Dosar medical

Sfaturi pentru o toamna sanatoasa

miercuri, 7 octombrie 2015
Share

Pentru multi dintre noi,toamna este doar anotimpul in care frunzele isi schimba culoarea, vremea incepe sa se raceasca, zilele sa se micsoreze, iar copiii sa revina la scoala. Pentru altii insa, acesta este sezonul alergiilor, racelilor, al acumularii de kilograme sau al crizelor reumatice.

Intr-adevar, vremea are un efect profund asupra vietii noastre. Ne influenteaza organismul, vointa si emotiile. In numeroase cazuri, legatura este clara si, in mod cert, biologica.Cei mai afectati, din punct de vedere fizic, de scaderea temperaturii si de umezeala caracteristice sezonului rece sunt copiii, seniorii si persoanele care sufera de boli cronice: reumatici, astmatici, cardiaci. Simptomele difera de la o persoana la alta si cresc in intensitate odata cu varsta, afectarea formei fizice si gravitatea bolii.Vestea buna este ca exista mai multe metode pentru a va mentine sanatosi toamna aceasta.

Intariti-va imunitatea!

Sistemul imun lupta impotriva microorganismelor ce pot duce la aparitia anumitor boli. Uneori, acesta nu mai functioneaza corespunzator. Primul lucru pe care trebuie sa-l faceti pentru a va intari imunitatea este sa va schimbati stilul de viata. Fiecare parte din corp, inclusiv sistemul imun, functioneaza mai bine atunci cand este protejata de atacurile inconjuratoare prin:

  • Renuntarea la fumat.
  • Adoptarea unei diete bogate in fructe, legume si cereale integrale, si saraca in grasimi saturate.
  • Exercitii fizice regulate.
  • Mentinerea greutatii corporale.
  • Consumul moderat de alcool.
  • Odihna corespunzatoare.
  • Mentinerea sub control a hipertensiunii arteriale.
  • Evitarea unor infectii prin pastrarea unei igiene corespunzatoare.

 Profitati de superalimentele de toamna!

Fructele si legumele de toamna sunt la indemana oricui. Le puteti gasi atat la piata, cat si in hipermarketuri. Puteti alege dintre urmatoarele superalimente bogate in fibre, vitamine si minerale:

  • Strugurii sunt bogati in antioxidanti necesari sanatatii ochilor, precum si in resveratrol, util in prevenirea mai multor boli cronice. De asemenea, strugurii tin departe formarea radicalilor liberi.
  • Consumate in special cu tot cu coaja, merele contin fibre si flavonoide – antioxidanti puternici, benefici pentru sanatate.
  • Preparata corect, varza de Bruxelles are un gust minunat si este bogata in vitamina K, fier si folati.
  • Pastarnacul se poate adauga in aproape orice tip de mancare, de la supa la orez, avand in compozitie potasiu si fibre.
  • Consumate crude sau coapte, perele au o aroma imbietoare si reprezinta o sursa excelenta de vitamina C si cupru.
  • Conopida poate fi gatita la abur sau poate fi transformata in piure. Indiferent de modalitatea in care vreti s-o consumati, aceasta lupta impotriva cancerului, scade colesterolul si este sursa ideala de vitamina C.
  • Dovleacul poate fi un desert de toamna perfect, fiind numai bun pentru placinte si prajituri. Dovleacul este bogat in potasiu, fibre si vitaminele B.
  • Cartofii dulci au un gust placut si reprezinta o sursa importanta de vitamina A si fier, avand si proprietati antiinflamatoare.

decupat toamna sanatoasaRenuntati la fumat!

Fumatul este unul dintre principalii inamici ai sanatatii, fiind responsabil de majoritatea deceselor din intreaga lume. Acesta slabeste sistemul imun, cauzeaza cancer, accident vascular cerebral, boli cardiovasculare, dementa, precum si boli autoimune. Niciodata nu este prea tarziu sa renuntati la acest viciu. Daca nu reusiti singuri, cereti ajutorul unui specialist.

Vaccinati-va impotriva gripei!

Gripa este una dintre cele mai frecvente afectiuni in sezonul rece. Aparent banala, poate fi insotita de numeroase complicatii. De aceea, este recomandat sa se efectueze prevenirea gripei prin vaccinare, in special la persoanele cu risc crescut: varstnicii cu varsta de peste 65 de ani, copiii de peste 6 luni, persoanele cu boli cronice pulmonare si cardiovasculare, gravidele cu risc crescut in trimestrul II si III, personalul medical expus sau persoanele care lucreaza in colectivitati de copii si, nu in ultimul rand, toti cei care doresc sa nu dezvolte aceasta afectiune.

Evitati cresterea in greutate!

Sezonul rece poate reprezenta o perioada favorabila pentru acumularea de kilograme nedorite. Vremea neprietenoasa va poate intrerupe rutina exercitiilor fizice si va poate determina sa consumati alimente hipercalorice, precum fast-food si dulciuri. Pentru a evita acest fenomen, este indicat sa inlocuiti carbohidratii si dulciurile cu alimente bogate in fibre, sa nu renuntati la exercitiile fizice si sa evitati consumul de alcool.

Cum faceti fata schimbarilor de temperatura?

Variatiile termice nu provoaca numai disconfort, ci pot agrava simptomele unor boli precum astmul, artroza sau hipertensiunea arteriala sau pot chiar declansa noi afectiuni, cum este depresia. Cheia pentru a face fata acestor schimbari este sa adoptati o dieta bogata in vitamine si minerale, sa consumati ceaiuri din plante, sa efectuati exercitii fizice regulate si sa inlaturati stresul. De asemenea, este recomandat sa va imbracati cu haine „in straturi” (mai multe si mai subtiri decat un singur pulover gros), pentru a evita atat supraincalzirea, cat si frigul. Totodata, discutati cu medicul daca anumite simptome se agraveaza ori daca observati anumite schimbari in ceea ce priveste rezultatele unui tratament pe care il urmati.

Dr. Roxana Mateescu

Medic rezident geriatrie si gerontologie

Nota pentru articolul «Sfaturi pentru o toamna sanatoasa»:5.00/ 5 (5 voturi)
tonica
2017-05-10T17:42:22+00:00
Mentine-te
sanatos
in fiecare luna
catena