
Specialist igiena alimentatiei si nutritie
[email protected]

Nota pentru articolul «Feriti-va de alimentele care provoaca deshidratare»:4.73/ 5 (11 voturi)
tonica
2017-05-10T18:01:17+00:00
Mentine-te
sanatos
in fiecare luna
catena