Nutritie

„Hrana vie” vs. hrana preparata termic

luni, 9 mai 2011
Share

„Hrana vie” nu este un concept nou, dar continua sa „faca valuri” in randul amatorilor de nutritie sanatoasa. Ei bine, nutritia este la moda in zilele noastre, lucru datorat in principal faptului ca greselile alimentare sunt din ce in ce mai mult acuzate a contribui la dezvoltarea bolilor cronice, degenerative.

Desigur, nutritia nu este unica lor cauza, dar reprezinta „pedala” pe care putem „apasa” cel mai simplu si eficient. In acest context, diferite curente, mai degraba opinii extreme au o priza deosebita la public, care gaseste descurajante sfaturile simple privind viata activa, moderatia si discernamantul. In randul curentelor dietetice extreme se regaseste si alimentatia bazata pe hrana vie, denumita si „raw food”-ism. Cadrul si componentele acestei diete au fost descrise la inceputul secolului XX in Elvetia si pun la baza valorii alimentelor enzimele.

Un aliment este considerat „viu” daca incarcatura sa initiala de enzime nu este modificata inainte de consum, din contra, existand alimente „moarte” la care prelucrarea a distrus enzimele, considerate a fi esenta vietii. Ca atare, oamenii sunt sfatuiti sa consume exclusiv alimente crude, de origine animala sau vegetala, cu un accent deosebit pe unele produse considerate extrem de bogate in enzime (fructe si legume crude, lapte crud, iaurt, muguri, vlastari, cereale germinate, oua crude, miere etc.).

Ce rol au enzimele in organism?

Enzimele sunt catalizatori solubili, macromoleculari, de natura organica, termolabili (se degradeaza usor la temperaturi ridicate), cu activitate specifica fata de o anumita substanta sau de un grup de substante. Toate procesele biologice sunt dirijate de enzime, stand la baza metabolismului animal (evident, si uman) si vegetal. Fiecare organism insa isi sintetizeaza propriile enzime care, de cele mai multe ori, nu sunt comune cu enzimele altor specii. Mai mult decat atat, daca enzimele sunt esentiale pentru diferite procese ce au loc in produse care pana la urma sfarsesc pe masa omului, odata ingerate, ele sunt distruse in tubul digestiv si orice potential rol asupra noastra, consumatorii, este absolut inexistent.

Exista avantaje sau dezavantaje ale consumului de alimente crude?

Sigur, avem si unele, si altele, deoarece realitatea nutritionala nu este niciodata alba sau neagra.

  • Avantaje – alimentele crude pastreaza nemodificati multi nutrienti care s-ar distruge partial sau total la prepararea termica, mai ales daca aceasta este necorespunzatoare. Primele victime ale temperaturilor crescute sunt vitaminele hidrosolubile. Vitamina C se distruge cel mai rapid. Tot la tratament termic putem pierde aminoacizii esentiali prin reactii de brunificare. De asemenea, proteinele se pot coagula, devenind foarte greu digerabile. De aceea, exista si regula generala de a consuma legume si fructe indeosebi in stare cruda, sub forma de salate.
  • Dezavantaje – produsele crude sunt greu digerabile, prin tratare termica fibrele fiind mai accesibile pentru tubul digestiv. Netratate termic, multe alimente nu reusesc sa ofere toti nutrientii pe care ii contin pentru absorbtie, neputand fi accesati din cauza fibrelor sau structurilor conjunctive. Temperatura crescuta mareste si absorbtia unor vitamine, cum este carotenul (4% absorbit din morcovul crud, 35% absorbit din morcovul fiert). Amidonul crud nu este digerabil decat daca ne referim la cel din banana sau pepene galben. De aceea, niciun derivat cerealier crud sau nicio leguminoasa cruda nu poate fi folosit de catre om (cu exceptia celor germinate). Temperatura ridicata neutralizeaza substante toxice periculoase, daunatoare omului, cum sunt cele din albusul crud (antitripsina, avidina). Totodata, temperatura crescuta salubrizeaza produsul, il „curata” de microbii si parazitii care ar putea produce imbolnaviri grave sau chiar moartea. Au fost citate multe izbucniri de toxiinfectii alimentare de gravitate extrema in urma producerii unor alimente sau bauturi din materie prima cruda.

Ce ne recomanda nutritionistul?

In concluzie, trebuie sa retinem ca:

  • Alimentele precum legumele si fructele sunt intodeauna mai bune crude decat tratate termic;
  • Cerealele germinate sunt un adaos valoros in alimentatia noastra;
  • Tratamentul termic este suficient pentru a distruge microbii si substantele nocive, dar niciodata exagerat, pentru a nu neutraliza nutrientii utili, mai ales vitaminele hidrosolubile;
  • O asociere judicioasa de crud si preparat este, ca de obicei, calea cea mai buna catre o alimentatie sanatoasa.

Dr. Corina-Aurelia Zugravu,

Specialist igiena alimentatiei si nutritie,

[email protected]

Nota pentru articolul «„Hrana vie” vs. hrana preparata termic»:5.00/ 5 (1 vot)
#tags   \  
tonica
2017-05-10T17:50:21+00:00
Mentine-te
sanatos
in fiecare luna
catena