Dosar medical

Descoperiti beneficiile acizilor grasi Omega-3

marti, 2 aprilie 2013
Share

Putini nutrienti s-au bucurat in ultimii ani de atata atentie precum acizii grasi Omega-3. Daca in cazul altor substante au existat deseori probleme, studiile ulterioare contrazicand afirmatiile referitoare la actiunea sanogenetica, in cazul acizilor Omega-3 trecerea timpului nu a facut decat sa reconfirme actiunile pozitive initiale si sa adauge altele noi, extrem de utile, care au extins aria de recomandare.

Desi lumea acizilor grasi Omega-3 pare complicata, efectele lor sunt clare si bine conturate. Acestia sunt acizi grasi polinesturati, care au o dubla legatura carbon-carbon in pozitia catenara ω3. Corpul uman nu poate sintetiza orice acid Omega-3, dar ii poate produce pe toti cei necesari pornind de la acidul alfa-linolenic (ALA). Acesta este un nutrient esential care trebuie adus prin alimente. Ceilalti acizi grasi Omega-3 (acidul eicosapentaenoic – EPA si acidul docosahexaenoic – DHA) sunt fie sintetizati din acid linolenic (ALA), fie, mai rar, obtinuti in mod direct din alimente.

 

Ce alimente contin Omega-3?

Acidul alfa-linolenic (ALA) se gaseste atat in alimente de origine vegetala (uleiuri de in, rapita sau soia, nuci, seminte de dovleac, legume verzi, conopida, leguminoase uscate, avocado etc.), cat si in alimente de origine animala (carnea de peste este cel mai bun exemplu). In schimb, EPA si DHA nu se gasesc decat in alimente de origine animala, anume in pestele oceanic si fructele de mare. Nici pestii oceanici nu sunt toti egali, cei mai bogati in acizi grasi Omega-3 cu lant lung fiind cei grasi, care traiesc in ape reci (somon, sardele, macrou).

Totusi, exista si o sursa vegetariana de DHA, chit ca acidul gras se gaseste in cantitati reduse. Este vorba de iarba de mare, din care substanta valoroasa se poate colecta si concentra. Sa adaugam la sursele enumerate si alimentele fortificate cu Omega-3, in prezent existand (inclusiv pe piata romaneasca) margarine, iaurturi, creme si chiar oua cu Omega-3.

Exista numeroase studii in desfasurare care investigheaza rolul pe care l-ar avea uleiul de peste in prevenirea pierderii in greutate provocata de medicamentele impotriva cancerului, dar si in reducerea dezvoltarii celulelor cancerului de colon. Totodata, un studiu recent arata ca grasimile sanatoase din pestii grasi de apa rece ajuta la intarirea imunitatii, protejand contra infectiilor si inflamatiilor.

 

Cum ne ajuta acizii grasi Omega 3?

Acizii Omega-3 au nenumarate roluri in organism, toate derivand de la o clasa de substante numite eicosanoizi pe care organismul ii fabrica pornind de la EPA. Ei regleaza procesele fiziologice fundamentale, cum ar fi diviziunea si cresterea celulara, secretiile hormonale etc. Eicosanoizii derivati din EPA au efecte antitrombotice si antiinflamatoare (prin scaderea sintezei de produse proinflamatorii: de exemplu, citochinele). Atunci cand nu este implicat in formarea eicosanoizilor, DHA este principalul acid gras din compozitia materiei cerebrale, fiind important pentru dezvoltarea creierului si functionarea acestuia. DHA se gaseste in cantitate mare in sinapse, fiind deci implicat si in transmiterea influxurilor nervoase. Totodata, este necesar pentru a produce compusi din familia rezolvinelor, care participa la raspunsul inflamator la nivel cerebral. Rezolvina derivata din DHA este utila indeosebi la scaderea inflamatiei provocata de leziunile ischemice. DHA este in mod special important in formarea si dezvoltarea sistemului nervos si a retinei la fat si copil.

In ziua de azi, se vorbeste frecvent de o asa-zisa „dieta antiinflamatoare”, ce contine surse bogate de acizi grasi Omega-3, cu efecte excelente in profilaxia unui mare numar de afectiuni in care inflamatia joaca un rol central: artrita reumatoida, boala Crohn, colita ulcerativa, psoriazisul, lupusul eritematos, scleroza multipla, chiar migrenele.

 

Beneficiile acizilor Omega 3 pentru inima

Cea mai cunoscuta actiune sanogenetica a acizilor grasi Omega-3 este cea asupra aparatului cardiovascular. Exista efecte consistente asupra trigliceridemiei, cu atat mai intense, cu cat ratia este mai mare (cele mai multe rezultate au indicat o scadere intre 10 si 33% a trigliceridelor plasmatice). S-au constatat efecte pozitive ale acizilor grasi Omega 3 si asupra tensiunii arteriale si posibile efecte benefice asupra restenozarii coronariene post-angioplastie, asupra capacitatii de efort a pacientilor cu ateroscleroza coronariana si asupra variabilitatii ratei cardiace (mai ales la pacientii cu infarct recent în antecedente).

 

Acizii Omega 3 au actiune antiinflamatoare, protejand articulatiile

Asa cum am amintit anterior, acesti acizi au o actiune antiinflamatoare, din ce in ce mai folosita in afectiunile reumatismale cronice. Administrarea de Omega-3 nu protejeaza doar inima seniorilor, ci si articulatiile acestora. Ameliorarea durerii articulare in urma folosirii acizilor grasi este comparabila cu cea pusa pe seama medicamentelor antiinflamatoare, fara a exista insa efectele adverse serioase ale acestora. Rezultatul nu este vizibil doar la seniori. In maladii precum cancerul, diabetul tip 2 sau sindromul metabolic acizii Omega-3 pot avea o actiune pozitiva, probabil tot prin intermediul blocarii circuitelor inflamatorii ce amorseaza multe dintre semnele si simptomele acestor circumstante patologice.

 

Acizii grasi Omega 3 sustin functionarea sistemului nervos

De asemenea, acizii grasi Omega-3 au efecte pozitive asupra sistemului nervos. Prin faptul ca asigura plasticitatea sinaptica si stimuleaza expresia unor molecule din aceste sinapse, importante in invatare si memorare, rezulta ca un aport corespunzator duce la o protectie eficienta contra anumitor afectiuni psihice: ADHD, dislexie, dementa, depresie, sindrom bipolar sau schizofrenie.

In concluzie, este bine sa acordam o atentie sporita asigurarii necesarului de acizi grasi Omega-3 si sa completam aportul nutritional insuficient prin suplimentele alimentare care contin ulei de peste.

 

Dr. Corina-Aurelia Zugravu

Specialist igiena alimentatiei si nutritie

[email protected]

Nota pentru articolul «Descoperiti beneficiile acizilor grasi Omega-3»:4.96/ 5 (23 voturi)
tonica
2017-09-29T17:22:51+00:00
Mentine-te
sanatos
in fiecare luna
catena