Nutritie

Top 7 mituri demontate despre legumeLegume crude sau gatite? Fructe proaspat culese din gradina sau congelate? Ingrasa cartofii? In piata toate sunt mai ieftine? Care este cea mai buna alegere? Vara este sezonul legumelor si al fructelor proaspete, i 2

miercuri, 4 iulie 2012
Share

Legume crude sau gatite? Fructe proaspat culese din gradina sau congelate? Ingrasa cartofii? In piata toate sunt mai ieftine? Care este cea mai buna alegere? Vara este sezonul legumelor si al fructelor proaspete, insa exista, din pacate, conceptii false in ce priveste calitatea nutritionala a acestora, determinandu-i pe unii dintre noi sa evite unele alimente care pot fi extrem de benefice sanatatii.

Va prezentam un scurt ghid pentru a afla ce este fals si ce este adevarat in privinta legumelor.

Legume congelate sau proaspete? Care isi pastreaza mai bine vitaminele?

Proaspat este mai bun decat congelat, spune o regula nescrisa inradacinata in mintea multor persoane, in special atunci cand discutam despre fructe si legume. Insa nu tot timpul aceasta regula se aplica.

Cercetarile in domeniu au demonstrat ca tehnica de congelare rapida asigura pastrarea intacta a substantelor nutritive din alimente, pe cand alimentele asa-zise proaspete care se gasesc in piata pot sta, uneori, cateva zile in conditii neadecvate, ceea ce face sa isi piarda din proprietati.

Legume crude vs. legume gatite

Ati putea fi tentati sa credeti ca procesul de gatire a legumelor, care presupune temperaturi ridicate, poate distruge nutrientii, insa acest lucru depinde in mare masura de legumele folosite. Gatitul poate intr-adevar sa elimine anumiti nutrienti, insa poate elibera in schimb vitamine importante, cum este cazul rosiilor, legume bogate in licopen, un antioxidant care lupta cu succes impotriva cancerului, vitamina A si fibre care usureaza digestia.

Salata are vitamine?

Exista sapte varietati de salata importante, atat din punct de vedere comercial, cat si nutritional. Printre acestea, se numara si salata iceberg, un sortiment ce are aspectul unei verze si gust… ei bine, nu are niciun fel de gust, deoarece contine peste 95% apa, insa are textura crocanta, ceea ce o face ideala pentru o salata de vara usoara si gustoasa. Faptul ca nu beneficiaza de prezenta mai multor substante nutritive nu o face mai putin sanatoasa.

Nu cartoful in sine ingrasa, ci modul in care este gatit

Aceasta leguma este, contrar zvonurilor, lipsita de grasimi si saraca in calorii. In plus, contine cantitati mari de fibre care ajuta la digestie, confera senzatia de satietate si va ajuta sa pierdeti kilograme. Cartofii fierti, facuti pe gratar sau la cuptor sunt sanatosi si ne feresc de surplusul de kilograme, ne asigura expertii. Daca, in schimb, preferam cartofii prajiti in mult ulei, la care mai adaugam si o bucata de carne grasa cu sos, atunci putem sa ne luam adio de la silueta perfecta.

FALS: Legumele ambalate nu mai trebuie spalate

Probabil ca va iau ochii culoarea si lipsa impuritatilor din legumele, in special salatele, deja ambalate. De cele mai multe ori, creeaza falsa impresie ca sunt deja spalate, iar noi nu trebuie decat sa le aruncam in bolul de salata. Insa lucururile nu stau tocmai asa.

Un studiu realizat de Asociatia pentru Protectia Consumatorului din Statele Unite a scos la iveala ca mai bine de 40% dintr-un lot de legume ambalate prezentau bacterii asociate igienei insuficiente si semne de contaminare fecala. Asadar, chiar daca pe punga este specificat „pre-spalat”, cel mai indicat pentru sanatatea dumneavoastra ar fi sa spalati inca o data legumele sub un jet puternic de apa.

Unde gasim alimente organice?

Multi dintre noi ar fi tentati sa spuna ca acele rosii cu gust, ce se gaseau odiniora in gradina bunicii, pot fi gasite doar in piete. Insa, nu tot ceea ce se vinde in piata este si natural. De cele mai multe ori, si agricultorii apeleaza la ingrasaminte si pesticide de sinteza care grabesc procesul de dezvoltare a legumelor, in scopul unui profit cat mai mare. Exista si conceptia ca in supermarket-uri nu se gasesc decat legume si fructe importate, fara niciun gust si urma de vitamine. Cel mai bine este sa incercati ambele variante si sa alegeti ceea ce vi se pare ca este mai natural. Uneori, un mar „ridat” si cu o mica gaura poate fi mult mai sanatos decat unul care pare mai degraba sculptat in ceara.

Cele mai bune oferte se gasesc la piata

Acest lucru este valabil mai ales in perioada de varf a recoltei, cand agricultorii scad preturile pentru a nu ramane cu marfa pe tarabe, dar si pentru a face fata concurentei. Ca sa fiti sigur ca nu plecati cu mana goala de la piata din cauza preturilor uneori exagerate, iata cateva sfaturi:

  • • Lasati cumparaturile pe seara, deoarece in acel moment al zilei vanzatorii vor lasa din pret pentru a vinde cat mai mult din ce a mai ramas;
  • • Daca nu va intereseaza in mod special pretul, ci calitatea, mergeti la piata dis-de-dimineata pentru a beneficia de cele mai frumoase si proaspete legume;
  • • In cazul in care cumparati o cantitate mai mare, puteti solicita vanzatorului o reducere, in cazul in care acesta deja nu a oferit-o;
  • • Nu evitati ofertele speciale la legume sau fructe foarte coapte. Acestea beneficiaza de reduceri mari si pot fi folosite la tocanite, ciorbe, compoturi etc.

Paula Rotaru

#tags   \   , ,
tonica
2017-05-10T17:46:08+00:00
Mentine-te
sanatos
in fiecare luna
catena