Preventie

30 de minute pe zi, exercitiu pentru o inima sanatoasa

marti, 2 martie 2010
Share

Respiratia si miscarea reprezinta componente de baza ale existentei noastre. Din momentul nasterii, fiinta umana incepe o lunga calatorie in care va trebui sa fie mai mult in miscare si in care perioadele de imobilitate, cu evidenta exceptie a celor de somn, vor fi asociate cu boala sau handicapul.

Buna functionare metabolica, de la nivel de celula pana la nivelul organelor complexe, de tipul inimii, este conditionata de activitatea fizica mai mult sau mai putin elaborata, dar in orice caz cotidiana, si de prezenta oxigenului la nivel de celula.

Modernizarea presupune minimalizarea efortului fizic
Din pacate, modernizarea care intereseaza lumea contemporana implica si o minimalizare a efortului fizic la care trebuie sa facem fata si o poluare a atmosferei din ce in ce mai atent contorizata. Inceputa in Epoca Revolutiei Industriale, mecanizarea muncii a capatat astazi aspecte nebanuite, oamenii nemaifiind nevoiti sa isi puna muschii in miscare nici la serviciu, nici pentru transport, nici macar pentru activitatile casnice cotidiene.

Putina miscare, multe probleme de sanatate
Daca ne miscam mai putin, apar probleme de sanatate. Daca ne miscam mai mult intr-o atmosfera poluata, apar probleme de sanatate. Multi le-au simtit pe pielea lor si au invatat lectia: merg regulat la sala, se deplaseaza pe jos, uita de lift, fac bai de aer curat la munte, altii insa nu. Ulterior dau vina pe alimentatie, pe care simt ca nu o mai pot controla. Sa nu ne miram ca in unele tari obezitatea a ajuns la cote alarmante.

Cat de putin trebuie sa mancam sa nu ne ingrasam?

In Statele Unite ale Americii, persoanele supraponderale si obeze formeaza doua treimi din populatia totala. Desigur ca alimentatia in exces are rolul ei, dar multi gasesc foarte dificil sa isi restranga aportul caloric atat de mult incat sa nu depaseasca necesarul foarte mic al unui trai sedentar. A manca este nu numai o nevoie, ci si o placere. Atunci cat de putin trebuie sa mancam sa nu ne ingrasam? Ei bine, daca suntem extrem de sedentari, va trebui sa mancam extrem de putin si lucrul acesta poate fi foarte dificil. Cu atat mai mult cu cat o restrictie calorica avansata duce la deficiente de micronutrienti.

Mersul, cea mai simpla forma de miscare
O rezolvare simpla pentru excesul de greutate o reprezinta efortul fizic. Daca reusim sa facem miscare cel putin o jumatate de ora pe zi (pentru cei tineri si pentru adultii sanatosi este recomandata o ora de miscare in fiecare zi), ne putem considera fizic activi. Daca optam pentru cea mai simpla forma de miscare, mersul, o regula simpla este cea a celor o suta de pasi. Atat trebuie sa facem in fiecare minut si, credeti-ma pe cuvant, nu este nevoie sa-i numaram in continuu. Este suficient sa o facem de cateva ori in asa fel incat sa invatam ritmul. Celor care reclama lipsa de timp le pot garanta ca o astfel de scuza nu sta in picioare. Chiar si persoanele foarte ocupate au o ora libera in fiecare zi in care se uita la televizor sau citesc, cand pot impleti miscarea cu activitatile respective, folosind un aparat de gimnastica la domiciliu (stepper, bicicleta eliptica etc.).

Eficienta celor 30 de minute de miscare pe zi a fost dovedita in studii extinse atat in profilaxia obezitatii, cat si in cea a altor boli, cum sunt cele cardiace sau diabetul zaharat.

Cum ne afecteaza poluarea?
Ajungem la un alt subiect despre care am fost intrebata adesea. Oare miscarea in aer liber intr-un oras ca Bucurestiul nu ne expune la o poluare intensa si, prin aceasta, mai mult „strica” decat face bine? Din pacate, fara a putea spune ca orasul nostru este cel mai poluat din lume, trebuie sa recunoastem ca aerul autohton este de multe ori purtatorul unor substante nocive sanatatii. Iar in timpul efortului respiram mai repede si inhalam mai multi poluanti. Trebuie retinut ca in conditii obisnuite niciunul dintre acesti poluanti nu atinge concentratii periculoase. Totusi, as recomanda evitarea eforului extrem de intens in „exterior” in dupa-amiezile calde de vara, cand formarea ozonului in straturile joase atmosferice este foarte intensa si, implicit, daunatoare indeosebi celor care sufera de alergii respiratorii si astm.

Frigul „topeste” selectiv grasimile

In „interior” apare un efect de „tamponare” a poluarii. De aceea, numai in circumstantele amintite mai sus este de preferat sa facem exercitii fizice acasa. Ce ne facem cand este frig? In aceste conditii este cu atat mai bine sa ne miscam afara. La efectele benefice ale miscarii in sine se adauga efectele de consumator de energie pe care il are temperatura scazuta. Daca nu avem probleme particulare de sanatate, este chiar indicat sa facem efort in frig, pentru ca acesta „topeste” selectiv grasimile. Sper ca v-am convins: este momentul sa lasati fotoliul si sa va puneti in miscare!

Dr. Corina-Aurelia Zugravu,
Lector universitar,
UMF Bucuresti
Membru al Fundatiei pentru Alimentatie Sanatoasa

Nota pentru articolul «30 de minute pe zi, exercitiu pentru o inima sanatoasa»:5.00/ 5 (10 voturi)
#tags   \   ,
tonica
2017-05-10T15:10:17+00:00
Mentine-te
sanatos
in fiecare luna
catena