Afectiuni cardiace

Grasimile saturate vs grasimile nesaturate

miercuri, 26 august 2015
Share

Corpul uman are nevoie atat de grasimi saturate, cat si de grasimi nesaturate pentru a ramane sanatos. Cele mai multe recomandari de alimentatie sugereaza ca trebuie sa consumam o cantitate mai mare de grasimi nesaturate decat saturate, deoarece acestea mentin nivelul optim al costerolului „bun” si previn aparitia bolilor cardiovasculare.

Grasimile saturate cresc nivelul colesterolului „rau”, iar unele studii au aratat chiar o legatura intre acestea, favorizand aparitia bolilor cardiovasculare. Grasimile nesaturate sunt clasificate, la randul lor, in doua tipuri: grasimi mononesaturate si grasimi polisaturate.

Ce efecte au grasimile saturate si nesaturate asupra organismului nostru

Grasimile nu trebuie si nu pot fi eliminate complet din alimentatie. O dieta sanatoase include atat grasimi saturate, cat si nesaturate. Acestea doua sunt procesate diferit in corp.

Grasimile saturate sunt mai solide si au o structura chimica mai stransa. Un consum excesiv de grasimi saturate (o cantitate prea mare sau pe termen lung) poate creste nivelul colesterolului „rau” (LDL), poate infunda arterele si poate creste riscul bolilor si evenimentelor cardiovasculare, precum infarctul si accidentul vascular cerebral.

Nu trebuie insa sa evitati total consumul de grasimi saturate, doar daca faceti acest lucru in urma sfatului medicului. Daca aveti predispozitie la boli arteriale, trebuie sa limitati, pe cat posibil, consumul de grasimi saturate.

In general, grasimile nesaturate favorizeaza mentinerea unui nivel normal al colesterolului „bun”, prin „mutarea” celui „rau” in ficat, pentru a fi metabolizat. Este recomandat sa consumati o cantitate mai mare de grasimi nesaturate, in special Omega-3 si Omega-6.

Intelegerea modului de actiune al grasimilor saturate si nesaturate la nivelul organismului este inca in cercetare. Numeroase studii facute in anii ’60 au aratat legaturi intre grasimile saturate si cancer, precum si alte boli, insa studiile recente nu au gasit valabile aceste teorii. In prezent, cele mai multe asociatii de sanatate internationale importante recomanda limitarea consumului de grasimi saturate, pentru a mentine sanatatea cardiovasculara.

decupat secundare grasimi saturateCare sunt alimentele care contin grasimi saturate si grasimi nesaturate

Grasimile saturate se gasesc cu precadere in alimentele ambalate, pentru a le conserva, precum si in multe produse de origine animala (carne, oua, fructe de mare).

Cele mai multe grasimi saturate sunt de origine animala si se gasesc in lapte, unt, inghetata, carne rosie si de pasare, ulei de cocos si de palmier. Grasimile nesaturate se gasesc in special in uleiurile vegetale (de exemplu, in cel de masline), nuci si unt de arahide, avocado si peste.

Este important sa stim ca multe alimente reprezinta o combinatie intre grasimile saturate si cele nesaturate. De exemplu, o portie de paste poate contine ulei de masline (grasimi nesaturate) si branza (grasimi saturate). In plus, pastele contin, de asemenea, o cantitate mica atat de grasimi saturate, cat si de grasimi nesaturate.

Sfatul specialistului

Este recomandat sa evitati, cat mai mult posibil, uleiurile pentru gatit bogate in grasimi saturate, precum uleiul de palmier sau cel de cocos. Incercati, in schimb, sa folositi ulei de masline sau de samburi de struguri la gatit. Cititi intotdeauna etichetele produselor pe care le cumparati. De asemenea, puteti incerca sa inlocuiti produsele lactate cu lapte de soia sau de migdale. Atunci cand gatiti carnea, indepartati pielitele si alte grasimi vizibile.

Dr. Roxana Mateescu

Medic rezident geriatrie si gerontologie

Nota pentru articolul «Grasimile saturate vs grasimile nesaturate»:5.00/ 5 (6 voturi)
tonica
2017-05-10T17:45:52+00:00
catena