Nutritie

Dieta in guta: ce trebuie sa stiti

luni, 22 februarie 2016
Share

Guta reprezinta cresterea acidului uric in sange. Acidul uric poate forma niste cristale solide ce se depun la nivelul articulatiilor si determina aparitia durerii, rigiditatii si umflarii acestora, in special a degetelui mare de la picior. Sansele de a dezvolta guta sunt crescute daca sunteti supraponderal ori in cazul in care consumati prea mult alcool sau carne.

Este necesar sa scapati de kilogramele in plus, daca aveti guta. O dieta echilibrata, impreuna cu un program de exercitii fizice, va poate ajuta sa tineti simptomele gutei sub control. Discutati cu medicul in legatura cu dieta potrivita si cu planul de actiune individualizat. Unele alimente sunt permise si nu reprezinta un pericol, in timp ce altele pot determina aparitia unui atac de guta.

Iata ce este indicat sa consumati daca aveti guta:

 

1. Apa

Schimbarile in dieta trebuie sa inceapa cu un consum mai mare de apa. Deshidratarea favorizeaza atacurile de guta. Persoanele care beau 5-8 pahare de apa pe zi au un risc cu 40% mai mic de aparitie a atacurilor de guta. In plus, este necesar sa evitati bauturile carbogazoase, care favorizeaza, de asemenea, un atac de guta.

 

2. Evitati alimentele care favorizeaza atacul de guta

Pierderea in greutate este cea mai buna metoda de a tine sub control guta, insa puteti avea beneficii si dintr-o dieta saraca in purine (proteine ce formeaza acidul uric). Unele alimente, precum organele, sardinele, ansoa, sunt bogate in purine si pot determina aparitia atacului de guta. Alte alimente, in schimb, sunt sarace in purine (fasolea, lintea, asparagus). Intrebati medicul in legatura cu alimentele pe care le puteti consuma in siguranta, in functie de conditia pe care o aveti.

 

3. Consumati fructe din belsug

Fructele sunt bogate in carbohidrati si alti nutrienti ce va ajuta sa beneficiati de o dieta echilibrata si de o greutate ideala. In plus, acestea sunt sarace in purine. Fructele bogate in vitamina C, precum citricele, pot preveni atacurile de guta.

 

4. Alegeti carbohidratii potriviti

Daca urmati o dieta bogata in proteine sau grasime, este probabil sa aveti parte de prea multe purine. Carbohidratii procesati (painea alba, pastele albe, orezul alb) au un continut scazut de purine, insa pot duce la acumularea kilogramelor. Puteti opta pentru carbohidrati sanatosi, precum ovazul, cartofii dulci, fasolea si legumele.

 

5. Grasimile esentiale

 

Acizii grasi reduc inflamatia. De aceea, este recomandat sa consumati alimente bogate in acizi grasi, precum somon sau ton, seminte de in si alte tipuri de seminte, precum si oleaginoase (nuci, migdale). Pentru salate, este recomandat sa folositi ulei bogat in acizi grasi, precum uleiul de masline. In plus, eliminati grasimile trans din alimentatie. Acestea includ grasimile animale, dulciurile procesate, produsele de patiserie si altele.

 

6. Limitati consumul de alcool si cafea

 

Alcoolul poate creste riscul de aparitie a atacurilor de guta, deoarece este bogat in purine. Daca, insa, nu puteti renunta definitiv la alcool, este recomandat sa va limitati la bere si un pahar de vin.

Consumul moderat de cafea este in regula pentru persoanele cu guta. Insa, o cantitate mare de cofeina poate creste nivelul de acid uric. Discutati cu medicul pentru a stabili daca aceasta este cauza atacurilor de guta in cazul dumneavoastra.

 

7. Consumati mai putina carne si mai multe lactate degresateguta secundara

 

Puteti consuma cantitati mici de carne de pui, porc si curcan, insa este recomandat sa renuntati definitiv la organe. In plus, renuntati la produsele din carne procesata (mezeluri, carnati).

In ciuda credintelor populare, lactatele sunt chiar indicate in guta. In special lactatele degresate pot scadea riscul de atacuri de guta cu pana la 40%.

 

Dr. Roxana Mateescu

Medic rezident geriatrie si gerontologie

[email protected]

Nota pentru articolul «Dieta in guta: ce trebuie sa stiti»:5.00/ 5 (4 voturi)
tonica
2017-05-10T17:59:22+00:00
Mentine-te
sanatos
in fiecare luna
catena